Rusia și China, convergente în dezinformare iar europenii sunt ținta

dezinformare.png

Image source: 
euvsdisinfo.eu

Cum sunt supuși cetățenii europeni campaniilor de dezinformare? Organismul Comisiei Europene, EUvsDisinfo, atrage atenția asupra unei convergențe a relatărilor între rețelele de dezinformare pro-Kremlin și cele chineze.

Iar EUvsDinsinfo aduce drept exemplu dezinformarea privind laboratoarele secrete americane.

Un videoclip difuzat pe Youtube pretinde că Statele Unite au implementat peste 200 de laboratoare biologice militare în întreaga lume. Printre acestea, peste 30 sunt deja cunoscute. Restul ar fi încă bine ascunse.

Creatorii videoclipului invită așadar „internauții din toată lumea să caute cele 200 de laboratoare biologice misterioase ale Statelor Unite”.

Povestea nu e nouă. De vreo zece ani, tema bio-laboratoarelor militare americane secrete de la granițele Rusiei este cu regularitate abordată în în mass-media pro-Kremlin, vizând în special laboratorul Lugar din Georgia.

Într-un exemplu remarcabil de interacțiune pe tărâmul dezinformării, mass-media și oficialii chinezi au preluat discursul despre „laboratoarele secrete americane”, inventate de sursele pro-Kremlin.

La sfârșitul lunii aprilie, un purtător de cuvânt al Ministerului Chinez al Afacerilor Externe exprima „preocupările oamenilor” cu privire la funcția, scopul și siguranța laboratoarelor biologice americane din țările fostei Uniuni Sovietice.

Videoclipurile YouTube despre „bio-laboratoare americane secrete” au fost distribuite în engleză, rusă, franceză, spaniolă și arabă - toate limbile de difuzare ale rețelei globale TV a statului chinez.

În special, cifra de 200 de laboratoare biologice secrete americane vine direct din narativul de dezinformare pro-Kremlin.

În ianuarie 2020, secretarul sancționat de UE al Consiliului de Securitate al Rusiei, Nikolai Patrushev, afirma că SUA dispun de 200 de laboratoare biologice în întreaga lume și a avertizat că activitățile lor au „puține legături cu știința pașnică”. Experimentele umane, potrivit oficialului rus, ar fi un fapt deosebit de îngrijorător.

Nu este pentru prima dată când autoritățile chineze au beneficiat de campanii de dezinformare pro-Kremlin. La sfârșitul lunii aprilie, canalul de televiziune Rossiya 24, controlat de stat, sărea în apărarea autoritățile chineze, criticate pentru gestionarea focarului COVID-19.

Dmitry Kiselyov, realizatorul-propagandist sancționat de UE, a comparat criticile aduse guvernului chinez cu acuzațiile la adresa Rusiei pentru atacul chimic de la Salisbury, Anglia sau pentru amestecul în alegerile prezidențiale din 2016 din SUA – două teme de dezinformare pro-Kremlin.

Organismul european estimează că încă nu se poate stabili cu claritate dacă aceste activități sunt coordonate și în caz că da, cum anume.

Dar, potrivit Institutului australian de politică strategică (ASPI), „există multe lucruri care sugerează că aparatul de propagandă al Partidului Comunist Chinez a învățat din strategiile și efectele campaniilor de dezinformare rusești”.

Într-adevăr, la începutul lunii iunie, Twitter a declarat că a eliminat mii de conturi legate de China, angajate într-o campanie manipulatoare și coordonată pentru a răspândi dezinformarea cu privire la protestele din Hong Kong și răspunsul Chinei la coronavirus .

O asemănare izbitoare cu modul de acțiune rusesc – fabrica de troli de la St. Petersburg, despre care presa occidentală a scris în numeroase rânduri.

 

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

Eurocronica din 9 iulie 2020