Războiul francului produce o falie între politicieni și bancheri (România Liberă)

România, nepregătită pentru inundații și cutremure (Evenimentul Zilei) - Tragedia din Apuseni – raport preliminar (Jurnalul Naţional) - Poveştile românilor care au deturnat avioane ca să evadeze din comunism: şase au ajuns până în Austria (Adevărul) - A murit inventatorul român Iustin Capră (Gândul)

Războiul francului produce o falie între politicieni și bancheri (România Liberă)

Legea insolvenţei persoanelor fizice pare a fi din ce în ce mai mult soluţia acceptată de clasa politică la criza creditelor în franci elveţieni. Măsura este nedorită de bancheri şi de BNR, însă, odată promovată, va scoate din ananghie nu doar titularii creditelor în franci ci şi oricare alţi debitori aflați în dificultate. Afirmaţiile din ultimele zile potrivit cărora românii sunt lipsiţi de educaţie financiară, dovadă fiind angajarea de către aceştia de credite denominate în franci elveţieni, nu stau în picioare. Practic, principalul dator în monede exotice, categorie în care este inclus şi francul şi care desemnează monedele cu evoluţie imprevizibilă, este statul (în luna octombrie 2014 datoria publică guvernamentală exprimată în franci elveţieni se cifra la echivalentul a 72 de milioane de lei, după ce a atins un maxim de 600 de milioane de lei în 2003).
Trebuie semnalat că în nici o ţară banca centrală nu a intervenit pentru a ajuta debitorii în franci elveţieni până când guvernul ţării respective sau clasa politică nu a pus presiune pe banca centrală şi pe bancheri.

Peste 500.000 de automobile cu numele Dacia s-au vândut anul trecut în lume (Ziarul Financiar)

Brandul românesc a ajuns anul trecut la vânzări de peste 6 mld. euro, cu peste jumătate de milion de maşini vândute în 43 de ţări. „Este cu atât mai important cu cât în urmă cu zece ani marca nici nu era una cunoscută pe pieţele unde se comercializează acum“, a spus Jan Ptacek, directorul comercial al Automobile Dacia.

România, nepregătită pentru inundații și cutremure (Evenimentul Zilei)

Un raport al Curții de Conturi, obținut de EVZ, arată cât de nepregătite sunt autoritățile în caz de calamități: utilaje stricate, milioane de euro date degeaba și oameni care riscă să-și piardă viața pentru că nu există suficient personal de intervenție la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență.

Tragedia din Apuseni – raport preliminar (Jurnalul Naţional)

La un an de la tragedia din Apuseni, Comisia de Investigaţii privind siguranţa aviaţiei civile a data ieri publicităţii un raport provizoriu în care se arată că, în urma unei analize, s-a stabilit că aeronava pilotată de Adrian Iovan nu avea probleme la motoare.

Poveştile românilor care au deturnat avioane ca să evadeze din comunism: şase au ajuns până în Austria (Adevărul)

Pentru mulţi români, dorul de libertate a fost mai puternic decât frica de beciurile Securităţii. Unii şi-au riscat viaţa înotând în Dunărea, alţii au traversat graniţa pe jos, iar cei mai curajoşi au încercat să deturneze avioane. Doar un singur grup de români a reuşit să ajungă la Viena, în primăvara lui 1971, la bordul unui avion deturnat. Cei 6, înarmaţi cu două puşti de vânătoare, cu un pistol şi cu două pumnale, au preluat controlul unei curse TAROM Oradea-Bucureşti. „Adevărul“ vă prezintă şi alte cazuri de români care au încercat să deturneze avioane în comunism.

A murit inventatorul român Iustin Capră (Gândul)

Iustin Capră, inventatorul rucsacului zburător brevetat de americani şi folosit de cosmonauţi la deplasările intercapsulare, a murit, luni seară, la 81 de ani, la Spitalul de Urgenţă Ploieşti, unde se internase cu o zi în urmă, reprezentanţii spitalului spunând că Iustin Capră era diabetic.
Iustin Capră a construit maşini nepoluante fără volan şi fără pedalier, cu comenzi făcute de la un buton de pe carcasa fotoliului, a construit mai multe prototipuri de maşini şi motorete, alimentate de acumulatori.
Capră a fost de profesie inginer şi a lucrat ca ofiţer de aviaţie.
 

Revista presei româneşti din 20 ianuarie