Transportatorii despre accidentul din Ialomița: Cauzele trebuie stabilite cu maximă acuratețe pentru a putea învăța

Cele şase persoane rănite în accidentul de sâmbătă sunt stabile, detubate şi conştiente, a anunţat ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea. O a şaptea victimă este internată la Spitalul din Slobozia.

Din cele şase femei internate la Bucureşti, patru se află încă în Secţiile de Terapie Intensivă ale unităţilor medicale, iar una în Secţia de Chirurgie Plastică. Accidentul de sâmbătă  din județul Ialomița – cel mai grav de anul acesta - s-a soldat cu 10 morți și 7 răniți.  15 copii au rămas orfani. Este un accident atipic, în care au fost implicați doi șoferi profesioniști. Trebuie analizat foarte atent și stabilit ce măsuri se impun, declara la RFI Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Transportatorilor Rutieri.

 

Radu Dinescu: E cu atât mai tragic cu cât au fost implicate două vehicule comerciale, unul de transport marfă, unul de transport persoane, lucru care se întmplă destul de rar. În statistica europeană a cauzalității accidentelor de circulație, factorul uman reprezintă 85% din cauze, 5% condiții meteo, 5% starea tehnică și 5% starea drumurilor. În acest caz, cu atât mai mult cu cât vorbim despre doi profesioniști, lucrurile sunt mai greu de acceptat. Vis-a-vis de cât poate să conducă și cât de obosit sau de odihnit este un conducător auto, există niște reglemementări destul de stricte în domeniu, un regulament la nivel european, care obligă vehiculele să fie dotate cu aparate digitale, care înregistrează timpul de conducere și odihnă.

Nu poate să conducă mai mult de patru ore și jumătate într-o zi, cu pauză de 45 de minute și apoi alte patru ore și jumătate, în total nouă ore pe zi. În total, în două săptămâni consecutive, șoferul poate să conducă 90 de ore, conform regulamentului. Orice conducător auto, oriunde în Europa poate fi controlat pentru ziua curentă și pentru 28 de zile în urmă. Dacă aceste aparate sunt digitale și sunt după 2006, controlul se face foarte ușor, cu softuri și orice abatere poate fi și este sancționată cu sume foarte mari.

 

Reporter: Ministrul transporturilor spunea că va dispune măsuri de control a tahografelor mașinilor. Însă am urmărit niște discuții pe rețelele sociale, pe Facebook și erau colegi de-ai dumneavoastră care spuneau că sunt controlați doar unii. Este adevărat?

R.D: Aici intrăm într-o chestie subiectivă. Ca să faci astfel de afirmații trebuie să am dovezi. Eu nu știu ce să vă zic. În principiu, toate autoritățile de control au niște metode de natură cantitativă și unele de natură calitativă și cu niște indici de risc pentru companii. În funcție de acest lucru se fac controalele. Dacă stabilești că fiecare al douăzecilea camion e oprit, este greu să spui că este al cuiva sau al altcuiva.

De asemenea, referitor la controalele care se fac la sediul firmelor, dacă sunt firme care au mai multe abateri, ele se pot face fie de autoritatea din România, fie la cererea unor autorități din afară dacă firma a făcut transport internațional și au fost primite niște sesizări vis-a-vis de încălcarea acestor timp de conducere și de odihnă. Trebuie făcută o analiză foarte srioasă asupra cauzelor care au dus la acest accident.

Dacă vorbim strict de om, omul a fost obosit, omul a fost bolnav, omul a pățit ceva, a făcut infarct. Dacă ploua, dacă acel camion avea anvelope corespunzătoare, dacă a fost defecțiune tehnică. Trebuie încadrat clar unde se întâmplă lucrurile. Pe partea celaltă, la microbuz, din păcate, dacă ați observat, toate scaunele sunt pliate, sunt aduse unul peste altul. Probabil că e indicată o mai bună fixare a scaunelor în podea și să fie omologate, dar și purtarea centurii de siguranță. Astea sunt chestii tehnice.

Microbuzele să fie dotate cu centuri de siguranță și pasagerii să le poarte sunt aspecte separate. Degeaba am centură în autocar dacă pasagerii nu o poartă. Ele pot să conducă în situații extrem de neplăcute la reducerea numărului de victime. Cred că în principal cauzele trebuie stabilite cu maximă acuratețe pentru a putea învăța și lua, pe baza cauzelor care vor fi identificate, măsuri care să ducă la reducerea sau la eliminarea riscului de a se întâmpla astfel de tragedii pe șosele.

 

Rep: Credeți că se va întâmpla acest lucru?

R.D: În mod firesc trebuie să se ajungă la identificarea cauzelor și să existe un proces de învățare. Știți foarte bine că în domeniul aviatic, fiecare tragedie a dus la luare unor măsuri care au contribuit la îmbunătățirea siguranței. Aici, sigur că dacă este ceva care a fost flagrant încălcat, atunci este vorba numai de aplicarea legii cu strictețe pentru toată lumea. Dacă este vorba despre ceva la care nu ne-am gândit niciunii, atunci acel ceva nou trebuie tratat în mod corespunzător.

 

Rep: Tot ministrul transporturilor spunea despre scanarea retinei în scopul identificării oboselii în cazul șoferilor. Dumneavoastră spuneați ceva mai devreme că sunt controale, sunt măsuri de prevenire ca să nu ajungi în situația în care șoferul să fie foarte obosit. E nevoie de alte măsuri sau pur și simplu ar trebui respectate cele care sunt?

R.D: Sigur că pot fi sisteme noi cu tehnologii foarte avansate. Sunt disponibile pe piață, de la o banală cameră de luat vederi care se poate monta pe autovehicul, fie el comercial sau turism. Lucrurile astea se întâmplă în Europa doar în Marea Britanie, iar în afara Europei în Rusia.

Acest lucru se întâmplă pentru a crește nivelul de încredere al asiguratorului în asigurat, pentru a identifica în mod corect cauzalitatea unor astfel de evenimente, până la aspecte sau tehnologii legate de telematică, cu viteză, GPS, la alcool block, care nu mai lasă să conducă un vehicul dacă conducătorul auto este băut. Toate aceste sisteme presupun niște costuri semnificative.

Trebuie văzut în ce măsură ar putea să aducă o contribuție la siguranța rutieră și cum pot fi ele adoptate de industrie. Știu că sună destul de ciudat, dar în măsura în acre ești obligat să pui așa ceva pe un vehicul și nu există suficient de mulți și de diverși furnizori, ci doar un singur furnizor, acel furnizor va avea grijă să îți facă un preț pe măsură pentru că ești obligat.

Este un subiect sensibil care trebuie analizat și prin prisma relațiilor cu asiguratorii și cu cotațiile de asigurări, în special cele obligatorii dacă vorbim despre RCA, mai ales că în această perioadă se umbă din nou la legislația RCA, cu modificări care ar duce din nou la creșterea primelor de asigurare.

Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Transportatorilor Rutieri, intervievat de Andreea Orosz