"Vor fi prețuri mai mari la coletărie după Brexit" - directorul Eastlines

dicu1.jpg

Directorul firmei Eastlines, Laurențiu DICU
Directorul firmei Eastlines, Laurențiu DICU, spune că este pregătit pentru Brexit
Image source: 
Petru Clej

Ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană prevăzută pentru 31 octombrie (până la proba contrarie) va afecta serios comunitatea românească din această țară. În cazul unui Brexit fără acord, coletăria va fi una dintre activitățile care vor suferi schimbări importante.

Cei peste 400000 de români care trăiesc, potrivit estimărilor oficiale în Regatul Unit, trimit și primesc colete în și din România în cantități apreciabile. Cea mai mare firmă românească de coletărie din UK, Eastlines, cu sediul în Harrow, nord-vestul Londrei, este pregătită, potrivit directorului fondator, Laurențiu Dicu, să facă față schimbărilor previzibile, chiar în cazul unui Brexit fără acord la 31 octombrie. 

Laurențiu Dicu: În cazul unei ieșiri fără acord, ceea ce este momentan cel mai probabil – am fost înștiințați, ne-au fost trimise documente de organisme abilitate de aici din Marea Britanie, ați văzut că sunt notificări, inclusiv pe autostrăzi, că se vor schimba condițiile traversării sau comerțului cu Uniunea Europeană -  noi ne pregătim de mai mult de un an de zile.

Deja referendumul Brexit din 2016 ne-a pus piedici în calea dezvoltării noastre ca rețea, doream să dezvoltăm cu francize, înspre nordul Angliei, în mai multe orașe mari. A trebuit să ne oprim din planurile de dezvoltare și să așteptăm să vedem ce se întâmplă, iar de un an noi pur și simplu ne-am reinventat ca business.

Noi am devenit o franciză într-o rețea britanică, suntem franciza Diamond Logistics în Harrow, și ne ocupăm de business-ul din zona noastră locală cu livrări naționale sau oriunde în Europa sau prin serviciile expres oriunde în lume și pe lângă ceea ce facem, ne-am dezvoltat local.

Reporter: Cu alte cuvinte v-ați diversificat. 

LD: Ne-am diversificat, ne-am acoperit necesitățile și eventualele sincope dacă e va întâmpla un Brexit foarte dur, dacă vor interveni întârzieri în livrări, blocaje, pregătiți să rutăm tot ce avem necesar de expediat cu transportatorii majori cu care avem contracte, în cazul în care camioanele noastre nu vor mai putea circula, vom pune la punct proceduri, documente, etc, este foarte posibil să trebuiască să se plătească taxe vamale pentru fiecare produs, va fi mult mai complicat și întreaga procedură se va schimba, volumele vor fi cu totul altele, prețurile vor fi categoric altele...

Reporter: Adică mai mari.

LD: Bineînțeles, mult mai mari, va necesita implicarea unor comisari vamali, fiecare colet va trebui să fie însoțit de o listă de inventar foarte bine pusă la punct și o declarație care să descrie exact conținutul pe coduri de produs, foarte posibil ca unele produse să fie taxabile și să se plătească taxe vamale.

Ce va fi la Dover? 

Reporter: La ora actuală majoritatea transporturilor rutiere merg pe la Dover, în sud-estul Angliei.

LD: Marea majoritate Dover și pe tren, tot ce înseamnă Dover cu transbordare la Calais sau Dunkerque în Franța.

Reporter: Și ce se va întâmpla dacă pe 31 octombrie Marea Britanie iese din UE fără acord, ce se va întâmpla la Dover?

LD: Autoritățile britanice estimează că vor fi întârzieri de la cinci la 12 – 15 zile, timp în care se va putea sta în camion, parcat fie pe autostrada M20, fie, după câte am înțeles, au pregătit un aeroport dezafectat, pe undeva prin apropiere, care se va transforma într-o mare parcare.

Există proceduri simplificate ONLINE, noi de pildă ne-am înscris ca să putem fi o sursă de export, dacă dorești să activezi în continuare. În mod evident vor fi blocaje.

eastlines1.jpg

Eastlines
Eastlines face curierat internațional dar și local
Image source: 
Laurențiu DICU

Reporter: Dar unele produse sunt perisabile.

LD: Bineînțeles. Eu zic că întreaga procedură, întreaga piață se va schimba. Noi am încercat să ne transformăm, să ne profesionalizăm, să ne diversificăm, să ne internaționalizăm, să putem face față cu personalul pe care-l avem, cu mijloacele pe care le avem, pentru că n-o să putem să le punem în cui de mâine. Va trebui în continuare să plătim facturi, să plătim facturi, chirii, salarii, impozite.

Reporter: Deci business-ul dumneavoastră va fi afectat.

LD: Va fi în mod cert afectat. Dar mie îmi place să privesc lucrurile și altfel: întreaga piață care se va restructura va opri și piața de coletărie la negru. Sunt sute de operatori mici de coletărie care nu plătesc taxe, nu declară nimic, eludează cu totul orice reguli internaționale.

Reporter: Iar unii sunt implicați în trafic de toate felurile...

LD: Sunt implicați în trafic, iar unii sunt deja opriți în condițiile unui Brexit foarte dur și a formalităților pe care le va presupune trecerea frontierei în UE, iar apoi, cu mare respect o spun, pentru clienții români care încet, încet vor vedea și altfel, vor fi educați, vor fi siliți să respecte regulile pe care le impun marii transportatori, firmele profesioniste care vor mai rămâne să activeze în domeniu.

Acestea sunt reguli, care în această perioadă mult mai romantică și mai lejerî de trecut cu coletărie. Vin dube din România cu cartofi, sau cu vin, porumb, carne, teoretic toate lucrurile astea sunt interzise, dar speram ca românii să se educe, să ambaleze corect lucrurile, să evite produsele care nu sunt admise, etc.

Eu zic că volumele vor fi cu totul altele, iar oamenii vor tinde mai degrabă să trimită bani în România decât coletărie grosieră. Avem azi clienți care trimit în România orez, ulei, rechizite, haine, dulciuri, poate chiar săptămânal, dar probabil din moment ce piața asta se va transforma vor trimite bănuiesc mai degrabă bani decât produse deoarece coletăria va fi mult mai scumpă.

20190926_163701.jpg

Laurențiu DICU
Laurențiu Dicu insistă pe profesionalismul firmei sale care activează la standarde britanice
Image source: 
Petru Clej

Reporter: Unul dintre mijloacele tradiționale de transport este duba în care jumătate este pentru transport de persoane și jumătate pentru transport de mărfuri. Mai are vreun viitor așa ceva?

LD: Respectivii eludează legea. În România ca să livrezi colete în regim poștal trebuie să te înscrii la Autoritatea Națională de Reglementare a Comunicațiilor (ANCOM), trebuie să plătești 1% din încasările anuale, asigurare în tranzit, asigurare în curierat, bineînțeles facturarea sumelor încasate, plata TVA-ului, plata impozitelor, ș.a.m.d.

Noi suntem o firmă care odată la trei luni plătim TVA, noi suntem practic un investitor român în Marea Britanie, contribuim la bugetul local și la bugetul național al Marii Britanii. Dacă plătim TVA dintr-o dată suntem cu 20% peste prețul unui nene cu duba. Avem angajați căror le plătim toate taxele și asigurări sociale, chirii, call centre, curieri, dube, asigurare...

Ce se va întâmpla cu dubele mixte?

Reporter: Practic este o afacere după toate standardele britanice.

LD: Da. Noi vrem să facem totul la modul profesionist și suntem astăzi un membru reputat pentru ceilalți membri ai rețelei Diamond Logistics care au avut încrederea să ne acorde franciza pe Harrow, ne-am pregătit vrem să evoluăm în zona asta de logistică.

Unii înțeleg, alții nu înțeleg. Avem clienți care ne întreabă: “De ce la dumneavoastră este o liră și 20 pe kilogram și o liră ca la alții?” Păi dacă ei nu plătesc taxe, impozite, TVA, ș.a.m.d., e ca și cum ai face un calcul și ai zice “e mai ieftin să cumperi haine de la hoți decât de la magazin”, e posibil să fie mult mai ieftin la hoți, bineînțeles.

Reporter: Și deci tipul acesta de dube, 50% mărfuri, 50% persoane au toate șansele să dispară?

LD: Într-adevăr este o acoperire, de fapt respectivii ar trebui să fie întrebați când sunt opriți, de unde vin, ce fac, de unde vin coletele din dubă, există documente, dacă le livrează în calitate de colete la domiciliu ar trebui să aibă toate acele documente de care vă spuneam.

Ei funcționează la modul – sunt prieteni, rude, iar coletele din spate sunt de fapr ale noastre, ale familiei, sunt bagajele persoanelor respective. Așa se întâmplă și cu multe autocare care vin, care nu au licență de traseu prin Europa, aprobări pentru stații, ș.a.m.d. În spatele autocarului ei preiau de exemplu o remorcă cu colete, pentru care de asemenea nu au autorizație pentru coletărie. La fel, ei eludează legea, nu prezintă documente, nu plătesc taxe și impozite.

Este o zonă gri, dacă nu cumva neagră în care mulți trăiesc bine-mersi de ani de zile așa cum reușesc ei și aglomerează piața asta.

Reporter: Practic vă fac o concurență neloială.

LD: Bineînțeles. Noi încercăm să rezistăm pe piață cu seriozitate și cu prețuri, dar noi facem volume, acesta este secretul unui asemenea gen de afaceri. Noi avem zilnic numai în Londra între șapte și 10 curieri care livrează colete. Noi nu avem o dubă care pleacă spre România și se întoarce, avem volum mare care ne permite să eficientizăm, să încercăm să reducem din costuri și să folosim mijloace logistice care să ne ajute să avem prețuri bune.

Pregătiți pentru orice eventualitate

Reporter: În concluzie, un Brexit fără acord, care este mai probabil la ora actuală, îl vedeți totuși ca pe o oportunitate.

LD: Exact. Va fi greu, pentru marea majoritate a românilor, va fi mult mai scump, va îngreuna probabil tranzitul, dar este și o oportunitate în care piața se va clarifica, vor exista câțiva mari operatori, firme profesioniste, cine va dori va trebui să activeze legal. Nu zic că nu vor mai exista și altfel de operatori, dar nu avem cu ce să împiedicăm.

Noi am încercat să fim pregătiți pentru orice eventualitate. Am asigurat toți clienții că începând cu 1 octombrie o să relansăm o campanie tocmai legată de Brexit care să e permită să trimită cu reduceri cât mai mult posibil până la 31, până la momentul final.

Am asigurat clienții că noi vom continua să fim pe piață, vom încerca să ne adaptăm, iar ei să sufere cât mai puțin, iar noi să încercăm să preluăm șocul, într-adevăr, în termeni de costuri, proceduri, documente.

Va fi mult mai complicat, dar noi suntem pe piață, rămânem pe piață, vom încerca să ne face, în continuare treaba. Deja avem clienți care trimit în Italia, în Germania, în Spania, încercăm să ne extindem cât mai mult și spre alte zone, să oferim un asortiment de servicii cât mai bine pus la punct și să fim pregătiți ca de la 1 noiembrie să activăm în noile condiții.

Ascultați interviul cu Laurențiu DICU, realizat de corespondentul RFI la Londra, Petru CLEJ