Transportul în comun american, afectat de concurența cu tehnologia și serviciile de tip nou

steve_polzin.jpg

Steven Polzin
Image source: 
site-ul Centrului de Cercetări Privind Transportul Urban din cadrul Universității Floridei de Sud

Steven Polzin, director de program la Centrul de Cercetări Privind Transportul Urban din cadrul Universității Floridei de Sud, este unul dintre cei mai mari experți americani în domeniul planificării și evaluării rețelelor de transport în comun.

În America, transportul în comun pare să piardă partida cu automobilul personal și alte mijloace de deplasare. Anul trecut,  numărul de pasageri a fost cel mai scăzut din 2005 încoace. Procentual, declinul variază între 1,1% la New York și 8,7% la Miami. Scăderea afectează atât zone cu o rețea matură precum Philadelphia (7,3%) cât și orașe precum Atlanta (2,6%) unde transportul în comun este în expansiune. În Chicago numărul de pasageri a scăzut cu 3,2%.

Steven Polzin: În ultimii trei ani sistemele de tranzit  din SUA, au înregistrat o scădere a numărului de călători. E un fenomen generalizat pe tot cuprinsul țării. Transportul auto a suferit cea mai mare scădere, urmat de cel feroviar deservind centrele urbane, în vreme ce transportul pe distante mai lungi, de navetiști, a fost mai puțin afectat. Tendința aceasta descendentă fost marcată în 34 dintre cele mai mari 40 de zone metropolitane. Revirimentul economic e un factor contributiv,  alături de prețul scăzut al benzinei și de faptul că foarte mulți își pot permite acum, după ce criza economică a trecut,  o mașină personală.  Aceasta din urmă este poate cea mai importantă explicație a scăderii numărului de utilizatori ai transportului public în multe comunități americane.

Reporter: Menționați faptul că tendința e generală, națională.  Există și diferențe, accente regionale și locale, cu explicații specifice?

Steven Polzin: Multe zone cu un ritm mai scăzut de creștere, sau care pierd populație în ultimii ani, au rețele de transport în comun dezvoltate. Un exemplu ar fi Chicago și Cook, comitatul din care face parte. Zonele de creștere demografică sunt de regulă cele în care transportul public e mai puțin consolidat și disponibil. La un nivel mai granular, avem rețele cu probleme de întreținere sau siguranță, și condiții locale legate de condiția financiară a regiilor respective. Washingon DC a avut în ultimii câțiva ani ceva probleme de siguranță, San Francisco suferă de prezența în perimetrul stațiilor a persoanelor fără adăpost, cu problemele de curățenie pe care această prezență le poate cauza, iar New York-ul a avut probleme de punctualitate și fiabilitate a prestației. Există deci și explicații locale ale tendinței descendente - ținând de condiții specifice care afectează performanța rețelei.

Reporter: Vedem la New York,  și desigur în alte locuri, o proliferare a transportului individual "la comandă", și observăm că lumea are mai puține rațiuni de a se deplasa, grație ubicuității Amazon-ului de exemplu.  Dincolo de economie, modernitatea, progresul. Cum poate lupta transportul în comun împotriva acestor realități ce par ireversibile?

Steven Polzin: Actuala tendință are și trăsături  care transcend explicațiile de natură economică.  E vorba în special de tehnologie,  sub forma "telenavetei" și a comerțului prin Internet. Un impact îl are și utilizarea așa-numitelor companii de transport "de rețea" gen Uber sau Lyft.  Tehnologia va continua să muște din felia transportului în comun. Lărgirea gamei de servicii de tip nou, plus eventuala apariție și răspândire a transportului complet automatizat, constituie o problemă de viitor pentru rețelele publice, care vor trebui să găsească modalități de a le integra sau contracara.

Reporter: O serie de țări europene au introdus concurența, cu elemente de privatizare, în sfera transportului în comun. Care este situația în Statele Unite?

Steven Polzin: Practic toate sistemele de transport în comun din Statele Unite sunt proprietate de stat, adică sunt gestionate, reglementate și finanțate de entități publice. Media națională a încasărilor pe bilete este în jur de 30%, restul provenind din diverse surse publice. Există participare privată prin contractori, și într-un număr limitat de cazuri, prin co-finanțare.

 Reporter: Ce schimbări constatați în materie de combustibili? În ce stadiu este campania de reducere a noxelor prin tranziția la regenerabil și electric?

Steven Polzin: Istoric, tranzitul public și-a făcut un titlu de glorie din faptul că este un mod eficient de deplasare. Regiile de transport în comun au fost mereu în avangarda hibridizării, a utilizării combustibililor neconvenționali, și mai nou a vehiculelor electrice. A fost un mod de a-și lustrui blazonul ecologic, de a-și dovedi sensibilitatea pro-ambientală. Obstacolul rămâne costul. De regulă, un vehicul hibrid sau electric e cu 50 până la 100% mai scump decât unul pe combustibil tradițional. Pe măsură ce progresăm, în special în ce privește parcul electric, cred că vom asista la o adoptare rapidă a noilor tehnologii. Ritmul de adoptare e diferit, California e foarte motivată în a face tranziția către combustibil regenerabil și vehicule electrice, cu emisie-zero, alte state mai puțin, în funcție de specificul cultural-politic local. Pentru ca sistemul să fie cu adevărat eficient energetic, rămâne însă de rezolvat problema menținerii productivității rețelelor.

Reporter: O chestiune de importanță vitală  este, cu deosebire în zona unde vă aflați, estul Floridei, aceea a rezistenței și reactivității parcului circulant la uragane și alte fenomene meteorologice grave.  Este pregătit transportul în comun pentru a face față unor situații de forță majoră?

Steven Polzin: Transportul public a fost întotdeauna o resursă de mobilitate la vreme de criză. Este necesară deci păstrarea unei capacități suficiente de evacuare. Regiile sunt conștiente de acest lucru și se pregătesc. În Florida, în toamna trecută, când statul a fost lovit de o serie de sinistre, transportul în comun a cunoscut vreme de câteva luni o scădere cu 30-40% a numărului de călători. Din cauza drumurilor avariate sau în refacere, prestația a fost afectată, limitată într-un număr de aglomerații urbane. Se fac  progrese în ce privește pregătirea generală și poziționarea materialului circulant, pentru a reacționa prompt  și oferi mobilitate după furtuni.

 

Toate interviurile realizate de corespondentul RFI în SUA, Radu Tudor: http://www.rfi.ro/tag/interviu-sua

 

Ascultă AICI interviul cu Steven Polzin