De ce stă să se rupă coaliția și cu ce efecte? „Ipocrizia e maximă. Mărul discordiei, un mecanism creat de Dragnea și Udrea”

citu_fb_guvern.jpg

Image source: 
Guvernul României / Facebook

Luptă politică din cadrul coaliței aflate la Putere complică și mai mult lucrurile în ceea ce privește prioritățile Executivului și actul propriu-zis de guvernare. Proiecte esențiale, precum Planul Național de Redresare și Reziliență sau rectificarea bugetară rămân în aer. La acestea se adaugă situația pandemică din ce în ce mai complicată. „Asistăm la punctul culminant al unei lupte care durează de luni de zile în interiorul coaliției de guvernare”, afirmă la RFI Sorin Ioniță, de la Expert Forum. El mai spune că ultimul motiv de ceartă dintre PNL și USRPLUS, proiectul Anghel Saligny, este într-adevăr un timp de PNDL asemănător cu cel din în care PSD era la Putere.

Sorin Ioniță: Povestea durează cel puțin de vreo 6 luni, dacă nu mai mult. Putem începe chiar de anul trecut. Lupta asta politică are un nume. În primul rând e mai vizibilă în PNL decât în interiorul USR Plus, orice s-ar spune. Dar este și concurența între partide. Este evident. Este chiar e la instalarea guvernului Cîțu. Pentru cine știe cum s-au definit acolo mandatele, s-au văzut lovituri pe la spate, goliri de atribuții ale unor posturi care urmau să ajungă la parteneri. Lucrurile astea s-au întâmplat chiar din decembrie încoace, din prima zi când se negocia formarea guvernului. Unde s-a ajuns acum e o fază cam acută.

Reporter: Cum vedeți această luptă politică din cadrul coaliției de guvernare, care, așa cum spuneți și dumneavoastră, nu are loc de azi, de ieri, ci de mai mult timp, având în vedere că avem PNRR încă în aer, rectificarea bugetară încă neaprobată, situația pandemică cu valul patru și alte proiecte importante care ar avea nevoie de munca și de avizul unui guvern viabil?

SI: Da, numai că spre deosebire de alte dăți, când PSD își dădea jos propriile guverne și exista o agendă în spate și noi toți încercam să ne dăm seama despre ce e vorba, acum cred că lucrurile sunt destul de la vedere. Tema pe care stă să se rupă coaliția e chiar una importantă. PNDL, alocările de bani pentru autoritățile locale sunt un lucru pe care noi îl discutăm de ani de zile. Reprezintă 15% - 17% dintr-un buget anual. Nu sunt un fleac oarecare. Nu e ca și când au găsit un pretext să se certe, în vreme ce alte probleme importante așteaptă. Asta chiar este una dintre problemele importante. Aș zice că în primele cinci. Și dacă mai adăugăm faptul că ei se ceartă și pe justiție, pe chestiunea secției speciale, avem o a doua temă importantă din cele cinci. Dacă cineva va cădea de pe un cal, măcar cade de pe un cal adevărat, nu de pe unul fals ca alte dăți. Altminteri, sigur că nu arată frumos, dar cel puțin vedem și noi. Ce e pe masă cam aia este. Nu cred că mai e ceva sub masă care să-i împartă și de care noi să nu știm. 

Rep: Proiectul Anghel Saligny, care înseamnă foarte mulți bani pentru primării, vreo 50 de miliarde de lei, cât de important este având în vedere că a fost picătura care a umplut paharul tensiunilor din interiorul coaliției PNL USR Plus și UDMR?

SI: Este foarte importantă filiația. Până la urmă, el (n.r. programul Anghel Saligny) este PNDL. Mecanismul este același pe care l-au gândit Udrea și Dragnea. Dragnea l-a perfecționat. În ordonanța de urgență e doar un verbiaj generalist, lucruri nespecifice și toți parametrii concreți urmau să se regăsească în ordinul de ministru dat ulterior de MDRAP. Nimeni nu știe cum arată exact acele criterii (n.r. pe baza cărora sunt împărțiți banii către primării prin ordin de ministru) pe care ar vrea toată lumea să le vadă, care e împărțirea, care sunt criteriile, pentru ce tipuri de proiecte, transparentizarea, platforma online. Toate astea urmau. Un ordin de ministru e ceva care nu are putere legală. Consecința ar fi fost că dacă se discutau acum niște chestii poate că s-ar fi pus în acel ordin de ministru, dar dacă s-ar fi încălcat în practică și bani s-ar fi dat din pix cui ar fi vrut ministrul, nu s-ar fi întâmplat nimic din punct de vedere legal, pentru că toate astea nu se regăseau în actul normativ, în acea ordonanță de urgență. Ipocrizia este maximă. Toată discuția despre dezvoltarea României cred că este o insultă la adresa inteligenței publicului care ne ascultă. Golul este la comunele foarte mici, care nu au capacitatea să aplice la banii europeni. Așa se justifică faptul că nu duplicăm proiectele. Ce e pe bani europeni merge pe bani europeni. Există exact aceleași priorități, apă, canal, drumuri la țară. Foarte bine, au existat și până acum. Dar se zice că sunt unele primării foarte mici la care nu are cine să facă un proiect care să corespundă standardelor. Nu putem. Asta e realitatea. Atunci venim să umplem golul. Am o întrebare. S-a făcut vreo analiză referitoare la câți din banii PNDL au mers chiar în acele comune? Sau s-au strâns tot la ăia care aveau capacitate și de fapt inechitatea în rural s-a mărit ca efect al PNDL? Asta înseamnă o analiză de impact pe care ei nu vor să o facă.

Ascultă:

 
Sorin Ioniță, de la Expert Forum, despre criza din coaliție și efectele ei