Capodopere de la MoMA, vizibile la Fundaţia Vuitton

20171204_163524.jpg

"Pasàrea în spatiu" a lui Constantin Brâncusi face parte din capodoperele de la MoMA ce pot fi vàzute acum la Fundatia Vuitton din Paris
"Pasàrea în spatiu" a lui Constantin Brâncusi face parte din capodoperele de la MoMA ce pot fi vàzute acum la Fundatia Vuitton din Paris
Image source: 
Vasile Damian

MoMA, Muzeul de artă modernă din New York, cel mai prestigios muzeu american, şi-a trimis la Paris cele mai frumoase 200 de capodopere. Ele pot fi văzute până pe 5 martie la Fundaţia Vuitton.

Profitând de lucrările de reamenajare ale sediului său new-yorkez dar şi de mijloacele financiare de care dispune Fundaţia Vuitton, Muzeul de Artă Modernă – MoMA pe scurt – îşi expune cele mai frumoase 200 de piese la Paris.

Cap de afiş figurează « Pasărea în spaţiu » a lui Constantin Brâncuşi, primul exemplar, cel cu care artistul avea să meargă în 1926 la New York şi care avea să fie la originea unui răsunător proces câştigat în cele din urmă de sculptorul român.

Capodoperele ce pot fi privite acum la Paris sunt însă mult mai numeroase şi reprezintă o adevărată incursiune în istoria artei secolelor 20 şi 21. Tablouri, sculpturi dar şi afişe, instalaţii video sau audio rezumă munca celor care au imaginat această instituţie care este MoMA. « O magistrală lecţie de istorie muzeologică » scria recent un critic de artă în paginile lui Libération.

Pânze de Cézanne, Picasso, Hopper, Klimt, Dali, Warhol sau Pollock stau alături de afişe sovietice de propagandă, desene animate de Disney, primele emoji realizate de Kurita la sfârşitul anilor 90 sau fotografii ale unor artiste precum Cindy Sherman şi Diane Arbus. Pe scurt, de la expresionismul abstract la pop-art, trecând prin fotografie şi alte forme de exprimare artistică, « rezumatul » MoMA de la Paris reprezintă un adevărat voiaj în arta modernă.

In fine, expoziţia pariziană inedită ne arată cum MoMA a devenit un model pentru mai toate muzeele de artă modernă din lumea întreagă. Viziunea pluridisciplinară a diverşilor săi responsabili, care au achiziţionat nu doar tablouri şi sculpturi dar şi desene animate, pelicule cinematografice, fotografii si obiecte de design, face că această instituţie fondată în 1929 să fie atât de des copiată dar niciodată egalată.

768

Facebook comments