Protestul #foaiagoală, ziua 2. Reacția specialiștilor: Elevii nu protestează degeaba, trebuie ascultați

exam.jpg

Image source: 
RFI

Consiliul Național al Elevilor (CNE) continuă să îndemne la boicotarea simulării Evaluării Naționale, care se desfășoară în perioada 11-13 martie. Elevii sunt nemulțumiți că simulările și examenele au ajuns să nu mai evalueze competenţe, ci doar cunoştinţe învățate mecanic. Într-un interviu acordat RFI, președinta Coaliției pentru Educație, Daniela Vișoianu, spune că elevii nu protestează degeaba și trebuie ascultați.

Elevii claselor a VII-a și a VIII-a au susținut, marți, proba la matematică în cadrul simulării examenului de Evaluare Națională. După ce proba de luni, la limba și literatura română, a generat ample discuții în urma unei greșeli făcute de autorii subiectelor – mai exact confundarea autorului unei poezii cu traducătorul ei - exercițiile de la proba de matematică nu au mai generat controverse.

Totuși, probele din aceste zile se desfășoară în contextul protestului dur al Consiliului Național al Elevilor, care îi îndeamnă pe toți participanții la examene să predea foile goale sau să scrie pe ele o listă cu nemulțumirile lor față de sistem și față de metodele învechite de predare și evaluare.

Pe scurt, elevii sunt nemulțumiți că simulările și examenele au ajuns să nu mai evalueze competenţe, ci doar cunoştinţe învățate mecanic. ”Vrem să ne învățați CUM să gândim, nu CE să gândim”, transmit reprezentanții elevilor.

”La momentul actual, este neclar ce se evaluează în cadrul Evaluării Naționale și Bacalaureatului. Se poate observa cu ușurință că, în cadrul ambelor examene, accentul este pus asupra cunoștințelor deținute și a capacității de a reține informații, în detrimentul competențelor dobândite. Ministerul și societatea civilă trebuie să răspundă la un minim esențial de întrebări:

Ce competențe trebuie să dobândească elevii? (Profilul de formare al absolventului este un document necesar)

Ce competențe sunt cu adevărat utile elevilor?

Ce competențe se evaluează la EN/BAC și ce competențe ar trebui să fie evaluate?

Ce probe ar trebui să aibă absolvenții în cadrul celor două examene naționale?

Evaluarea Națională este un mod potrivit de tranziție de la ciclul gimnazial la cel liceal?”, se afirmă în comunicatul CNE.

Expert: Se intervine asupra celor mai slabi, adică asupra elevilor

În acest context, ”elevii nu protestează degeaba, trebuie ascultați”, declară la RFI președinta Coaliției pentru Educație, Daniela Vișoianu.

Ea spune totuși că elevii au doar parțial dreptate când contestă introducerea subiectelor tip grilă: ”Experții spun că acești itemi obiectivi aduc echitate în sistem, în procesul de corectare”. Totuși, lucrurile sunt mai complicate, iar introducerea grilelor ar fi motivată și de ”calitatea tot mai slabă a cadrelor didactice”, spune Daniela Vișoianu, fostă profesoară de limba română.

Calitatea cadrelor didactice este afectată în ultimii 20 de ani și a scăzut destul de mult pentru că formarea inițială nu a fost de calitate și nici formare continuă nu avem. În loc să recunosc ca minister că am o problemă cu calitatea cadrelor didactice, să spun ”hai să le evaluăm, iar pe cele pe care nu le putem transforma să iasă voluntar din sistem chiar cu un pachet de beneficii”, adică să intervin asupra cadrelor didactice și să vad dacă îi pot antrena să evalueze corect pentru elev, am decis că mai bine pun grile pentru că nu pot grși foarte mult la evaluare. E o problemă care ascunde o altă problemă și, de fapt, e o problemă și mai mare: nu pot să intervin asupra profesorilor; asupra cui pot să intervin? Asupra celor cu mai puțină putere în sistem, asupra elevilor”, explică expertul în educație.

Ascultă:

339

Facebook comments