Parisul (aproape) fără metrouri (Galerie foto)

20190913_105609.jpg

Acest afis era prezent pe 13 septembrie 2019 la intrarea statiilor de metrou din Paris
Acest afis era prezent pe 13 septembrie 2019 la intrarea statiilor de metrou din Paris
Image source: 
Vasile Damian

La Paris, transporturile în comun sunt astăzi cvasi-absente. De 12 ani, mai exact din 2007, capitala Franţei nu mai trăise o astfel de grevă a angajaţilor de la RATP. Salariaţii regiei pariziene de transporturi protestează contra reformei pensiilor preconizată de guvern. O reformă ce i-ar putea lipsi pe viitor de anumite avantaje specifice. Azi de exemplu, un salariat care lucrează în subteran şi a cotizat suficient, poate ieşi la pensie la 52 de ani. Restul se pot pensiona la 57 când vârsta legală pensionare în Franţa este de 62 de ani. Guvernul de la Paris vrea să pună capăt celor 42 de sisteme diferite de pensii care există actualemente în Franţa pentru a creea un regim universal, lucru ce nu este deci pe placul salariaţilor de la RATP dar nu e agreat nici de cei din alte ramuri de activitate. Vasile Damian a traversat azi Parisul, ca de obicei cu bicicleta, dar a reuşit să se urce şi în metrou, ba chiar a mers cu două linii diferite, ceea ce nu i s-a întâmplat demult.

Parisul numără 16 linii de metrou şi 5 linii de RER. La metrou, cel mai afectat azi, 10 linii sunt complet închise, 4 funcţionează parţial – adică doar dimineaţa şi seara, la orele de vârf, şi doar pe anumite porţiuni ale traseului. In fine, două linii purtând numerele 1 şi 14 merg non-stop. Nu pentru că vatmanii respectivi ar fi spărgători de grevă. Nu, motivul este unul de ordin tehnologic: e vorba de singurele linii pariziene de metrou automatizate, care merg deci fără conductor. Cum aparatele nu pot face grevă – încă ! – utilizatorii acestor două linii sunt azi privilegiaţi. E vorba de două linii care traversează Parisul, fie din est în vest, fie din nord-vest în sud-est, trecând ambele prin centru, adică prin zona Arcului de Triumf, a lui Place de la Concorde, pe la muzeul Luvru şi Halles. Cu alte cuvinte, turiştii care doreau să viziteze centrul istoric al capitalei franceze, o puteau face destul de uşor.

Linia 2, care trece printre altele pe la Montmatre si în cartierul "sexy" al Parisului, a fost complet închisà, la fel ca alte 9 linii pariziene (Foto: Vasile Damian)

Pentru utilizatorii cotidieni ai transporturilor publice, lucrurile au stat altfel, mult mai complicat. Mi-am început „plimbarea” prin Paris în zona Montmartre, metroul Anvers. Inchisă staţia. Ca dealtfel toate staţiile de pe linia 2, una din cele 10 complet oprite azi. Cei care vroiau să vadă bazilica Sacré Coeur trebuiau să facă puţin sport şi să aibă suflul bun pentru că se urcă.

Utilizatorii au fost preveniti din timp si pe toate càile de perturbarea transporturilor în comun (Foto: Vasile Damian)

In jurul marilor magazine de lux – Printemps şi Galeries Lafayette – adică nu departe de operă - ziua a fost destul de calmă. Era şi normal: cele 4 linii de metrou şi cea mai mare linie de RER – A – erau închise. In fapt, toată staţia de la Opéra-Auber – prin care circulă anual peste 6 milioane de pasageri - era cu obloanele trase spre stupoare turiştilor, de cele mai multe ori asiatici, care erau pe acolo când am trecut. In ciuda afişelor de pe gratiile de la intrare, nu le venea să creadă că nu pot circula decât ... pe jos.

Autobuzele pariziene circulau unul din trei si au fost luate cu asalt de càlàtori (Foto: Vasile Damian)

Pe bicicletă – mijloc de transport foarte apreciat azi şi folosit zilnic de subsemnatul – se ajungea însă foarte repede la staţiile de metrou Pyramides şi Louvre, acolo pe unde trec cele două linii automate, fără vatmani, 1 şi 14. De mult, de foarte mult, nu am mai urcat în metrou dar azi am mers liniştit – şi gratis! - cu două linii diferite. Doar să văd cum e... Si nu a fost rău, lume puţină, mai degrabă turişti şi ... dar şi nişte tinere ce păreau a fi românce şi puse pe lucruri necurate. Noroc că m-au văzut că tot fotografiez şi s-au dat jos la prima staţie fărăa uita să-mi facă un gest obscen odată ce s-au închis uşile şi a plecat trenul din staţie.

In fine, după acest intermezzo prin subterane, am ieşit din nou la aer curat – noroc că azi e frumos la Paris iar indicele de poluare foarte scăzut. Am încălecat din nou pe una din multipelele biciclete puse la dispoziţie de diverşi operatori publici sau privaţi – şi am vrut să văd care este situaţia la tramvaie.

Diverse culoare si intràri la metrou, închise azi toatà ziua (Foto: Vasile Damian)

Din cele 8 linii care se învârt în jurul Parisului pe centura mică a capitalei, doar câteva puneau în circulaţie câte o garnitură sau două pe oră. Am avut ghinion şi am ratat aceste imagini cu tramvaie mergând deci am profitat pentru a poza liniştit în mijlocul şinelor fără nicio problemă. Ajuns teafăr şi după 4 ore de „plimbare” la sediul radioului pe unde treceau rare autobuze, nu am văzut nici un tramvai dar în schimb, spre surprinderea tuturor, linia RER C care, trebuie precizat nu ţine de RATP ci ce SNCF (căile ferate), circula punctual şi fără probleme.

Liniile 1 si 14 au fost singurele care au circulat fàrà probleme pe 13 septembrie 2019 (Foto: Vasile Damian)

Să mai spunem că de ziua de azi au profitat din plin nu doar operatorii de biciclete şi trotinete ci şi taxiurile şi mai ales Uber sau firmele similare care la anumite ore şi-au mărit cu de trei ore tarifele obişnuite.

Tramvaiele din paris au fost si ele afectate de greva transporturilor (Foto: Vasile Damian)

Linia C de RER depinde de SNCF si nu de RATP deci nu a fost afectatà de grevà (Foto: Vasile Damian)

Biciclistii au fost regii stràzilor pariziene în 13 septembrie 2019 (Foto: Vasile Damian)

 

Parisul (aproape) fără metrouri