Calea ferată ultramodernă din Laos. O nouă victorie strategică a Chinei?

laos.png

Trenul chinez Lane Xang în gara Vientian, Laos, octombrie 2021
Sursa imaginii: 
AFP via France24

În Laos s-a inaugurat vineri o linie de cale ferată de mare viteză în lungime de peste 1000 de km, un proiect finanțat în totalitate de China, cu 6 miliarde de dolari, din care peste 1 miliard de euro reprezintă împrumuturi acordate micului stat asiatic, transmite AFP.

Linia ferată parcurge 1035 de km prin munți și păduri luxuriante și face legătura între orașul chinez Kunming și Vientian, capitala statului Laos, o țară cu 7,2 milioane de locuitori, care până acum nu dispunea decât de ... 4 km de cale ferată (!).

Trenurile ultramoderne vor merge cu viteze de până la 160 km/h pe linia care include nu mai puțin de 75 de tuneluri și 167 de poduri. Lucrările au durat 5 ani.

China, care speră să prelungească această linie până în Singapore, cu traversarea Tailandei și a Malaieziei, a finanțat lucrările în cadrul mega proiectului ”Noul Drum al Mătăsii”.

Laos, una din cele mai sărace țări din Asia are șansa de a-și relansa astfel economia, conectată fiind acum la uriașa piață chineză. Analiștii recunoasc potențialul proiectului, dar se întreabă cum își va putea Laos plăti datoria către China: ”Condițiile împrumutului acordat de China sunt foarte neclare și netransparente”, spune profesorul Greg Raymond de la Australian National University.

Pentru a profita de noua infrastructură, guvernul comunist din această țară ar trebui să realizeze reforme substanțiale, mai ales în ameliorarea controlului la frontiere, potrivit unui raport al Băncii Mondiale.