Despre o capitală falimentară: „Banii Bucureștiului, prăpădiți pe salarii mărite și evenimente”

Primarul ales al Capitalei, Nicuşor Dan, avertizează că datoria Bucureștiului, lăsată moștenire de fosta administrație, este de aproximativ 4 miliarde de lei. În aceste condiții, noul edil spune că primul lucru pe care trebuie să-l facă este eşalonarea plăţilor pentru „menţinerea corabiei la suprafaţă”. Pe de altă parte, Nicușor Dan afirmă că pe bucureșteni îi așteaptă o iarnă grea, în condițiile în care sistemul de termoficare este „mai prost” decât cel de acum 3-4 ani. Primarul ales al Capitalei mai spune că tot ce va putea face va fi să se asigure că intervențiile la avarii vor fi executate rapid. La RFI, Sorin Ioniță, de la Expert Forum, atrage atenția că problemele financiare ale Capitalei ar putea fi mult mai mari, ele fiind ascunse de lipsa de transparență a precedentelor administrații. În plus, Sorin Ioniță spune că desființarea companiilor municipale, înființate de Gabriela Firea, va fi extrem de problematică.

Banii, prăpădiți pe tot felul de lucruri, de la salarii mărite, până la evenimente

Sorin Ioniță: Nu știm bine lucrurile despre datoria Bucureștiului sau a altor municipalități pentru că e o treabă complet netransparentă. Asta face situația și mai gravă decât banii în sine. După lege, UAT-urile din România, primăriile nu pot să facă ca guvernul, adică să aibă un deficit pe care să-l mărească, să-l rostogolească. În principiu, bugetele locale trebuie să încheie blat pe blat. Dar, sigur că poți să faci o grămadă de șmecherii. Una este ca datoriile să existe, dar să nu apară în acte. Să ai facturi neplătite. Să ai plăți angajate, pitite prin aceste companii municipale, de exemplu, care nu fac parte din bugetul propriu-zis al primăriei și să îți trebuiască șase luni ca să găsești ce este pe acolo. Asta e adevărată problemă a Bucureștiului, faptul că s-au făcut promisiuni, s-au angajat bani, în loc să se împrumute frumos, transparent. De exemplu, Bucureștiul ar putea lua chiar și un împrumut în euro, transparent, de pe o piață sau să lanseze niște bonduri. Nu asta s-a întâmplat.

Reporter: Vorbim despre practici ale primarului Gabriela Firea sau despre un trend al administrației locale?

S.I: Sunt practici ale primarilor din România. De ani de zile avem acest sistem soft, pe bugete. Una e regula, dar ce mânăreli se mai fac pe lături sunt cumva acceptate. Numai că ele au ajuns la un fel de vârf în București sub ultimele trei mandate. A fost o perioadă în care, practic, mare lucru nu s-a făcut, nu s-au angajat mari lucrări noi pe infrastructură, dar banii în continuare s-au luat, bani inexistenți. Au fost cheltuiți în avans, ceea ce este un împrumut. Dar e un împrumut neoficial, care nu e făcut cum trebuie. Ei s-au prăpădit pe tot felul de lucruri, de la salarii mărite, până la evenimente, adică pe cheltuieli curente, ceea ce nu are trebui să facă obiectul unor cheltuieli dintr-un împrumut. Regula de bună practică în administrația publică și la stat și la guvern și la primării e că atunci când te împrumuți e ca să faci o investiție, nu să bei și să mănânci banii la evenimente curente. Este o regulă de fier.

Rep: Peste asta vin și acele companii municipale înființate în mandatul Gabrielei Firea. S-a referit la acest aspect și premierul zilele trecute. Vorbea despre o bulibășeală generalizată la primăria capitalei. Cum vedeți rezolvarea acestei probleme, domnule Ioniță? Vor fi desființate aceste companii? Vor funcționa în continuare? Și ce se întâmplă cu angajații de acolo?

Este o bulibășeală. Trebuie deschise șantiere

S.I: Așa este. Este o bulibășeală. Bucureștiul e numai vârful icebergului, problema cea mai mare. Dar era o practică și în alte părți să creezi asemenea entități extrabugetare, ca să le scoți de sub minima transparență pe care, totuși, o are un buget local și mai ales, să le scoți de sub regimul de limitare a salariilor pe care le au funcționarii publici. Unii oameni au fost mutați în acest companii tocmai ca să nu mai aibă limită pe salarii. Acolo poți plăti ce vrei. E mult mai mică transparența. Dumnezeu știe ce au făcut cu banii.  Problema cea mare ca să le desființezi e că trebuie să ai majoritate calificată în consiliu, după cum știți de când le-au înființat. Fără două treimi va fi greu să umbli la structura lor. Mă aștept aici va fi o bătălie foarte mare în consiliul general...

Rep: Revenind la primarul ales, la Nicușor Dan. El a afirmat că pe bucureșteni îi așteaptă o iarnă grea în condițiile în care sistemul de termoficare este mai prost decât cel de acum trei, patru ani. Nivelul de avarii este mult mai mare, a mai spus Nicușor Dan. Primarul ales al capitalei a mai afirmat că tot ce va putea face este să se asigure că intervențiile la avarii vor fi executate rapid. Începând de abia din primăvară se vor putea face lucrări. Va fi o iarnă dificilă din toate punctele de vedere dacă ne referim la sistemul de termoficare foarte învechit...

S.I: Bucureștenii se așteaptă la chestia asta. Nu poți să faci miracole. Sigur că ceilalți vor exploata retoric. „Uite, mă. Ai zis că faci. Nu ai făcut. E rece. Nu e apă caldă.” Dar lumea știe. Cumva e echivalentul la scară mică la ceea ce a am pățit în deceniul anilor 1980, în ultimii zece ani sub Ceaușescu, când nu s-a investit nimic. Totul s-a degradat. Totul se ducea naibii. Pe urmă ne-a trebuit decada anilor 1990. Am suferit, am tras ca să punem pe picioare economia și să eliminăm distorsiunile. Practic s-a degradat infrastructura municipală în aceste ultime trei mandate. Atunci, îți ia o vreme. Din păcate, când vei reuși să faci asta nu se va observa pentru că nu faci decât să revii la normalitate. Va fi un pic de suferit. Și mi-e teamă ca vi fi chiar un pic mai rău înainte să fie bine, în sensul că trebuie deschise niște șantiere. Trebuie să sapi niște șanțuri ca să înlocuiești marile țevi ale Radet-ului. Probabil că de asta nici nu au făcut-o în ultima vreme. Nu au vrut să deranjeze lumea. Faci mult mai multe concerte și lumea nu se supără decât să sapi trei km de șanț prin mijlocul Bucureștiului.

Sorin Ioniță, de la Expert Forum, despre problemele Bucureștiului