În Franța, canalelor publice li se cere să vorbească mai mult despre Europa. Este posibil și în România?

le_monde.jpg

Image source: 
AFP via Le Monde

În România, după controversatul program de Revelion al TVR, s-a dat startul unei dezbateri mai largi despre rolul și viitorul serviciilor publice audiovizuale. Și poate că, în acest context, n-ar fi  deloc lipsit de importanță să mai privim și prin curțile altora.

La compania  France Télévisions, de exemplu, care gestionează mai multe canale publice, printre care France 2, France 3 sau FranceInfo.

Ei bine, în cadrul unei reforme a audiovizualului francez, care a început, de fapt, la puțin timp de la instalarea la putere a președintelui Macron, editorilor li s-a cerut să vorbească mai multe despre Europa. Ba chiar o parte a remunerației lor va depinde de eforturile de a consolida acoperirea subiectelor europene, după cum informează Le Monde, într-o amplă analiză pe acest subiect.

Și, după cum comentează același ziar, dacă în chestiunile europene France 2 sau France 3 se descurcă totuși mai bine decât canalul privat TF1, nici ele nu se pot lăuda totuși că s-ar ridica la înălțimea mizei.

Un singur exemplu, printre altele: când, pe 16 iulie 2019, deputații europeni au confirmat învestirea Ursulei von der Leyen în funcția de președinte al Comisiei Europene, canalul public France 2 a menționat evenimentul  în treacăt, timp de câteva secunde, în emisiunea informativă de la ora 8 seara. Și aceasta, sub titlul „știri din străinătate” – cu toate că ședința de învestire avusese loc la Strasbourg, deci, pe pământ francez.

Le Monde vorbește despre problema secretarului de stat francez pentru afaceri europene, Clément Beaune, căruia nu i se poate reproșa faptul că nu a încercat să întruchipeze Europa, câtă vreme este atât de vocal în mass-media franceză.

Dar el este mereu nemulțumit de neajunsurile televiziunilor franceze și, în cazul celor publice, susține că trebuie găsite toate mijloacele, chiar de constrângere sau presiune, pentru a aduce mai multe subiecte europene pe ecrane.

În timpul unei audieri la Adunarea Națională pe 17 septembrie 2020, el a vorbit despre acoperirea subiectelor europene ca despre ”o obligație de serviciu public”.

În timpul examinării proiectului noii legi a audiovizualului la începutul anului 2020, mai multe amendamente au fost depuse (și adoptate) de către membrii majorității prezidențiale pentru a împinge France Télévisions să își consolideze acoperirea europeană.

Criza Covid-19 a pus capăt examinării textului. Dar secretarul de stat Clément Beaune intenționează să facă noi propuneri foarte curând, notează jurnaliștii de la Le Monde, care nu uită să reamintească și faptul că, de la preluarea mandatului, președintele Macron a pus Europa în centrul acțiunii sale politice.

Revenind la serviciile publice audiovizuale din România, poate mulți vor găsi că s-ar merge cam prea departe cu legarea parțială a remunerației de acoperirea subiectelor europene. 

Preocuparea însă, rămâne. Și apare ca legitimă, în contextul campaniilor tot mai susținute de dezinformare și știri false. A  face accesibilă actualitatea europeană, care adesea cuprinde multe chestiuni tehnice și un limbaj specific, nu este un lucru simplu, la îndemâna oricărui redactor sau editor.

Și tocmai de aceea, este de datoria oricărui serviciu public care se respectă să acorde acoperirea cuvenită problemelor europene. Francezii au înțeles asta, întrebarea este dacă o putem face și noi.

 

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

 
Eurocronica din 19 ianuarie 2021