Clujul are pubele cu cartelă și vrea autobuze fără șofer

colaj_cluj.jpg

Clujul are pubele cu cartelă și vrea autobuze fără șofer.
Clujul are pubele cu cartelă și vrea autobuze fără șofer (colaj)
Image source: 
RFI/Bianca Pădurean

La Cluj, au fost inaugurate pubele de gunoi care au acces cu cartelă și se vorbește despre autobuze fără șofer. Municipiul Cluj-Napoca se străduiește, de câțiva ani să devină un oraș smart. 

Primarul Emil Boc a inaugurat acest fel de pubele de preselectare a gunoiului printr-un filmuleț în care demonstra cum anume funcționează. Aceste pubele sunt îngropate în pământ, iar la suprafață se află gura de alimentare, cu o trapă care se deschide pentru o jumătate de minut cu ajutorul unei cartele. 

Emil Boc spune că platforma face parte dintr-un proiect pilot demarat de primărie pentru 12 puncte gospodăreşti din Cluj, la care sunt arondate 33 asociaţii de proprietari. Sistemul de acces pe bază de cartelă pentru persoanele arondate permite de asemenea monitorizarea şi avertizarea cu privire la gradul de umplere al containerelor, astfel încât firmele de salubritate să fie anunțate când să vină să le golească.

Obligativitatea preselectării deșeurilor casnice a fost introdusă la Cluj din 1 iulie 2019. A fost o perioadă de acomodare atât pentru cetățeni, cât și pentru autorități. 

Fiecare familie ar trebui să aibă în casă minim patru coșuri de gunoi, ca să poată preselecta deșeurile corect, iar fiecare fracție are pungi dedicate de o anumită culoare. Aceasta este teoria. În practică, pungile pe codurile de gunoi nu sunt folosite disciplinat și pentru că nu se găsesc în comerț, întotdeauna. 

Deși foarte mulți clujeni au înțeles ideea preselectării, mai ales pentru plastic, metal, hârtie și sticlă, au fost momente în care aceste containere speciale nu erau golite la timp de firmele de salubritate, ceea ce a dus la supraumplerea lor. 

În consecință, firmele de salubritate care se ocupă de preluarea acestor deșeuri au fost amendate de Primăria Cluj-Napoca. 

Amenzi sunt pregătite și pentru cetățenii care nu colectează separat. Cei care nu respectă regulile colectării selective pe 4 fracții vor fi amendați cu sume între 1.000 și 2.000 de lei dacă sunt persoane fizice și cu sume între 20.000 și 40.000 de lei dacă sunt persoane juridice.

La Cluj, ideea de oraș smart se vehiculează de câțiva ani. Parcările se pot plăti printr-un mesaj scris pe telefon, barierele pot fi ridicate apropiind telefonul de un  cititor. În orice moment poți știi, printr-o aplicație, unde și câte locuri de parcare sunt libere în parkingurile din oraș. 

Mai nou îți poți cumpăra bilete de autobuz sau tramvai direct cu cardul în mijlocul de transport. În Cluj-Napoca circulă autobuze electrice și tot aici a fost lansată idea că, de anul viitor, ar urma să circule și autobuze fără șofer, un proiect dezvoltate în parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj. 

Mai multe orașe europene experimentează transportul public cu autobuze autonome, fără șofer. În Viena, Lyon sau Paris, astfel de autobuze deservesc linii scurte din zonele cele mai aglomerate ale acestor orașe. Autobuzele autonome sunt vehicule electrice care circulă cu viteză redusă. 

Însă pentru a permite circulația pe drumurile publice din România a autobuzelor autonome trebuie modificat Codul Rutier.

Corespondenta RFI Bianca Pădurean despre tentativele Clujului de a deveni smart city