Fabrica Airbus de la Ghimbav, parte a apărării comune europene (Le Nouvel Observateur)

ghimbav_bun.jpg

Președintele François Hollande și premierul Dacian Cioloș la fabrica de elicoptere Airbus de la Ghimbav, marți 13 septembrie 2016
Image source: 
elysee.fr

Vizita peședintelui François Hollande la București a fost privită cu interes de presa franceză. Iată câteva reacții ale jurnaliștilor din Hexagon.

Ediția electronică a revistei L'Express transmite că François Hollande și omologul său român, Klaus Iohannis, au vizitat centrul european de cercetare în fizică nucleară, ELI-NP, care va găzdui cel mai puternic laser din lume, iar compania franceză Thales este implicată în acest proiect.

Grupul francez s-a alăturat într-adevăr, programului ELI-NP pentru a dezvolta nici mai mult, nici mai puțin decât laserul cel mai puternic din lume. Proiectul va deveni operațional în 2018 și va ajuta la progresul cercetării în fizica nucleară, pentru a înțelege mai bine fizica materiei.

În sens mai larg, Thales se află de 4 decenii în România  și oferă Institutului Român de Fizică Nucleară (IFIN-HH) tehnologii avansate în domeniul laserului, notează L'Express.

Ziarul Libération informează că, aflat în vizită la București, François Hollande a asigurat că "va face totul" pentru ca platforma indutrială Alstom de la Belfort, să se mențină în funcțiune pentru mulți ani de aici înainte. Conducerea platformei industriale a anunțat încetarea producției de locomotive în acest week-end. Grupul intenționează să transfere producția de locomotive în Reichshoffen, în Germania, oferind unui număr de 400 de angajați ai plaftormei Belfort locuri de muncă în alte fabrici franceze.

Ediția electronică a revistei le Nouvel Observateur notează că grupul Airbus a inaugurat marți o nouă fabrică în România, unde se va construi elicopterul H215, o investiție de 50 de milioane de euro, care, în opinia președintelui François Hollande, este parte a inițiativei de cooperare europeană în sectorul apărării:

”Președintele francez a asigurat că noua fabrică de la Ghimbav va crea locuri de muncă  și în Franța și Germania.

Berlinul și Parisul doresc să consolideze cooperarea militară în Europa, după ce Marea Britanie a decis să părăsească Uniunea Europeană, eliminându-se astfel unul dintre principalele obstacole în calea dezvoltării unei apărări europene consolidate, în tandem cu NATO.

Fabrica de la Ghimbav, situată la 180 km nord de București, va oferi locuri de muncă pentru peste 300 de persoane și ar trebui să producă până la 15 de elicoptere pe an, atunci când va ajunge la capacitate maximă, în 2020. Primul elicopter va ieși de pe liniile de asamblare anul viitor”.

 

Mai există cu adevărat o coaliție de guvernare la Berlin? Iată întrebarea la care caută să răspundă o analiză a publicației Deutsche Welle.

Coaliţia de la Berlin (CDU/CSU şi SPD), condusă de Angela Merkel, intenţionează să analizeze în toamna aceasta teme ca reforma fiscală privind succesiunea, pensii mai mari şi mai flexibile, egalitatea salarială între femei şi bărbaţi. Sau cel puţin să îmbunătăţească calea către prosperitatea populaţiei. Coaliţia a reuşit deja câte ceva, cum ar fi salariul minim pe economie.

Dar la ce ajută toate acestea, dacă cele trei figuri marcante ale coaliţiei - cancelara, şeful social-democraţilor şi liderul creştin-socialilor - lasă mereu impresia că nu găsesc calea de mijloc în privinţa unui subiect arzător precum politica în domeniul migraţiei?

Uniunea Creştin-Socială (CSU) cu Horst Seehofer în frunte a părăsit, practic, coaliţia.  Și s-a transformat deja în formațiune de opoziţie.

Adversarii cancelarei Merkel ar vrea ca ea să admită că s-a înşelat atunci când a spus că Germania va reuși în privința refugiaților. CSU pledează pentru stabilirea unei limite superioare a numărului de migranţi acceptaţi. Şi cine vede dezbaterile televizate la care sunt invitate cele două tabere, nici nu i-ar trece prin minte că, de fapt, acestea guvernează împreună. Landul Bavaria îşi apără, în primul rând, propriile interese.

Toţi sunt nervoşi, nu din cauză că nu s-a făcut nimic sau că s-a făcut prea puţin, ci fiindcă politica uşilor deschise în domeniul migraţiei a trezit din somn un mic drăcuşor: xenofobia şi resentimentele au existat dintotdeauna, însă acum există şi cineva pe care să arunci vina.

Dar cum ar fi ca taberele să evalueze împreună ce au realizat în privinţa migraţiei în ultimul an? Ce a fost bine, ce s-a exagerat, ce nu? Ceea ce le uneşte este, în primul rând, politica diferită de campaniile agresive ale formaţiunii Alternativa pentru Germania (AfD) privind străinii.

Dacă ar face-o, cel puţin unii dintre membrii coaliţiei şi-ar recăpăta sentimentul că, la Berlin, guvernează împreună. În ciuda tuturor divergenţelor de opinie. Dar pesemne că n-o vor face”, conchide DW.

 

Și, în Statele Unite, The New York Times consideră că divizarea Siriei este inevitabilă

"În acest joc ad-hoc cu mutări rapide ale pieselor de șah, contururile unei diviziuni informale a Siriei în sfere de influență capătă o formă tot mai clară: o enclavă rebelă sponsorizată de Turcia, în nord, kurzii limitați la zona de la nord-est, Iranul și guvernul sprijinit de Rusia dețin controlul asupa Damascului și a regiunii de coastă. Hezbollah controlează fâșii mari de pe teritoriul Libanului învecinat.

Singurul lucru pe care guvernul și mulți dintre oponenții săi l-au spus mereu este faptul că se opun divizării Siriei. Dar, susținătorii lor străini, urmăresc propriile interese și ar putea insista la o partiție de facto", notează ziarul american.

Dar o divizare ar fi în detrimentul intereselor Turciei, scrie ziarul proguvernamental turcesc Aksam.

Aliații trebuie să facă tot posibilul pentru a preveni o divizare a Siriei 

Este crucial pentru a proteja securitatea Turciei. Prin urmare, regiunea de frontieră trebuie să fie curățată de teroriști. SUA au propus, de asemenea, o operațiune îndreptată spre Raqqa. Din punctul de vedere turc acest lucru ar  avea sens doar dacă Washingtonul va trimite trupe terestre sub o conducere comună".

revista presei internaționale - 14 septembrie 2016