Irlanda de Nord: subiectul prin care Londra înfurie UE

5d91fa47-b571-8f49-93bf-f27485b47bfe.jpg

Brexit flag
UE îi cere Londrei respectarea dreptului internațional
Image source: 
EUropean Union 2020

Au mai rămas opt săptămâni pentru a ajunge la un acord comercial post Brexit între UE și Regatul Unit iar șansele de reușită sunt minime. Boris Johnson anunță deja posibilitatea unor relații diferite, ca cele cu Australia de pildă, pe când UE va pune în aplicare planul de rezervă deja întocmit în urmă cu peste un an. Londra reușește totuși să înfurie Bruxelles prin subiectul delicat al Irlandei de Nord. 

Bruxelles nu poate accepta ca Londra să acorde ajutoare de stat companiilor britanice stabilite în Irlanda de Nord care rămâne parte a pieței comune. 

Ceea ce a anunțat partea britanică referitor la acest subiect contravine total regulilor de concurență europene. 

Comisia Europeană, într-o ultimă încercare de dialog, spune că este vorba de o problemă de încredere întrucât implementarea totală a protocolului privind Irlanda de Nord ține de respectarea dreptului internațional.

Protocolul, îndelung negociat, este anexat Acordului de Retragere și prevede menținerea Irlandei de Nord în Uniunea Vamală pentru o perioadă de timp. In acest fel se evită problemele de liberă circulație a bunurilor cu vecina Irlanda și deci cu UE. 

Apoi, britanicii- care nu-și doresc a fi „un stat vasal al UE” – vor autonomie completă privind și ele mai mici detalii (calitatea apelor și a apelor de scăldat a fost de exemplu menționată) și resping în bloc normele impuse pâna acum de UE. 

Autonomie totală: iată ce promite negociatorul David Frost care, în ciuda afirmațiilor presei britanice, va continua să negocieze cu omologul său european Michel Barnier. 

Data de închidere a negocierilor a fost fixată de Londra pentru 15 octombrie, un termen prea scurt având în vedere că până acum mai nimic nu s-a realizat în aceste discuții. Londra nu dorește un acord de liber schimb cu UE, iar Bruxelles se pregătește de implementarea planului de rezervă. 

Acesta stabilește 14 masuri aplicabile într-un numar redus de domenii, cele ce vor fi foarte afectate. Printre acestea se numără serviciile financiare, vămile, transportul aerian și politica de mediu.