PISA 2018. Elevii români au dat testul pe hârtie. Expert în educație: Vorbim de lumi paralele

Elevii români care au participat la Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor – PISA 2018 au susținut testul de două ore pe hârtie, la fel ca în alte 7 state, printre care Republica Moldova, Argentina și Liban. Celelalte 72 de țări care au participat au dat testul pe calculator, potrivit informațiilor obținute de Edupedu.ro. Vorbim despre  singurele rapoarte internaționale care scot la iveală analfabetismul funcțional. Testările se fac o dată la trei ani și analizează mai multe aspecte ale sistemului de educație, inclusiv cel al analfabetismului funcțional. Rezultatele  vor fi anunțate mâine, la ora 10, de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, mai anunță Edupedu.ro.

“Evident, testarea online este mai rapidă, mai eficientă și rezultatele pot fi prelucrate mult mai repede. În momentul în care peste 70 de țări susțin testarea online și un număr mai mic de țări încă folosesc creionul și hârtia, asta nu face decât să invite țările mai puține la număr să accelereze ritmul de a ajunge să susțină și ele testarea online. (...)Testarea PISA funcționează într-o filosofie total diferită de ceea ce înseamnă încremenirea în paradigma comunistă a modelului educației publice din România.Sunt lumi paralele, și de aici rezultatul slab al României.Dacă școala ca atare nu se transformă, rezultatul previzibil va fi la fel de slab.”, spune la RFI, Marian Staș, expert în educație. 

Analfabetismul funcţional este o problemă care afectează 42% dintre elevii români, conform statisticilor. România se situează se locul întâi, în rândul ţărilor din Uniunea Europeană, cu cel mai mare grad de analfabetism funcţional. Un procent mare. " Da, pentru că în sistemul public și în arhitectura cotidiană, de zi cu zi, în placa de proiectare de sistem, nu se întâmplă nimic care să ducă spre altceva. Analfabetismul funcțional și cel matematic sunt de fapt efecte ale unei cauze mult mai dure și mult mai profunde. Eu numesc această cauză < analfabetism logic>. Copiii noștri nu știu să gândească logic, nu învață în școală așa cum se cuvine relația dintre cauză și efect, dintre premisă și concluzie, de a construi o serie de inferențe logice, una după cealaltă, care să conducă de la niște ipoteze la un rezultat ș.a.m.d. (...) Am dat de multe ori un exemplu care m-a tulburat rău de tot. O problemă de fizică de clasa a VI-a sau a VII-a spune așa: Aveți două rigle, puneți muchiile teșite astfel încât să formeze un jgeab. Și copiii întreabă: doamna profesoara, ce înseamnă muchie, jgheab, teșite? Sau, mai grav: Doamna profesoară, ce înseamnă să rezolv o problemă? Gândiți-vă la o întrebarea din asta care stinge lumina în încăperea Educației. “, explică Marian Staș.

ASCULTĂ AICI INTERVIUL INTEGRAL: