Baza coaliției de la Chișinău: nu federalizare, nu NATO

nicu-popescu.jpg

Nicu Popescu
Nicu Popescu
Image source: 
fb.com/NicuPopescuMAE

Ministrul de externe al Republicii Moldova, Nicu Popescu, s-a aflat azi la București în fruntea unei delegații guvernamentale care a mai cuprins încă patru membri ai cabinetului de la Chișinău. RFI România a discutat cu Nicu Popescu și despre politica externă a Republicii Moldova în contextul alianței de guvernare dintre blocul pro-occidental ACUM și Partidul Socialist, al președintelui pro-rus Igor Dodon. 

După o primă luare oficială de contact cu autoritățile române, la începutul lunii iulie, delegația noului guvern moldovean a venit de această dată să discute proiecte concrete, cum ar fi gazoductul Iași-Chișinău, obiective în domeniul infrastructurii, agriculturii, educației, afacerilor interne. 

Dar cine este Nicu Popescu? La 38 de ani, CV-ul său este unui impresionant. Nicu Popescu, este director în Consiliul European pentru Relații Externe și predă la prestigiosul Institut de Studii Politice din Paris (Sciences Po). Anterior, a fost director de programe la Consiliul European pentru Relaţii Externe din Londra.

Ce ar trebui să știe românii despre situația politică actuală din Republica Moldova și nu știu, sau știu în prea mică măsură?

Situația din Moldova este fără precedent pentru locuitorii țării. Pentru că niciodată în istoria Republicii Moldova nu a existat o alianță în care să intre atât forțele pro-europene cât și cele care în campania electorală își doreau o apropiere mai mare de Rusia. În sensul acesta, există multe semne de întrebare și la Chișinău, pentru că Moldova trece într-adevăr printr-o situație inedită. De ce s-a ajuns aici? De ce nişte forțe cu viziuni atât de diferite pe politica externă s-au regăsit într-o coaliție? Pentru simplul fapt că gradul de corupție ajunsese la un nivel dezastruos în guvernarea precedentă. Republica Moldova ajunsese de pe locul 90 pe locul 117 în lume la indicele de percepție a corupției.

Un dezastru total pentru această țară! În aceste condiții, pentru cea mai mare parte a cetățenilor, dezoligarhizarea și lupta împotriva corupției a devenit o prioritate mai importantă decât preferințele de politică externă. Dacă Republica Moldova ar fi continuat cu același grad de corupție, de debandată și degradare instituțională, ar fi avut de suferit și relația Moldovei cu Uniunea Europeană, și capacitatea de a atrage investiții străine. Doar în ultimii ani, compania spaniolă Union Fenosa și-a vândut afacerea din Republica Moldova. Banca franceză Societe Generale s-a retras. De ce? Din cauza corupției și a degradării instituționale.

Uniunea Europeană a înghețat anul trecut finanțarea. USAID a înghețat noile proiecte pentru Republica Moldova. Țara mergea cu viteză într-un abis, și de politică internă și geopolitic. Asta-i situația și din această cauză, acest guvern a fost creat, cu sprijin popular foarte mare. În mai puțin de două luni, Uniunea Europeană a deblocat finanțarea pentru Republica Moldova, Statele Unite au deblocat și ele finanțarea. 

În condițiile acestea, ce politică externă puteți face?

O politică externă foarte similară, dar mai eficace decât cea a guvernelor anterioare.

Se poate, cu această ambivalență?

Dar această ambivalență este exagerată! Și vă explic câteva lucruri. Unul dintre fundamentele actualei coaliții este un acord între partidele politice din noua majoritate parlamentară nu va renunța și nu va încerca renegocierea acordurilor internaționale existente și anterioare fondării acestei coaliții. Or, acest lucru înseamnă implementarea continuă a Acordului de Asociere cu Uniunea Europeană, menținerea zonei de liber schimb cu Uniunea Europeană, continuarea proiectelor cu România, continuarea relațiilor cu Statele Unite, continuarea planului individual de acțiuni cu NATO, insistența continuă pentru retragerea trupelor ruse din Transnistria, refuzul total de a merge pe o reglementare transnistreană pe baza federalizării. În acest sens, noi avem continuitate deplină cu guvernările anterioare.

Și contribuția celorlalți care este?

Vă spun care sunt și costurile. Republica Moldova este o țară neutră, care nu-și dorește aderarea la NATO. Acum, niciun guvern, în istoria Republicii Moldova, nu și-a declarat o prioritate din aderarea la NATO. Noi rămânem pe aceeași platformă. Este un lucru care contează foarte mult pentru Partidul Socialist. Dar, în același timp, toate guvernele de până acum au implementat politica de neutralitate. Un alt aspect care contează pentru concetățenii noștri este normalizarea relației cu Rusia, astfel încât să putem exporta mai mult pe piața rusă. Astăzi, 68% din exporturile Republicii Moldova se îndreaptă spre Uniunea Europeană, 8% spre zona Federației Ruse. Este o cifră foarte mică, mai mică decât exporturile Ucrainei pe piața rusă. Acum, cetățenii Republicii Moldova, lucrătorii agricoli, își doresc să poată exporta ceva mai mult pe piața Federației Ruse pentru că asta înseamnă locuri de muncă, salarii, venituri mai mari. Și, desigur, ne dorim și relații politice mai bune cu Federația Rusă.