Criză de personal în hotelurile de la mare. Mohammad Murad: Facem ilegalități. Nu putem oferi servicii de calitate

hotel_neptun.jpg

Image source: 
ro.wikipedia.org

Litoralul românesc se confruntă cu cea mai grava criză de forță de muncă de după Revoluție. 99% dintre hoteluril și restaurante au un deficit de angajati de peste 50% cu putin înainte ca sezonul estival sa înceapă, susține Mohammad Murad, președintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc.

FPTR acuză autoritățile că sunt opace la dialog. Forțați de împrejurări, patronii de hoteluri recurg la improvizații, uneori încălcând legea. Iar serviciile sunt tot mai proaste. În această situație, o soluție ar putea fi importul de forță de muncă din alte țări, propune Mohammad Murad:

Mohammad Murad: Este vorba de cel puțin 8.000 – 10.000 de persoane.

Reporter: Aveți nevoie de 10.000 de lucrători și nu aveți de unde să îi luați?

M.M: Exact. Asta dacă vorbim despre litoralul românesc. Dar aveam această problemă și în alte sectoare. Și în construcții și în industria alimentară, peste tot există o criză fantastică de mare de forță de muncă.

Rep: Ați cerut la un moment dat autorităților să vă acorde o facilitate astfel încât să puteți ține un angajat pe tot anul, dar să îi plătiți contribuțiile doar pe perioada în care lucrează efectiv, pe vară. Ce s-a ales de această propunere?

M.M: Nimic. Era o propunere care nu ne avantaja foarte mult, dar rezolva o problemă. Pe timp de iarnă, când nu aveam activitate, noi plăteam netul, iar statulul nu mai plătea șomajul. Având în vedere că avem o colaborare și comunicare aproape zero cu guvernul, noi vorbim, ei se fac că nu aud și așa se întâmplă. La această oră, nu există niciun protocol, nicio agendă comună între noi, mediul privat și guvern.  

Rep: Înțeleg că aveți în vedere și importul de forță de muncă din străinătate. Sunt aici niște bariere. Este un număr limitat de permise.

M.M: Dacă ne uităm în jurul nostru, cum au făcut, în anumite momente, Germania, Italia, Spania când au avut această problemă, vedem că au făcut import de forță de muncă.

Rep:  De unde vă gândiți că ar putea lua România forță de muncă?

M.M: Pe zona de turism se poate din Bangladesh, Liban, Siria, Egipt. Forța de muncă acolo este încă ieftină și ar fi de un mare folos pentru noi. Românul pleacă afară pentru mii de euro, noi am putea să importăm forță de muncă pentru 300 – 400 de euro pe lună. Noi nu ne permitem, încă, să venim cu prețuri mari, având în vedere că taxele sunt mari. Sunt peste 57 de taxe de plătit. Avem o limită pe care nu o putem depăși. Dacă depășim limita de preț astfel încât să ne permitem să dăm unui român 1.000 de euro, înseamnă că vom avea prețuri duble față de Bulgaria.

Rep: Salariile sunt totuși mici pentru un român. Așa cum ați spus și dumneavoastră, el preferă să meargă să lucreze pentru un sezon într-o țară din vest pentru că ar câștiga mai mult. 

M.M: Înseamnă că vă gândiți la un cost de 1.200 euro. Spre exemplu pe zona hotelieră, în cazul unei cameriste căreia îi dăm în mână 2.500 ron, plus transport, plus bonuri de masă și taxe ne costă în total cam 1.200 euro. 

Rep: Pe acest fundal al crizei forței de muncă, un patron de pe litoral se mulțumește să ia orice fel de lucrător?

M.M:  Dacă mâine vine un control la orice unitate turistică de pe litoral, o să constate că cel puțin 60% - 70% din personalul angajat nu este calificat. O să vă treziți că pe litoral sunt ospătari care nu au niciun fel de pregătire. În acest moment, când toată lumea este disperată să găsească oameni, nu avem foarte multe pretenții. Noi facem ilegalități acum.

Rep: Ceea ce este sinonim cu servicii proaste?

M.M: Din păcate, da. Nu pot să vă spun altceva.

Rep: Ce puteți face? Care ar fi forma extremă de protest pe care ați putea-o adopta în așa fel încât să sensibilizați autoritățile?

M.M: Să știți că nu văd să se întâmple prea multe lucruri.Eu chiar am spus în ofertele nostre că nu vom schimba personalul și că nu putem garanta servicii de calitate. În toate ofertele a fost alăturată și această frază. Ne asumăm faptul că nu putem oferi servicii de calitate cât timp nu ai ce îi face unui angajat care nu pricepe. Cu toate acestea, îl ții acolo și încerci să îl ajuți cu tot ce se poate. Ne așteptăm la două chestiuni. Prima este că o parte, care nu vor găsi personal, nu vor deschide. Aici mă refer, în special, la restaurante. Hotelurile vor avea un număr insuficient de persoane încât să ofere servicii de calitate. Sper ca într-o zi autoritățile să ne invite la o discuție astfel încât să găsim o soluție. Nu este vorba despre un privat. Este vorba că pentru fiecare angajat care pleacă afară și nu este înlocuit, statul român pierde cel puțin 10.000 de euro. Ca urmare, obligatoriu, ca să trecem în producție, avem nevoie de import de forță de muncă. A doua variantă este ca statul să ne creeze oportunitatea astfel încât să îi putem convinge pe românii care au plecat să se întoarcă acasă. Efortul trebuie făcut de ambele părți. Statul trebuie să reducă un pic taxele și noi să creștem un pic salariile.

Mohammad Murad, președintele FPTR, în dialog cu Alex Olaru: