2015 - Anul deconturilor (România Liberă)

2015: un an plictisitor, de creştere banală a economiei României  (Ziarul Financiar) - Ce scumpiri îi așteaptă pe români anul acesta: RCA ne va ustura la buzunare (Evenimentul Zilei) - Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, după ruşinea de pe DN1. „Eu îmi dau demisia singur, nu trebuie să mi-o ceară nimeni” (Gândul) - Cardul de sănătate. Numai 2 întrebări şi răspunsuri (Adevărul)

2015 - Anul deconturilor (România Liberă)

Pe parcursul anului 2015 sunt așteptate o serie de clarificări ale vieții politice românești, atât la nivelul exercitării puterii în stat, cât și în interiorul fiecărei formațiuni. Președintele Klaus Iohannis a fost ales cu un mesaj de schimbare a clasei politice. În aceste condiții, în centrul atenției va sta bătălia pentru guvernare între PSD, care a păstrat majoritatea după înfrângerea în prezidențiale, și PNL, ai cărui lideri au anunțat depunerea unei moțiuni de cenzură.  Această bătălie va fi legată și de supraviețuirea sau nu a lui Victor Ponta în fruntea PSD. De asemenea, Traian Băsescu ar urma să își definească rolul pe scena politică, după zece ani ca președinte al României.
Klaus Iohannis l-a învins în cursa pentru Cotroceni pe Victor Ponta, cu o diferență de un milion de voturi. Votul anti-Ponta i-a oferit lui Iohannis un mandat legat de respectarea independenței justiției, orientarea euro-atlantică sau introducerea votului prin corespondență. Însă, noul președinte are în față o serie de obstacole de natură juridică și politică. Pe de o parte, are un proces de incompatibilitate pe rol la Înalta Curte. În cazul unui verdict negativ, părerile juriștilor sunt împărțite legat de pierderea sau nu a mandatului. Însă, chiar dacă s-ar găsi portițe juridice pentru rămânerea la Cotroceni, prestația sa ar putea fi  contestată.

2015: un an plictisitor, de creştere banală a economiei României, cu ceva mai mulţi bani, dar nu pentru toată lumea, însă totul poate fi răscolit de cocktailul insolvenţei externe a Rusiei (Ziarul Financiar)

2015 va fi un an economic bun, cu plus în faţă, dar banal pentru că creşterea economică va fi între 1,5% şi 3%, sub nivelul de 5% cât are nevoie România pentru a da sentimentul şi încrederea tuturor că se mişcă ceva în această ţară, că merită preţul plătit pentru Uniunea Europeană şi NATO şi că nu trăim şi acum din ceea ce a construit Ceauşescu.
Macro - stăm bine. Economia va creşte cu 1-2%, cel puţin, din inerţie. Sistemul bancar - din păcate va merge în continuare prost, ceea ce va afecta finanţarea economiei la nivel micro. Investiţiile - au şanse mari să crească cu cel puţin 10%, atât cele străine, cât şi cele interne. Salariile - vor creşte pe medie cu 4-5%, dar nu pentru toată lumea. Consumul - va câştiga câteva procente.

Ce scumpiri îi așteaptă pe români anul acesta: RCA ne va ustura la buzunare (Evenimentul Zilei)

RCA de cinci ori mai scump pentru șoferii tineri. Coroborată cu scumpirea amenzilor, de la 1 ianuarie, cu aproape 10%, majorarea RCA va face destul de grea viața proprietarilor de mașini.
Energia este mai scumpă cu circa 0,26%. De asemenea, piața gazelor naturale se liberalizează pentru IMM-uri, rămâne de văzut cu ce efecte.

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, după ruşinea de pe DN1. „Eu îmi dau demisia singur, nu trebuie să mi-o ceară nimeni” (Gândul)

Actualul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, le promite românilor că nu vor mai sta înţepeniţi, cu orele, de sărbători, între Comarnic şi Braşov, decât, cel mult, vreo patru ani. Ca soluţie de avarie, le pregăteşte încă un DN, pe Valea Doftanei. El a declarat pentru gândul.info că nu se gândeşte la demisie, „o treabă uşor de făcut, când n-ai chef de muncă”, ci se preocupă, în această perioadă, de „rezolvarea aranjamentelor financiare necesare, care vor crea posibilitatea demarării lucrărilor importante, prevăzute în masterplanul general de transport - tronsonul Comarnic – Braşov, pe A3; tronsonul Piteşti – Sibiu, pe A1, un nou DN, pe Valea Doftanei, lărgirea cu o bandă, pe anumite zone a drumului de pe Valea Oltului, eventual Autostrada Transilvania–Moldova, precum şi autostrada Constanţa–Tulcea–Brăila”.

Cardul de sănătate. Numai 2 întrebări şi răspunsuri (Adevărul)

“Ce beneficii aduce asiguraţilor?” Pe scurt, răspunsul ar fi nici un beneficiu sau beneficii cel mult minore.
Cardul de sănătate, luat separat, va reprezenta într-o primă etapă strict un mijloc de autentificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate. teoretic, medicii nu ar mai putea scrie consultaţii fără ca pacienţii să calce uşa cabinetului şi nici nu ar mai putea fi scrise şi eliberate reţete pe numele unor asiguraţi, fără ca aceştia să ştie. Totuşi astfel de fraude, deşi posibile, ar fi putut fi evitate cu multă uşurinţă, prin controale şi pedepsirea exemplară şi publică a vinovaţilor, cea mai dură dintre ele nefiind cea penală, ci interdicţia de a mai lucra în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Mai mult, pacienţii se vor confrunta cu situaţii delicate, când vor pierde cardul, vor uita PIN-ul, sau vor omite să-l ia cu ei când merg la consultaţie, ceea ce le va face viaţa extrem de amară.
“Ce beneficii aduce medicilor?” Aici este şi mai greu de găsit un răspuns satisfăcător.
Concluzia: cardul de sănătate ca mijloc de acces şi identificare este inutil.

Revista presei româneşti cu Magda Prelipceanu