Cum pompează partidele bani în trusturile de presă și de ce asta ar trebui să ne intereseze pe toți

ovidiu_voicu_profil.jpg.jpg

Partidele primesc subventii generoase de la stat iar mare parte merge catre presa.
Sursa imaginii: 
Arhiva personala/Ovidiu Voicu

În urmă cu o săptămână, jurnalistul Europa Liberă, Cristian Andrei publica un articol despre investitorii ascunși din presă, nimeni alții decât partidele. El atrăgea atenția că parte din subvențiile generoase pe care formațiunile le primesc de la bugetul de stat, merge constant dar complet netransparent, către mass media (ziare, radiouri, site-uri sau pagini de rețele sociale). 

Nu știm care sunt criteriile în funcție de care sunt acordate sumele și nici ce produs mediatic obțin cei care plătesc. Iar lucrurile se complică și mai mult, având în vedere că nu vorbim aici de ani în care sunt alegeri sau de campanii electorale.

 Iar dacă partidele au votat să primească anual mai mulți bani din visteria statului- mai simplu spus bani publici- proporțional, și pretențiile reprezentanților presei au crescut pentru a promova   mesajele formațiunilor politice.  

De ce continuă politicul să fie atât de opac pe subiect, cum afectează această legătură financiară credibilitatea unei redacții, cât de influențată de politică devine agenda editorială a unui trust de presă, cum se poate întrerupe acest cerc vicios, am discutat cu Ovidiu Voicu, director executiv al Centrului pentru Inovare Publică.

“Problema este în momentul în care partidele nu comunică transparent. Atunci când noi nu știm, ca cetățeni, dacă anumite informații ce sunt transmise prin mass -media sunt rezultatul unei munci a jurnalistului în interesul public, așa cum ar trebui să funcționeze presa  sau  sunt rezultatul unui contract de publicitate între un competitor politic și trustul respectiv de presă.

Din informațiile pe care noi le-am obținut de la partide, inclusiv prin acțiuni în instanță, observăm că se duc foarte mulți bani către mass media din bugetele partidelor, care sunt bani publici, mai ales că în ultimii ani formațiunile au primit subvenții generoase, peste un miliard de lei în ultimii 5 ani și cei mai mulți bani s-au dus pe acest capitol care se numește, în contabilitatea partidelor,  mass media și propaganda”, explică Ovidiu Voicu.

 
Ovidiu Voicu, director executiv Centrul pentru Inovare Publica