Există voință politică pentru realizarea Autostrăzii Unirii?

moldova.jpg

Image source: 
Facebook

Lupta ieșenilor pentru Autostrada Unirii continuă. Activiștii declarară că tronsonul Tîrgu Neamț-Iași va trece din procedura parteneriatului public-privat, de la celebra Comisie de prognoză la Ministerul Transporturilor. Prin hotărâre de guvern. Autostrada poate fi finanțată prin fonduri europene, spun experții. Problemele sunt însă altele. 

Este ultimul an în care finanțarea europeană pune accentul pe infrastuctură. Din următorul exercițiu bugetar european, problemele de mediu vor avea prioritate la finanțare. Reprezentanții Asociației ProInfrastuctură spun, pe baza cifrelor bugetului alocat A8, că nu există voință politică pentru realizarea autostrăzii care ar scoate Moldova din izolare.

Podul de la Ungheni, misiune imposibilă!

Două săptămâni, acesta este termenul maxim, avansat public, pentru ca segmentul Iași-Tîrgu Neamț să treacă din procedura parteneriatului public privat,de la Comisia de Prognozăla Ministerul Transporturilor. Adrian Covăsnianu, vicepreședinte „ Asociația Moldova vrea Autostradă”  spune simplu:

Urmează să se ia decizia politică de a se renunța la Parteneriatul Public Privat pe sectorul Lețcani-DN2, în linii mari Iași -Pașcani. În maximum două săptămâni ar trebui să avem o hotărâre de guvern. Se lucrează, în linii mari, la sectorul montan, există o prevedere bugetară pentru studiul de fezabilitate,stadiuîn care ne aflăm. Pe sectorul de la Iași la Ungheni există în pregătire o documentație pentru o licitație . Documentația urmează să fie încărcată în sistemul electronic de achiziție. Documentația pentru proiectare și execuție pentru un tronson de 13 kilometri. Rămâne în aer situația podului de la Ungheni. Discutăm în calitate de consilieri onorofici cu autoritățile pentru a debloca situația cu fondurile de la Ungheni. Pe actualul amplasament și pe actuala legislație de mediu este dificil și aproape imposibil pentru a se obține autorizația de mediu pentru investiția de la podul de la Ungheni”, a explicat Adrian Covăsnianu.

Acesta a precizat că soluția ar fi ca proiectul să fie considerat de interes strategic iar asta ar însemna că acordul de mediu se obține în procedură accelerată. Nu se elimină dar se obține mai rapid.

 

Mai puține fonduri europene pentru infrastuctura mare. Bătălia țărilor va fi aprigă

Gregoriana Tudoran, consultant în afaceri europene pe lângă instituțiile Uniunii Europene atrage atenția că orice întârziere riscă să ne lase fără finanțare europeană:

"Poate fi finanțată cu bani europeni în proporție de 85% Autostrada Unirii. În acest moment, vorbim despre 2020 ca fiind ultimul an din actualul cadru financiar multianual, un cadru care a avut alocări generoase pentru A8; din păcate nu vom putea folosi acești bani. Cererea de finanţare pentru Autostrada Unirii va putea fi depusă în următorul cadru financiar (2021-2027), în funcție de noile alocări, în cel mai optimist caz la sfârșitul lui 2021, după ce vom avea gata Studiul de Fezabilitate și proiectul tehnic. Ce putem face acum, este doar să accelerăm procedurile pentru actualizarea studiilor de fezabilitate, care sunt expirate. Studiile de fezabilitate urmează să fie realizate în 14 luni. Avem nevoie de asistență tehnică încă patru luni pentru ca acestea să poată fi folosite în proiectul tehnic. Aceste proceduri trebuie începute anul acesta. Din păcate, după cum spuneam, va fi prea târziu pentru ceea ce înseamnă efectuarea cererilor de finanțare pentru Comisia Europeană, pe actualul cadru bugetar."

În exercițiul financiar european care începe în 2021 proiectele de mediu au prioritate. „România este ultima țară în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii rutiere. Din Europa. Moldova este cea mai nedezvoltată regiune. Vor exista bani, dar să nu uităm că resursele fiind din ce în ce mai puține pentru infrastructură mare de aceste gen, bătaia va fi mult mai aprigă!”, a încheiat Gregoriana Tudoran, consultant în afaceri europene pe lângă instituțiile Uniunii Europene.

 

Nu există voință politică pentru A8?

Deputatul PNL Marius Bodea, președinte al Comisiei de Transporturi de la Camera Deputaților recunoaște că lumea s-a săturat de promisiuni și studii de fezabilitate:

Pentru acest an, Guvernul a bugetat absolut toate sumele necesare ce pot fi cheltuite în 2020 pentru a finaliza studiile de fezabilitate pentru A8. Pentru sectorul de la Târgu Neamț-Tîrgu Mureș sunt alocați toți banii pentru a acoperi contractul în derulare. Pentru sectorul de la Târgu Neamț până la Ungheni au fost prevăzuți banii chiar dacă, în acest moment, nu avem un contract semnat pentru refacerea acestor studii. Vom trimite Comisiei Europene o cerere de finanțare pentru acest segment de autostradă ce a fost la Comisia de Prognoză.”

Ionut Ciurea, vicepreședinte Pro Infrastructura spune simplu: „ Această autostradă nu este dorită și pentru că nu este dorită se pun tot felul de bețe în roate. De la includerea ei în Masterplan foarte jos ca prioritate. Apoi am avut problemele cu actualizările studiilor de fezabilitate care au ajuns subiect de discuție pe la DNA și Curtea de Conturi. Nu s-a luat decizia actualizării studiilor de fezabilitate. A fost un contract pentru o secțiune, o sută de kilometri între Târgu Mureș și Ditrău. Acela era un contract în derulare care a fost reziliat deși ni s-a promis public că nu va fi reziliat și că va continua. Vedem acum o licitație pentru actualizarea studiilor de fezabilitate pentru cei 200 de kilometri dintre Ditrău și Iași. Aceste studii au nevoie pentru a fi făcute cum trebuie de un buget de timp și bani suficient. Iar Compania de Drumuri nu a oferit asta niciodată. „

„Noi nu avem nevoie de autostradă pentru a ne plimba!”

Primarul municipiului Iasi, Mihai Chirica spune că fără autostradă doar vom privi în zare după investitori. „ Acolo unde există autostrăzi....în România puține ...dar acolo s-au dezvoltat activități industriale sub statut de parc industrial sau tehnologic.Parcurileau adus locuri de muncă și au dus la prosperitatea regiunii traversată de segmentele de autostradă.Autostrada estepromotor economic. Discutând cu reprezentatul unei importante companii germane. L-am întrebat direct .De ce nu vine și cu elemente de producție? Mi-a răspuns că trebuie să ducă produsul în maxim 24 de ore. A încheiat simplu și mi-a spus că nu poate garanta nimeni că produsulsăuajunge la destinație în 24 de ore fără autostradă!", a explicat Mihai Chirica.

Autostrada Unirii a unit până acum doar politicienii, indiferent de culoare. Autostrada Unirii a fost doar vehicul electoral care a circulat pe drumurile de mare viteză …..construite din promisiuni. Societatea civilă a reacționat dar Moldova continuă să fie izolată.