Filmările brutale, cea mai eficientă propagandă a organizației Statul Islamic

islamisti.jpg

Filmările brutale, cea mai eficientă propagandă a organizației Statul Islamic

Odată cu înregistrarea arderii de viu a pilotului iordanian, jihadiștii din gruparea Statul Islamic au trecut la un nou nivel de violență și teroare. Și nu e vorba de un incident izolat, ci de o politică deliberată. Aceste acte de brutalitate vizează să creeze o imagine extrem de dură și de plină de cruzime. Departe de a-și cere scuze pentru aceste acte inumane, organizația jihadistă le face publicitate și se asigură că fac înconjurul lumii. Brutalitatea și difuzarea ei au scopuri psihologice, strategice și ideologice. Presa mondială se află în fața unei dileme, iar guvernele lumii se pregătesc să pună la punct contrastrategii.

Imediat după ce au fost încărcate de jihadiști pe Internet, imaginile cu execuția barbară a pilotului iordanian au început să se răspândească rapid. Ostaticul închis într-o cușcă era filmat în timp ce era ars de viu. Înregistrarea a fost disponibilă în special pe rețelele sociale. Așa că în acel moment s-au pus mai mult ca niciodată întrebări dacă presa ar trebui să preia aceste imagini și să facă jocul violent al organizației teroriste, avide de publicitate.

Este vorba de cea mai șocantă înregistrare de până acum a organizației Statul Islamic, dintr-o serie deja mult prea lungă de asemenea filme violente, cele mai multe arătând decapitări ale ostaticilor sau execuții în masă.

Daily News din New York a ales de pildă să publice capturi cu locotenentul Kasasbeh în timp ce era cuprins de flăcări. În fapt, o serie de imagini, întrucât politica publicației este să își avertizeze cititorii asupra conținutului,  dar în egală măsură să nu cosmetizez fotografiile.

Alte publicații au ales să folosească niște capturi făcute din prima parte a înregistrării de 22 de minute. New York Times a ales o captură cu pilotul când stătea în afara cuștii în costumul portocaliu și jihadiștii în spatele lui. În  ediția online, Washington Post a ales să publice o fotografie mai veche, cu pilotul iordanian în uniformă. Pentru ediția online, publicația s-a mulțumit cu o captură similară celei dată de New York Times, înainte de fi cuprins de flăcări, a explicat editorul Martin Baron.

Pe Reuters, povestea e însoțită de o fotografie cu familia pilotului care arăta o fotografie cu el la mitingul prin care cerea elberarea sa. La fel a fost și cazul agenției Associated Press.

De ce sunt importante aceste detalii? Chiar dacă imaginile erau la un click distanță de orice utilizator de Internet, scopul principal al fundamentaliștilor islamici este să obțină o cât mai amplă acoperire mediatică.

Sunt conștienți că nu pot avea superioritate militară în fața unei armate precum cea americană, de pildă.  Strategia de răspândire a terorii prin aceste imagini violente funcționează și are efect inclusiv asupra modului în care recrutează organizația Statul Islamic, explică pentru CNN Shiraz Maher, cercetător la King’s College din Londra.

“Organizația Statul Islamic încearcă să atragă atenția în lumea occidentală prin felul în care ucide acești ostatici. Am văzut ce s-a întâmplat cu James Foley, jurnalistul pe care l-au decapitat. A fost fără precedent și gestul a produs șoc și repulsie peste tot în Vest. După ce au reușit să captureze un pilot al coaliției, au vrut să îl ucidă într-un fel care să ne atragă cât mai mult atenția. Și este cel mai josnic și dezgustător video pe care l-am văzut până acum, în condițiile în care am văzut sute de astfel de înregistrări.
Au obținut o reacție din partea președintelui Barack Obama în decurs de o oră, reacții din partea iordanienilor, o reacție din partea lumii întregi și exact asta voiau. Dar nu voiau să stârnească o dezbatere doar de dragul discuției. Ceea ce doresc de fapt e să semene frica. Și au reușit în bună parte. Există extrem de puțini jurnaliști occidentali care se duc să relateze din Siria, cele mai multe instituții media folosindu-se de cetățeni-jurnaliști care locuiesc în Siria. Strategia are un efect și asupra piloților coaliției care se gândesc acum ce se va întâmpla cu ei dacă sunt capturați. Totul e gândit să aibă un efect psihologic foarte puternic”, spune cercetătorul.

Ar putea exista tentația de a crede că asemenea înregistrări sunt “opera” unui mic grup de psihopați din cadrul grupării. Dar nu e vorba de un incident izolat, ci de o politică deliberată. Aceste acte de brutalitate vizează să creeze o imagine extrem de dură și de plină de cruzime grupării. Departe de a-și cere scuze pentru aceste acte inumane, organizația jihadistă le face publicitate și se asigură că fac înconjurul lumii. Brutalitatea și difuzarea ei au scopuri psihologice, strategice și ideologice. De la decapitări, crucificări, execuții în masă, îngroparea de vii a membrilor minorității Yazidi, toată această campanie barbară atrage mulți indivizi avizi de sânge, inclusiv sute din Europa. Barbariile rezonează cu propria lor formă de ură și dorință de răzbunare contra celor percepuți ca fiind împotriva musulmanilor.

Mai mult, publicitatea făcută acestor metode reușește să intimideze uneori armatele cu care se confruntă, așa cum a fost cazul Emiratelor Arabe Unite, care s-au retras în decembrie din coaliția internațională. Reușește să îi determine uneori pe soldați să o ia la goană, lăsând în urmă armele, așa cum s-a întâmplat cu soldații irakieni la Mosul. Tot cruzimea este cea îi ajută să țină populația sub control odată ce cuceresc un teritoriu.

Celulă de contrapropagandă în Franța

Există și metode de contraatac. Armata franceză a activat de pildă o celulă de contrapropagandă. Există în primul rând , notează Le Monde, o campanie guvernamentală numită “stop jihadismului” și o înregistrare voit șocantă pentru a-i descuraja pe candidații la jihad. Celula va fi formată din circa 50 de specialiști militari și va funcționa în cadrul Centrului interarme de la Lyon.  Acest centru contribuie la planificarea strategică, operativă și tactică a acțiunilor ce se referă la percepția jihadismului.

Celula îi țintește în primul rând pe tinerii atrași de jihadiști și dornici să se ducă să lupte în Irak și în Siria. Dincolo de asta, misiunile celulei sunt, la modul foarte general, de a anticipa campaniile jihadiștilor, de a-i identifica pe agenții care recrutează și pârghiile de influență ale grupării. Dar și de a riposta imediat prin difuzarea de imagini și mesaje. Pentru asta, militarii se vor folosi de rețelele sociale, vor face supravegheri în masă și vor utiliza serviciile unei “armate” de psihologi ca să ajungă la publicul țintă al organizației teroriste.