Iașul se ia la trîntă cu poluarea

poluare-iasi.jpg

Image source: 
Violeta Cincu

Fără mașini euro 3 în Iași de la ora 6 la 22. Proiectul de hotărâre elaborat de primăria Iași urma să intre în vigoare după votul în Consiliu Local și a stîrnit sute de reacții. Cei mai mulți s-au revoltat. Față în față cu reacția populației, primarul Iașului a făcut un pas înapoi și a acuzat o eroare de comunicare, prin care s-ar fi omis faptul că s-a deschis de fapt dezbaterea publică timp de trei luni. Interdicții și taxe speciale, sunt doar câteva dintre proiectele prin care municipalitatea încearcă să reducă poluarea la Iași.

Prima măsură: urmărirea gazelor negre de eșapament. Efect zero

Polițiștii locali au primit în urmă cu un an o misiune mai puțin obișnuită. Toate echipajele de poliție aflate pe teren notau numerele de înmatriculare ale autovehiculelor care scot fum negru și dens pe țeava de eșapament și raportau datele săptămânal. Pentru aceste autovehicule municipalitatea va solicita Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Iași datele de identificare ale proprietarilor și va sesiza Registrul Auto Român pentru a se asigura că acestea sunt în configurația de la data omologării. Mihai Chirica rezumă simplu: „Avem sute de mașini care au fost vizualizate. Inclusiv mașini proprii parcului Primăriei. Dau exeplu autogunoierele achiziționate în 2006 sau parte din camioanele Regiei de Drumuri și ele sunt notificate pentru respectarea normelor de mediu. Notificările le-am făcut către Registrul Auto Român. Ei spun că dacă vehiculul are revizia tehnică, el nu mai poate interveni pentru a obliga posesorii vehiculelor să își revizuiască din nou starea tehnică!

 

Fără mașini Euro 3. Fără preaviz

Statisticile referitoare la locul Iașului în topul celor mai poluate orașe din România par a fi provocat măsuri caracterizate de mulți dintre locuitorii Iașului ca extreme. Primăria Iași a emis un comunicat de presă care a pus pe jar locuitorii municipiului Iași. Specialiștii Primăriei Municipiului Iași au elaborat un proiect de hotărâre de Consiliu Local privind aprobarea unor măsuri de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră pe raza administrativ-teritorială a Municipiului Iași.  

Cea mai importantă măsură prevăzută este cea de interzicere, de la data adoptării hotărârii, a utilizării autovehiculelor înregistrate sub categoria Euro 3 inclusiv și non-Euro. De asemenea, începând cu data de 1 ianuarie 2021 va fi interzisă utilizarea autovehiculelor înregistrate sub categoria Euro 4 inclusiv, iar începând cu data de 1 ianuarie 2023 utilizarea autovehiculelor înregistrate sub categoria Euro 5 inclusiv. În toate cele trei cazuri decizia se aplică pe raza administrativ-teritorială a Municipiului Iași și numai în intervalul orar 06.00 - 22.00.   

Concomitent municipalitatea a făcut public un alt proiect aflat la stadiul de intenție.

 E vorba de un proiect care vizează acordarea de vouchere în valoare de câte 500 de euro pentru ca un număr de 25.000 de posesori de autovehicule vechi și poluante din Municipiul Iași, pentru a-i încuraja să renunțe la acestea. Proiectul, intitulat provizoriu „Inițiativă-pilot pentru o guvernanță locală integrată de mediu (Pilot-initiative for integrated local environmental governance) - «Our AIR»”, este la nivel de notă conceptuală și a fost deja publicat, pentru consultare și eventuale îmbunătățiri, pe site-ul municipalității. Nota conceptuală va fi trimisă Comisariatului European pentru Mediu și, în cazul unui răspuns favorabil, va fi depus, cu îmbunătățirile și dezvoltările aferente, la Comisia Europeană în vederea accesării unei finanțări nerambursabile.  Oficialii primăriei au precizat că proiectul are o perioadă de implementare de 24 de luni, în anii 2020 și 2021. Dar deocamdată nu s-a precizat care vor fi șansele de finanțare.

 

Opinia unui ieșean:

1. Când cineva vine la Spital de 3 ori pe săptămână cu un om imobilizat cum ajunge la spital fără mașina euro 3-4?.

2. Mașinile nu sunt un lux în 2020 - sunt necesități. Euro 5-6 nu sunt accesibile populației de rand.

3. Odată cu mărirea distantelor piața muncii va fi afectata puternic de aceasta decizie.

4. Sa înțeleg ca o mașină de epoca euro 1 nu are voie sa circule?

5. Sa înțelegem ca Euro 4 pe GPL care poluează extrem de puțin nu are voie?

6. Primaria Iași va da bani oamenilor în plus fata de stat sa cumpere mașini Hybrid sau Electrice?

7. Sa înțeleg ca nu se mai tine nici Raliul Iașului după 30 de ani fiind cel mai frumos Raliu din România cu care chiar Primăria Iași se mândrește? Acele mașini în realitate sunt maxim euro 2 unele dintre ele.

8. Unde vor ajunge toate mașinile sub euro 6 pana la urma?

9. Având în vedere ca cele mai multe noxe le emit mașinile mari ce facem cu ele? 10. Știați ca cea mai mare poluare din Iași nu e de la autoturisme?

11. Înainte de a implementa acest proiect câte zeci de mii se arbori ați plantat?

12. Mai vorbim! Sper ca este doar o tehnica politica de a face fum. Altfel în afara de proteste va veți lua la revedere de la fotolii. Sa ii iei omului un drept nu te mai iartă. Unii au rate pe 10 ani la o mașină sa ducă copiii la școală și sa muncească. E ușor sa faci reguli când tu ești suficient de avut. Iar dl Primar Chirica circula cu un Mercedes E 320 4matic. Mașina este mult sub limita. Dacă voia sa fie un exemplu era de mult pe Hybrid. Asa ca întâi dam un exemplu de urmat, gândim global sa fie bine pentru toata lumea și apoi acționam. Bine ca în Monaco circula și euro 1 bara la bara și am ajuns săracii României sa fim noi cei mai tari. Bonus! Particulele din aer sunt de la șantiere, roti pline de noroi care întra pe asfalt în tot Iașiul și pe lângă!

 

PNL cere referendum. PMP, împotrivă. Ieșenii cer explicații

Măsura a provocat sute și sute de reacții. Unele de susținere, altele de revoltă. Interzicerea circulatiei mașinilor, cu euro 3 inclusiv, deci mașini produse până în 2005, ar fi urmat să intre în vigoare de îndată, dacă trecea de votul consilierilor locali. Oamenii au vorbit de absența pistelor de biciclete, de șantierele neprotejate și de lipsa spațiilor verzi din oraș.

Liderul PMP Iași consideră că în condițiile în care se discută despre un oras din cea mai săracă regiune a țării, unde majoritatea mașinilor care circulă pe străzile Iașului se încadrează în categoriile precizate de administrația publică locală, decizia va afecta mai bine de jumătate din populația orașului.

Președintele PMP, Petru Movilă, consideră ca Primăria ar trebui să renunțe la idee: “Poluarea nu poate fi rezolvată decât de instituțiile statului, de autoritățile locale și nu din banii oamenilor. Haideți întâi să găsim soluții pentru un transport în comun cu autobuze electrice, să identificăm soluții de reducere a traficului în anumite zone. Nimeni nu are dreptul să bage mâna în buzunarele oamenilor ca să rezolve această problemă a poluării din Iași. Cred că Primăria ar trebui să retragă acest proiect din dezbatere publică. Este o gravă eroare”, a declarat deputatul PMP.

Parlamentarul PNL de Iași, Marius Bodea, a precizat că odată lansată această temă în spațiul public, cel mai potrivit demers este chiar convocarea unui referendum de consultare a ieșenilor în privința măsurilor anunțate de către primar. Marius Bodea a precizat că “ măsuri hei-rup-iste de tipul „interzicem de mâine“, fără o alternativă oferită de municipalitate celor care au nevoie să se deplaseze – adică piste pentru biciclete, pasarele pietonale, transport public predictibil – nu înseamnă decât să fii total decuplat de realitate! Iașul este cel mai poluat oraș din România și pentru că s-a construit haotic în ultimii ani, fără respectarea obligației constructorilor de a avea minimum doi metri pătrați de spațiu verde pentru fiecare apartament construit“.

 

 

Primăria face un  pas înapoi. Anunță dezbatere publică și erori de comunicare

După cinci zile de la emiterea comunicatului de presă, primarul municipiului Iași nuanțează declarațiile. Mihai Chirica vorbește acum de o dezbatere publică de trei luni. Măsurile urmând a fi decise ulterior:

Prima măsură se referă la interzicerea utilizării autovehiculelor înregistrate sub categoria Euro 3, inclusiv non-Euro, în intervalul orar 6.00 – 22.00, urmând ca, gradual, să fie interzise, după anul 2021, și alte categorii de autovehicule. A doua propunere se referă la interzicerea vehiculelor sub Euro 3, anume Euro 2, Euro 1 și non-euro începând cu anul 2020, iar din din 2022, interzicerea utilizării pe raza Municipiului Iași a tuturor vehiculelor sub Euro 4 , anume Euro 3, Euro 2, Euro 1 și non-euro.

Interdicția se referă înclusiv la autovehiculele care doar tranzitează Municipiul Iași, indiferent de proveniența lor. În plus, Primăria Municipiului Iași propune creșterea cuantumului impozitului pentru autovehiculele Euro 4 începând cu anul 2025, ca și pentru vehiculele Euro 5 începând cu anul 2028”.

Primarul municipiului Iași a făcut public și al patrulea proiect: “Modernizarea întregului parc auto al Primăriei Municipiului Iași și al societăților și direcțiilor subordonate din fonduri de la bugetul local, fonduri nerambursabile sau alte surse. Se va avea în vedere achiziția de utilaje noi la SC Salubris SA, SC Citadin SA, SC Servicii Publice SA, SC Compania de Transport Public SA atât din fonduri proprii, cât și prin proiecte pe fonduri europene nerambursabile, inclusiv granturi sau alte surse.“

Tendința de a interzice mașinile poluante o regăsim peste tot în Europa numai că termenele avansate sunt 2030-2040. Dezbaterea a început furtunos la Iași și va dura trei luni.

Măsuri antipoluare la Iași
318

Facebook comments