Membru CNA: Au făcut presiuni cei care nu ar trebui să se teamă de rezultatul referendumului

referendum_fam.jpg

Image source: 
pixabay.com

Am intrat în ultima săptămână de campanie pentru referendumul ce privește redefinirea familiei în Constituție, iat în mediul audio-vizual au apărut și spoturile de profil. Unele dintre ele par să lase loc de interpretări și ține de fiecare individ în parte să discearnă și să reclame eventualele dezinformări, transmite Mircea Toma, de la ActiveWatch. 

Au apărut derapaje, iar cei de la Consilul Național al Audivizualului nu reacționează în timp real  - chiar și în astfel de perioade în care în societatea este extrem de inflamată, spune Mircea Toma: 

AUDIO Aici: 

Mircea Toma: De exemplu, dacă e vorba despre instigare la ură, îndemn la violență sau dezinformare flagrantă, atunci este la îndemână prin CNA, de exemplu sau, dacă nu, prin articole din Codul Penal. 

Reporter: Dar dacă merge în această zonă gri, în care cei care realizează copywrite-ul, cei care fac textul, spun că „există posibilitatea să”. Acolo e o plasă de siguranță. Cum poți determina exact dacă este vorba despre dezinformare sau nu?

M.T: Poți să te informezi tu, de la nivelul tău de consumator sau este treaba celor care sunt în tabăra opusă să demaște minciuna. Nu aș lăsa la îndemâna unei instituții dreptul de a decide dacă este vorba despre dezinformare.

Rep: Problema este că până discernem noi adevărul de ficțiune vine și trece acest referendum. Iar aceste spoturi problematice, indiferent de care parte sunt, apucă să își facă un efect manipulator. Așa pare, cel puțin.

M.T: Aici este un mare defect de funcționare al CNA. În situații de tipul campanie electorală, această instituție ar trebui să se mobilizeze și să lucreze în timp real. Ei judecă ceea ce se întâmplă astăzi, dacă eu fac o sesizare, peste patru luni, mult după ce o dezinformare de acest gen și-a produs efectele. 

Rep: Atunci, nu ar trebui să existe niște norme prestabilite? Sunt organizații ale societății civile care au reclamat acest fapt. Nu există mecanisme clare care să se activeze în momentul în care știm că vom avea un referendum. 

M.T: Exact, nu există. Ca să existe ar trebui să fie creat un regulament de funcționare pentru CNA. Dar asta este în mâna politicienilor, aducă la comisiile pentru cultură și mass media din Parlament. Aceste comisii sunt dominate de actori, care sunt cei care produc aceste minciuni. Credeți că au ei interesul să modifice funcționarea CNA acum? Tot ce putem face este să ne mobilizăm și să semnalăm acele lucruri care sunt în neregulă către cât mai mulți semeni ai noștri. 

Rep: Suntem în ultima săptămână dinaintea acestui referendum intens mediatizat. Din ce observați până acum, cum arată lucrurile? Cum e atmosfera și cum se desfășoară această camapnie?

M.T: Am sesizat deja câteva derapaje severe. Sunt emisiuni de dezbateri în care moderatorul, însuși, intră în luptă de partea unei părți. Persoanele invitate la dezbatere sunt, în majoritate, departea unuia dintre partide, ca să spun așa. Aici, CNA are instrumentele foarte bine definite. Speranța noastră era să și le activeze în timp real. 

Radu Herjeu, CNA: Au existat presiuni.Au existat încercări de a se obține anumite lucruri care mie mi se par anormale

 

Consiliul Național al Audiovizualului, admite, la RFI că nu poate face o monitorizare 24 din 24, din lipsa resurselor. Campania pentru referendumul din 6-7 octombrie este atipică și CNA-ul s-a confruntat inclusiv cu presiuni din tabăra celor care susțin referendumul, susține Radu Herjeu, membru al Consiliului:

AUDIO Aici: 

Radu Herjeu: Chiar presupunând că se face raportul de monitorizare foarte repede, nu poate intra decât în ședință. Joi nu cred că mai avem ședință. Nu poți să faci o ședință specială pentru un spot. Asta nu ai cum. Singura modalitate de a interzice spotul, dacă se constată că încalcă legea, e în ședință publică.

Reporter: În egală măsură, în momentul în care apare o astfel de campanie, și nu apare în fiecare lună, în fiecare an, este un referendum atipic, nu avem exercițiul acesta foarte des, CNA nu ar trebuii să aibă activitate continuă sau în aceste săptămâni să lucreze la foc continu?

R.H: Lucrul la foc continuu ar trebui să fie justificat prin numărul de sesizări sau de abateri din campanie. Deocamdată, în afară de anumite clipuri nu au existat sau eu nu am auzit de niciun fel de derapaj pe care opinia publică să ni-l arate. Prin urmare, nu poți să convoci o ședință așteptând, sperând că se întâmplă ceva și ai ce să discuți. 

Rep: Dar, la acest moment, oameni din CNA monitorizează în permanență ce se întâmplă în audiovizual în contextul acestui referendum?

R.H: Nu, nu avem capacitatea tehnică de a face monitorizare continuă, pe lângă monitorizările pe bază de sesizări, care sunt cu sutele. Campania ante referendum este atipică. Nu seamănă cu o campanie electorală, în care televiziunile sunt obligate să anunțe din timp ce emisiuni vor fi dedicate campaniei electorale, astfel încât noi să putem să le monitorizăm. În acest referendum nu a existat această obligativitate a televiziunilor. Prin urmare, nu ai cum să pui un om să stea 24 de ore din 24 în fața televizorului gândindu-se că poate se spune ceva legat de referendum sau de campania electorală.

Rep: CNA nu poate externaliza acest servicu, din moment ce nu are resursele?

R.H: Ba da, dacă ar face cineva pe gratis sigur că ar externaliza. Nu are cum să externalizeze pentru că are un departament dedicat și pentru că nu ar avea bani să externalizeze. Dacă ar avea bani ar angaja mai mulți oameni. 

Rep: Și dacă are un departament dedicat, ce fac oamenii din acel departament?

R.H: Monitorizează toate emisiunile la care se primesc sesizări. Sunt cu sutele în ficare lună. Alea nu pot fi puse în stand by și să pui toți oamenii să se uite la toate posturile de televiziune. Plus, ce posturi de televiziune alegi? Sunt 350 de posturi de televiziune în România. Nu mai vorbesc de cele 300 de posturi de radio. 

Rep: În acest context, cât de îndreptățite sunt criticile că CNA, prin arhitectura sa și prin felul în care sunt procedurile, reacționează tardiv, după ce se întâmplă evenimentele?

R.H: Sunt justificate în măsura în care țin cont de factorii obiectivi, anume de modul în care este gândită această instituție și de modul în care funcționează conform legii. Dacă sunt bazate pe filmele SF în care niște oameni stau cu o telecomandă în mână și la un moment dat apasă toți pe același buton și a ieșit sancțiunea,  nu au nicio bază, nu au niciun rost. Trebuie să înțelegem că nu are cum, chiar presupunând că am avea un departament de monitorizare de câteva sute de persoane care ar vedea și ar asculta 24 din 24, măcar un sfert din posturile de televiziune și de radio din România. Nu ai putea să ții 24 din 24 membrii CNA în ședință publică ca să dea o sancțiune în cazul în care se întâmplă ceva.

Rep: Fiind un referendum atipic, cât de greu i-a fost CNA-ului să stabilească anumite norme și o anumită comunicare cu radiourile și televiziunile? Tocmai pentru că nu am mai avut parte de așa ceva.

R.H: Nu a fost foarte dificil, deși au existat presiuni. Au existat încercări de a se obține anumite lucruri care mie mi se par anormale. De exemplu, să se poată face campanie și în zilele votului. Am încercat să dăm o mai mare libertate radiodifuzorilor în a-și gândi emisiunile de campanie. Am lăsat la latitudinea radiodifuzorilor dacă să difuzeze sau nu spoturi, cu condiția ca dacă prezinți un spot dintr-o parte și partea cealaltă are și ea un spot, trebuie să îl prezinți și pe acela. Dacă partea celaltă nu are spoturi făcute sigur că nu ai ce să faci. Aici cele două tabere sunt atât de disproporționate ca influență, ca putere, ca acces la mass media, încât este foarte greu să obligi pe cineva să invite la fiecare emisiune câte un reprezentant al taberei contra referendum. 

Rep: Cine a făcut presiunile despre care vorbeați?

R.H: Din punctul meu de vedere, surprinzător, cei care nu ar trebui să se teamă de rezultatul referendumului. Sau care ar trebui să fie siguri de rezultatul referendumului. Pe mine asta m-a surprins. Te-ai fi aștptat ca cealaltă parte să fie mai preocupată de faptul că fiind în minoritate nu va reuși să întoarcă rezultatul. Dar nu, presiunile și nemulțumirile au fost din partea aceea.