SUA-UE și Rusia-China, noi perspective comerciale. Plus: ce înseamnă blocarea canalului Suez

cargo_suez.png

Cargoul taiwanez Evergreen, sub pavilion Panama, eșuat în Canalul Suez, 24 martie 2021
Image source: 
© Suez Canal, via AFP via France24

Uniunea Europeană și Statele Unite au șansa istorică de a strânge relațiile comerciale – evoluții care pot fi similare și în cazul Rusiei și Chinei. Dar comerțul global este acum umbrit de blocarea Canalului Suez. Iată temele Revistei Presei Internaționale de azi.

Relațiile economice SUA-UE sunt gata să revină, după problemele pandemiei COVID-19 și tensiunile cauzate de administrația Trump. Iată ce arată un nou raport al camerelor de comerț americane, preluat de Euractiv.

Raportul îndeamnă cele două părți să folosească o „oportunitate rară și potențial trecătoare” pentru a consolida legăturile politice și economice și a relansa negocierile comerciale care s-au oprit spre finele administrației Barack Obama.

În februarie, președintele Joe Biden a anunțat că „alianța transatlantică a revenit” și s-a angajat să reconstruiască relațiile cu UE, amintește Euractiv.  Iar cele două părți au realizat o străpungere timpurie în timpul unui apel telefonic între președintele Joe Biden și șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, prin suspendarea tarifelor impuse reciproc în contextul litigiului Boeing-Airbus.

De asemenea, UE a propus înființarea unui consiliu pentru comerț și tehnologie cu oficiali americani pentru a aborda problemele digitale și provocările ridicate de giganții tehnologici.

Problema impozitării digitale rămâne însă un punct de dispută, mai scrie Euractiv.

Asistăm însă și la o strângere a relațiilor China-Rusia. Având în vedere confruntarea în creștere cu Occidentul, Rusia va deveni din ce în ce mai integrată cu China pe orbita tehnologiei, scrie The Moscow Times.

”În următorii cinci ani, Beijingul intenționează să deschidă calea pentru atingerea a două obiective strategice: dublarea PIB până în 2035 (comparativ cu 2020) și atingerea statutului unei economii cu venituri ridicate.

Este probabil ca Rusia să poată vinde mai mult gaz către China, deși aici va trebui să se lupte cu concurența conductelor din Asia Centrală și Myanmar.

Cât privește integrarea Rusiei pe orbita tehnologiei Chinei, Rubiconul va fi decizia finală a Kremlinului cu privire la utilizarea tehnologiei 5G: și anume alegerea variantei chineze sau occidentale”.

Rămânând în sfera comerțului global, iată câteva comentarii în legătură cu blocarea canalului Suez. Evenimentul scoate în evidență vulnerabilități pe termen lung.

Sky News amintește că Suezul a fost mult timp ruta principală pentru combustibil, atât din statele din Golf cu destinația Europa, cât și din Rusia, prin Crimeea, până în Asia de Est. Este, de asemenea, crucial pentru distribuția bunurilor fabricate din China către Europa.

Pentru sistemul global de tranzacționare, deja lovit de peste un an de criza COVID-19, evenimentul va aduce și mai multe întreruperi.

The Independent estimează că vor apărea blocaje și grupări de nave în diferite porturi din Europa. Descărcarea navelor este deja lentă din cauza procedurilor Covid, la fel ca preluarea containerelor.

În timp ce majoritatea navelor sunt pe mare timp de săptămâni și pot absorbi câteva zile de întârziere, o întârziere în porturi poate provoca probleme rapid. Potrivit unui expert citat de publicația britanică, doar porturi moderne precum Londra și Thames Gateway pot face față.

Și, conform experților citați de Financial Times, "dacă nava va fi eliberată rapid, atunci impactul va fi redus la minimum, dar orice blocaj prelungit ar avea consecințe grave, de la afectarea prețurilor petrolului și a tarifelor de transport maritim până la forțarea navelor containerizate să parcurgă ruta mult mai lungă prin Africa".

Pentru BBC, întrebarea este acum cât de mult va rămâne această rută impracticabilă. Însă incidentul a arătat ce poate merge prost când noua generație de nave uriașe, precum Ever Date, trebuie să treacă prin limitele relativ strânse ale canalului.

Deși părți ale acestuia au fost extinse ca parte a unui program major de modernizare la mijlocul ultimului deceniu, rămâne dificil de navigat - și se pot întâmpla accidente.

Iar Le Monde amintește că, la un moment dat, Canalul Suez a simbolizat prăbușirea influenței geopolitice a Europei în lume. Și aceasta, odată cu eșecul intervenției militare a britanicilor și francezilor, din 1956, în încercarea de a preveni naționalizarea canalului de către noul lider egiptean, Nasser.

”Astăzi, această panglică artificială între două continente poartă marca dependența Europei de China – ceea ce nu se așteaptă să se încheie prea curând”.

 
Revista presei internaționale din 26 martie 2021