Câți bani credeți că se pot câștiga din industriile culturale?

Ambasadoarea_Frantei.jpg

Ambasadoarea Franței, Michele Ramis și pianistul Jean-Yves Thibaudet
Ambasadoarea Franței, Michele Ramis și pianistul Jean-Yves Thibaudet la Institutul Francez
Image source: 
Ana Maria Florea Harrison

Ei bine, Franța face o cifră de afaceri de  91,4 miliarde de euro pe an, adică 2,3% din economia franceză. Noua strategie franceză de dezvoltare economică pune accent pe dezvoltarea acestui sector în parteneriat cu 37 de alte țări europene. România, care face 3 miliarde de euro din industrii culturale, aici intrând și muzica modernă, educația sau sportul, este unul dintre partenerii Franței în acest pariu.

Pianistul Jean-Yves Thibaudet, unul dintre cei mai cunoscuți pianiști francezi de astfel, Artist in residence la St. Louis Symphony Orchestra, este imaginea campaniei care construiește acestă strategie de dezvoltate a Indistriilor Culturale dintre România și Franța. Campania de brainstorming, de căutări de inițiative și proiecte a fost lansată la Institutul Francez din București în prezența unor nume de prim rang al Industriilor Culturale Românești: Constantin Chiriac, directorul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, regizorul și producătorul Cristian Mungiu, Mihai Constantinescu - Directorul Festivalului George Enescu și  Cornel Ion, directorul Radio France Internationale România. Doamna ambasadoare Michele Ramis, care a cântat la patru mâini la pian alături de Jean-Yves Thibaudet, vorbește despre cât de important este ca industriile culturale să fie susținute și protejate.

„Vreau să vă spun două lucruri: vorbim despre un sector în plin proces de mutații. Odată cu apariția digitalului, creația artistică s-a schimbat complet. Modul de producere artistică precum și remunerațiile artisților au fost complet revoluționate de digital și, în același timp, puse în pericol. Dreptul de autor poate fi pus în pericol. Al doilea lucru pe care îl remarc este că vorbim despre un sector care poate fi fragil din punct de vedere economic. A crea înseamnă a-ți asuma niște riscuri, a porni o afacere despre care nu știi dacă poate fi rentabilă, deci e nevoie de susținere publică și privată, de politici culturale în spate. Vrem să structurăm filiera industriilor culturale și creative pentru a o susține mai bine. Dorim să dezvoltăm cu alte țări europene proiecte în aceste domenii.”

În Franța, 60% din turism este turism cultural. Franța este o susținătoare a culturii, cu toate ariile ei, inclusiv digital, educație și sport. Sau cinematografie, unde Franța este purtător de drapel, după cum spune regizorul român Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului Filmele de la Cannes la București. Regizorul a vorbit la întâlnire despre eforturile Franței de apărare a drepturilor de autor în Europa și de remunerare corectă a artiștilor în contextul noilor platforme de difuzare a conținutului produs.

Pianistul Jean-Yves Thibaudet este un apropiat al României, iar rolul său este să reprezinte acest efort politic al Franței de a găsi filiere și filoane ale industriilor culturale pe care Franța vrea să le pună în valoare alături de România. Tatăl său a fost atașat militar al Franței la București în Al Doilea Război Mondial, l-a cunoscut pe George Enescu, iar prima sa soție a fost româncă. Și după război, domnul Thibaudet a continuat să vină în România și să-și aducă aici cei doi copii, după cum povestește pianistul.

„De la vârsta de 7 ani, am venit în fiecare an cu mașina în România de la Lyon, alături de tatăl și sora mea. Era o mare călătorie, iar noi aveam prieteni peste tot, la Timișoara, la Râmnicu Vâlcea, Brașov, Botoșani, Cluj, Iași, București, iar noi ne opream pe la ei. Petreceam, apoi, o lună la Sinaia și o lună la Marea Neagră. România a făcut parte din copilăria mea, vorbeam pe atunci românește, acum nu mai vorbesc dar înțeleg, româna e în sufletul meu. La 7 ani, mi-am făcut debutul pe mica scenă a Cazinoului din Sinaia. Am fost din nou, acum, la Cazinoul din Sinaia. Atunci, la 7 ani, purtam un costum popular românesc. Acum mi-am pus o bluză tradițională și am avut din nou senzația că am 7 ani.”

Așadar startul discuțiilor și consultărilor care trebuie să ducă la o strategie foarte clară prin care Franța și România își pot dezvolta împreună Industriile Creative a fost dat. Peste un an, aceiași actori se vor întâlni la Institutul Francez să anunțe filoanele pe care le-au descoperit.