Gafe de campanie. Cum se faultează singure partidele (Adevărul)

ciolos-zero.jpg

Afiș de campanie
Image source: 
adevarul.ro

Parlamentul și Serviciile: cine pe cine controlează (România Liberă) - Cum vor partidele să lucreze pământul țării (Evenimentul Zilei) - Hidroelectrica devine pentru prima dată cea mai valoroasă companie din România, devansând OMV Petrom (Ziarul Financiar) - Joia fantastică (Gazeta Sporturilor)

Gafe de campanie. Cum se faultează singure partidele (Adevărul)

Partidele politice au vrut să iasă din rutină şi să-şi atragă votanţii prin mesaje amuzante, însă de multe ori au reuşit să se facă de râs prin afişe neinspirate, chiar blamabile. Campionul detaşat al acestora e PNL, însă ridicoli au fost şi cei din PSD, ALDE, USR şi PRU.
PNL a postat miercuri, pe pagina de Facebook a partidului, o imagine prelucrată cu preşedintele PSD Liviu Dragnea, în aceasta fiind prezente mai multe simboluri comuniste – printre care secera şi ciocanul, dar şi o uniformă asemănătoare cu cea purtată de Stalin. Pe lângă un mesaj al lui Dragnea, „După alegeri, toţi vor plăti“, în imagine era şi tagul POGROMdeguvernarePSD, aluzie la programul de guvernare al PSD. Folosirea cuvântului pogrom, adică „ucidere în masă a membrilor unui grup naţional minoritar“, conform DEX, cel mai probabil i-a făcut pe liberali să-şi retragă mesajul de pe Facebook.
Campania PSD nu a strălucit cu nimic, însă nu a fost marcată de gafe de proporţii. Liderul PSD Liviu Dragnea  a fost singurul care a dat cu bâta în baltă în momentul în care, din calitatea de condamnat penal pentru fraudarea Referendumului din 2012, a acuzat suspiciuni de fraudă electorală din partea Guvernului. Declaraţia lui Dragnea a generat ironii din partea  preşedintelui Klaus Iohannis, care a întrebat, retoric, „Chiar el?“
Specialistul în comunicare politică, Radu Magdin, arată că PNL este liderul gafelor de comunicare în această campanie electorală. Liberalii au fost autorii mai multor mesaje care, cu toate că aveau un conţinut coerent, dacă erau citite cuvintele îngroşate, se înţelegea un mesaj total diferit. Un exemplu este afişul cu Dacian Cioloş care avea următorul mesaj: „1 an cu Cioloş, reducerea birocraţiei prin zero copii legalizate notarial“. Din modul în care a fost construit afişul se înţelege doar „1 an cu Cioloş, zero“, acest lucru în care adversarii din PSD vorbesc mereu de echipa lui Cioloş ca de Guvernul Zero.
Sociologul Alfred Bulai nu crede că aceste gafe de comunicare influenţează într-un sens sau altul scorul electoral al partidelor.

 

Parlamentul și Serviciile: cine pe cine controlează (România Liberă)

Ziarul a cerut tuturor formațiunilor cu șanse de a intra în Legislativ să anunțe, în mod transparent, numele persoanelor pe care le vor propune pentru a face parte din comisiile care controlează SRI și SIE. Am primit un singur răspuns, din partea biroului de presă al UDMR, în care se menționează că negocierile pe această temă vor începe după alegerile din 11 decembrie. Tema preocupă și societatea civilă, Coaliția pentru Modernizarea României solicitând partidelor să prezinte electoratului cine sunt oamenii propuși pentru a conduce comisiile parlamentare. 
Tăcerea partidelor atunci când vine vorba de Comisia SRI și Comisia SIE  vine în condițiile în care au existat controverse privind componența celor două foruri parlamentare. Astfel, unii dintre cei care ar trebui să controleze serviciile secrete au diplome de la Academia Națională de Informații a SRI. Printre aceștia se numără chiar președintele comisiei, Georgian Pop (PSD), și liberalii Octavian Popa (vicepreședinte) și Cezar Preda (membru). Președintele Comisiei SRI, Georgian Pop (PSD), a fost crescut și promovat de Viorel Hrebenciuc. Vicepreședintele Comisiei SRI, Octav Popa (ALDE), a terminat facultatea la 46 de ani și a fost administrator la o firmă de comerț. Un alt membru al comisiei, Da­niel Savu (independent), a fost chiar ofițer SRI între 1992 și 1999. 

 

Alegeri parlamentare 2016. Cum vor partidele să lucreze pământul țării (Evenimentul Zilei)

PSD susține că va elimina impozitul pe terenurile agricole lucrate. PNL și PMP promit un sistem de irigații la nivel național. ALDE vrea reîntoarcerea la Cooperative, iar USR propune un fond de microcreditare pentru fermieri. România are o populație rurală numeroasă - 45%, comparat cu media de 25% în UE.

 

S-a schimbat liderul. Top 100 cele mai valoroase companii din România. Hidroelectrica devine pentru prima dată cea mai valoroasă companie din România, devansând OMV Petrom (Ziarul Financiar)

Hidroelectrica, cel mai mare pro­ducător de energie din Ro­mânia, a fost evaluat anul acesta la 2,9 miliarde de euro (13,1 mld. lei), în creştere cu 16% faţă de 2015. Cu acest rezultat, compania de stat, care în iunie anul acesta a ieşit din insolvenţă, a devenit pentru prima dată cea mai valoroasă companie din România.
Topul din acest an mai vine cu o premie­ră: pentru prima dată nicio companie locală nu mai reuşeşte să atingă pragul de evaluare de 3 mld. euro.
Podiumul este completat de OMV Petrom şi Orange, prima evaluată la 2,84 mld. euro potrivit capitalizării sale bursiere, în scădere cu 31% faţă de anul trecut, în timp ce Orange a fost evaluată la 2,35 mld. euro, un minus de 2%, arată datele din Anuarul Top 100 cele mai valoroase companii din România realizat de Ziarul Financiar împreună cu BT Capital Partners. 
Cele mai valoroase 100 de companii din Ro­mânia au fost evaluate în acest an la 60,5 mld. euro, în creştere cu 5%.

 

Joia fantastică (Gazeta Sporturilor)

Steaua și Astra au obținut două victorii senzaționale în Liga Europa (2 la 1 pentru roș-albaștrii cu Osmanlispor,  2 la 1 și pentru giurgiuveni cu Austria Vienna), după ce ambele echipe au fost conduse. Cele două formații românești speră la primăvara europeană după succesele de ieri: Steaua are nevoie de victorie cu Villareal, iar Astra se poate califica și cu o înfrângere în fața AS Roma.

Revista presei românești - 25 noiembrie 2016