România educată: Bacalaureat unic și licee teoretice, profesionale și vocaționale, cu posibilitatea transferului între ele

scoala.jpg

Image source: 
Pixabay

Bacalaureat unic axat pe competenţe minime, indiferent de forma de învăţământ, şi posibilitatea ca liceele, unde cererea depăşeşte oferta, să poată organiza examen de admitere înaintea Evaluării Naţionale, se află printre propunerile proiectului "România Educată". Printre altele, acesta are ca scop reducerea analfabetismului funcțional de la 44% la 20% până în 2030.

Consilierul prezidenţial Ligia Deca a explicat, marţi, că proiectul "România Educată" propune ca liceele unde există cerere mare să poată organiza, înaintea Evaluării Naţionale, examene de admitere.
Să dăm posibilitatea acestor licee să aibă acest examen, existând obligativitatea ca examenul de Evaluare Națională să fie dat după”, spune Deca.

Documentul mai propune ca liceele să fie de trei tipuri: profesional, vocațional și teoretic, iar transferul elevilor să fie posibil între cele trei rute.

"Dacă pe parcursul liceului copilul descoperă că are înclinaţie spre altă rută, să ştie ce probe trebuie să dea", a spus Deca.

Pe ruta profesională, există varianta obţinerii unei certificări profesionale de nivel 3 după clasa a XI-a, a mai explicat consilierul prezidenţial.

De asemenea, Ligia Deca spune că examenul de bacalaureat ar trebui să fie generalizat, pe model Pisa, unic la nivel național, care să testeze competențele elevilor, indiferent de ruta parcursă, pe care îl pot susține și elevii de la școala profesională de trei ani.: „Nu ne dorim o mie de variații ale bacalaureatului”.

„România educată” mai prevede că, dacă o primărie nu mai poate administra o școală, unitatea de învățământ să fie transferată în administrarea consiliului județean.

În cadrul Proiectului „România Educată” sunt incluse mai multe ținte, care vizează, printre altele, scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%, și reducerea cu minimum 50% a ratei actuale de analfabetism funcțional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%.

Totodată, documentul propune ca până în 2030 toți profesorii să aibă competențe digitale de bază, inclusiv de predare prin instrumente digitale - digital literacy, și cel puțin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a să aibă competențe digitale de bază, minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare.

Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică și 44% științe), cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra competențe scăzute în domeniul informatic (în prezent, procentul este de 39%)”, conform sintezei proiectului „România educată”.

Consilierul prezidenţial Ligia Deca a explicat că proiectul "România Educată" este o viziune şi nu o lege şi că urmează ca săptămâna viitoare Guvernul să adopte un memorandum prin care să fie asumate termene concrete cu privire la acest proiect. Ea a precizat că documentul se bucură de susținerea tuturor factorilor implicați, inclusiv a formațiunilor politice parlamentare.

"Într-o fereastră de doi ani ar trebui să avem primii paşi concreţi", a spus Deca.

Preşedintele Klaus Iohannis are de luni până miercuri o serie de consultări cu mediul politic şi cu partenerii sociali pe tema proiectului "România Educată", în contextul finalizării dezbaterii publice.