Leo Băcică: un debut regizoral românesc la un teatru din Londra

leo_bacica.jpg

Leo Băcică pe scena Teatro Technis
Leo Băcică a debutat ca regizor cu o piesă la Teatro Technis
Image source: 
Petru Clej

Pe scena unui teatru din Londra - Teatro Technis - și-a făcut debutul ca regizor Leo Băcică. Debutul a avut loc în cadrul unei mini-stagiuni în care tema a fost incluziunea minorităților

În partea central-nordică a Londrei, în cartierul Camden, funcționează Teatro Technis, un teatru mic, cu o sală de 120 de locuri.

"Teatro Technis a fost înființat de George Eugeniou în 1957. George Eugeniou este un grec cipriot născut în 1931 care a emigrat în Marea Britanie, iar Teatro Technis se află în această clădire din 1977. Acest teatru s-a poziționat din punct de vedere istoric ca locul unde se face teatru antic grecesc. 

Compania noastră, KIBO Productions, am venit ca rezidenți în acest teatru în ianuarie 2019, iar anul acesta este pentru noi un fel de an de probă.

Mini-stagiunea de patru zile este începutul unui program pe care noi vre să-l facem permanent, periodic. În seara aceasta vor fi șapte piese scurte, toate scrise de femei. Dacă te uiți pe afiș scrie "womxn", cu x în loc de e. Este un termen nou și oarecum în aceste trenduri ale incluziunii minorităților sexuale: femei sau persoane care se identifică drept femei" explică Leo Băcică.

Cele șapte piese, întinse pe durata a peste două ore și jumătate, abordează teme variate, de la rasism și xenofobie la homofobie.

"Ideea centrală a companiei noastre ste incluziunea grupurilor minoritare. Încercăm să dăm o voce oamenilor care nu se aud de obicei. De exemplu, în septembrie vom face un spectacol cu un actor autist. 

În piesa pe care am regizat-o este vorba de un personaj trans-gender sau trans-sexual - sunt două lucruri diferite, care este discrminat chiar într-un bar gay. Asta am vrut să arăt, că chiar în cadrul unei comunități care ea însăși este încă discriminată, chiar în Marea Britanie, există grupuri și grupulețe și bisericuțe, mai mari sau mai mici

Nu este un lucru bun faptul că nu există comunicare, căci despre asta este vorba, au trebuit personajele să stea de vorbă două minute și imediat s-au conectat" mai spune Leo Băcică.

Opinii românești

În sală am întâlnit și spectatori români cu care am stat de vorbă la sfârșitul spectacolului.

piesa.jpg

Actori pe scena Teatro Technis
Piesele au tratat tema incluziunii minorităților
Image source: 
Petru Clej

"Este prima oară când vin la Teatro Technis și pot să spun că mi-a plăcut. Îmi place aranjamentul sălii care este propice pentru astfel de piese de teatru și, de ce să nu recunosc, am venit pentru Leo, care este un adevărat profesionist, iar în seara aceasta mi-a arătat de ce este în stare", spune Lucian Diaconu, coordonator de programe la Institutul Cultural Român din Londra. 

"Eu sper ca pe viitor Leo să ne fie alături să punem împreună niște piese pentru publicul britanic făcute de români", adaugă el.

"Sunt venită la Londra de curând, pentru mine este o premieră un astfel de spectacol, dat fiind faptul că este pentru prima oară când am văzut puse în scenă mai multe fragmente diferite sub aceeași umbrelă a unui spectacol. Am fost plăcut impresionată și sper să repet această experiență cât mai curând. Și de ce nu, așa cum spunea Lucian, piese românești prezentate publicului britanic", este de părere Maria Diaconu, soția lui Lucian.

Un model pentru publicul românesc?

Tematica pieselor prezentate în această seară ar putea fi considerată ca aparținând unei elite metropolitane. Este Leo Băcică parte a acestui grup?

teatro_technis.jpg

Teatro Technis
Teatro Technis funcționează în această clădire din 1957
Image source: 
Petru Clej

"Probabil că metropolitan sunt, dar elită în niciun caz", răspunde râzând Leo. Poate liberal atunci (cu "l" mic)? 

"E liberal un cuvânt rău? Nu știu. Da, categoric, ader la ideile progresiste"

Leo a pronunțat un termen - progresist - care pentru mulți în România la ora actuală este un fel de cuvânt de ocară. Este posibilă translatarea unei asemenea experiențe unui public românesc?

"Dialogul din societatea britanică și cel din societatea românească sunt două lucruri diferite. Și în acest caz în România lucrurile ar trebui regizate puțin altfel ca să se conecteze cu publicul românesc. Dar ca tematică eu am afirmat și susțin acest lucru: eu am încredere în publicul românesc și am încredere că publicul românesc are gust bun și ar putea înțelege teme de genul acesta, doar că trebuie puse în scenă de o manieră cu care publicul românesc este obișnuit" încheie Leo Băcică.

Ascultați reportajul realizat la Teatro Technis de corespondentul RFI la Londra, Petru CLEJ