Cum să înveți istoria cu ajutorul filmelor

istorie.jpg

La Cluj-Napoca, ora de Istorie se mută din clase, în cinematograf, în cadrul primului proiect de educație cinematografică ce se concentrează pe o materie din curricula școlară.
Image source: 
RFI România/Bianca Pădurean

Ora de istorie se mută din clase, în cinematograf, în cadrul primului proiect de educație cinematografică ce se concentrează pe o materie din curricula școlară. Programul se desfășoară în Cluj-Napoca, unde mai mulți liceeni vor învăța să editeze, să monteze imagini video, să facă video-eseuri, după ce vor viziona și dezbate filme despre momente din istoria Europei. 

La Cluj, aproximativ 20 de profesori de istorie s-au implicat în programul "Teaching European History through Cinema”, inițiat de Asociația Generală Italiană a Artelor Spectacolului. Proiectul are loc în cinci țări europene: Italia, Irlanda, România, Bulgaria și Slovenia. Obiectivele lui sunt îmbunătățirea calității orelor de istorie, aprofundarea înțelegerii evenimentelor istorice importante pentru Europa și cresterea popularității filmului european în randul elevilor de liceu, spune Ciprian Rad, profesor de istorie la Liceul Nicolae Bălcescu din Cluj-Napoca, locul de desfășurare al proiectului.

”În general, copiii sunt foarte deschiși la tot ceea ce este nou. Spre deosebire de noi, ei se adaptează mult mai ușor. Sunt, oricum, familiarizați cu filmul, pentru că noi îl utilizăm, este unul dintre izvoarele istoriei contemporane. Prin urmare, utilizăm filmul în paralel cu alte izvoare istorice, pentru a încerca să recontituim trecutul, ca să-l prezentăm așa cum a fost el. Colaborarea cu proiectul acesta și cu Inspectaoratul Școlar trebuie privită din perspectiva trezirii interesului pentru cinematografie, în general, pentru filme, pentru că elevii vizionează filmele, dacă noi le ducem la clasă”, a spus profesorul de istorie Ciprian Rad.

Inspectorul clujean de istorie, Hadrian Arion spune de ce consideră că acest proiect va fi unul de impact printre elevi.
”În opinia mea, acest proiect este valoros cel puțin din două motive. Unul pentru că își propune să pună în valoare filmul istoric, ca resursă de informație și să aducă tinerii spre sălile de cinematograf și, de asemenea, dă posibilitate dascălului, profesorului de istorie să facă lecția de istorie mai atractivă, mai ușor de înțeles și să implice, totodată, pe elevi în elaborarea unor surse care să fie creația și contribuția lor la derularea orei de istorie”, a spus inspectorul școlar Hadrian Arion.

Din 16 martie, elevii vor participa la proiectii in cinematografe. Ei vor vedea filme de ficțiune, nu neapărat documentare, care au rolul de a stimula gandirea elevilor si de a-i face sa vadă cum a interepretat un artist evenimentele concrete pe care ei le-au invatat la ora de istorie.  Proiectiile din cinematografe vor fi urmate de dezbateri, dupa care elevii vor deveni mici cineaști, la rândul lor, spune Ioana Seiche, din partea Asociatiei pentru Promovarea Filmului Romanesc, cea care implementează proiectul în România.

”În continuarea ideii de a aduce elevii, copiii, spre cinema, și de a-i încuraja să vizioneze filme, de a folosi filmul în procesul de predare a istoriei, proiectul acesta vine cu o idee nouă, spunem noi, aceea ce a-i provoca pe copii să creeze, la rândul lor, eseuri video, filmulețe de cinci minute, în care să suprindă ei un aspect istoric tratat în film sau în legătură cu materia învățată și să-și prezinte propria interpetare a acestui eveniment istoric”, a spus pentru RFI Ioana Seiche.

Cele mai bune 3 video-eseuri din fiecare țară vor participa la o competiție internațională. Asociația pentru Promovarea Filmului Romanesc, care este și organizatorul TIFF, dorește să convingă Ministerul Educatiei să introducă în curricula, măcar cea opțională, educația media virtuală.

Cum să înveți istoria cu ajutorul filmelor (AUDIO)
1105

Facebook comments