Reforma asigurărilor medicale americane între pericole și speranțe

susan.jpg

Susan Dentzer este una dintre cele mai reputate experte americane în materie de sănătate
Image source: 
Linkedin/Susan Dentzer

Susan Dentzer este președinte și director executiv al organizației naționale non-partizane REȚEAUA PENTRU EXCELENȚĂ ȘI INOVAȚIE ÎN SĂNĂTATE. Una dintre cele mai reputate experte americane în materie, ea a fost consilier principal la fundația Robert Wood Johnson - cea mai mare instituție filantropică din Statele Unite în sfera asistenței medicale, redactor-șef la revista PROBLEME DE SĂNĂTATE, și vreme de un deceniu, începând din 1998, corespondentă specializată în medicină la televiziunea publică PBS. Susan Dentzer face parte din consiliul director al Institutului de Sănătate Publică și este membră a Academiei Naționale de Medicină.

În centrul interviului cu Susan Dentzer se află reforma sistemului sanitar și de asigurări medicale, devenită lege în martie 2010.

Se numește Legea Asistenței Medicale Accesibile și Protecției Pacienților, e cunoscută ca OBAMACARE, și reprezintă cea mai mare reformă în domeniu de la crearea celor două sisteme sociale, Medicare și Medicaid, în 1965.  A avut o naștere legislativă lungă și dureroasă, a făcut obiectul a zeci de tentative Republicane de abrogare totală sau parțială, a îndurat obstrucția unor state, a supraviețuit în 2012, unei lovituri periculoase date de Curtea Supremă, dar a izbutit, sub permanenta amenințare, să schimbe în bine peisajul asigurărilor medicale americane.

Rămânând în parametri liberali,  privați, cu case multiple și participare stimulativă  a statului, OBAMACARE a redus substanțial numărul neasiguraților în cei cinci ani de când prevederile sale majore sunt iîn vigoare, a reglementat mai sever piețele private eliminând restricții și excluderi care înainte afectau milioane de americani, a înlesnit financiar accesul la asigurări, a mărit gama minimă de servicii acoperite de asigurători. Cu alte cuvinte, a încercat, și în ciuda adversităților a reușit, să amelioreze sistemul existent.

 

Susan Dentzer: Marea majoritate a americanilor au asigurare prin angajator. Dacă ai peste 65 de ani, sau dizabilități, poți intra în programul MEDICARE, care e finanțat public, cu o  participare a beneficiarului. Categoriile cu venituri mici, unii bătrâni internați în aziluri, și un număr de tineri, au acces la sistemul de stat MEDICAID, care numără 70 de milioane de înscriși.  Îi avem apoi pe cei care nu au asigurare de la patron și nu figurează în cele două programe publice, trebuind deci să-și procure polița pe speze proprii pe piața privată. La aceste categorii să-i adăugăm pe ne-asigurați - cu sau fără statut legal - în jur de 29 de milioane.

 

Reporter: Existau deci ne-asigurați dar și sub-asigurați sub amenințarea excluderii sau majorărilor de prime. O tentativă de corijare a acestor hibe sistemice, și altora, a eșuat în 1993, în perioada Bill Clinton. În acest context, ce și-a propus OBAMACARE?

 

Susan Dentzer: LEGEA ASISTENȚEI MEDICALE ACCESIBILE (numită și Obamacare) și-a propus să închidă breșele rămase, pornind de la constatarea că, la vremea aceea, aproximativ 50 de milioane de persoane nu puteau beneficia de aranjamentele menționate anterior, aveau dificultăți în a se descurca pe cont propriu sau nu-și puteau permite primele de asigurări de pe piața privată. OBAMACARE  a intervenit în două moduri. Pornind de la MEDICAID, care e în co-administrare federal-statală, a impus standarde de eligibilitate mai generoase, finanțate din fonduri federale,  care să-i includă și pe mulți dintre cei cu venituri limitate care fuseseră lăsați pe dinafară la nivel statal. Al doilea mod în care a acționat OBAMACARE a fost să mărească funcționalitatea și raza de incluziune a piețelor private.  Devenise aproape imposibil, în multe locuri, să te asiguri dacă erai bonav: sau primele erau exorbitante, sau aveai la dispoziție asigurări care acopereau totul, minus boala de care sufereai. Asigurătorii au fost obligați, prin noua lege, să ofere polițe tuturor, inclusiv celor cu condiții pre-existente, la un preț ce nu poate depăși limite bine stabilite și nu poate fi discriminatoriu. Legea a creat de asemenea o piață federală, și a stimulat statele să-și creeze piețele lor, în care clienții să-și poată cumpăra asigurări conforme noilor reglementări.

 

Reporter: În pofida acestor realități, OBAMACARE e mereu pe muchie de cuțit, într-un caz, în iulie 2017, salvată de un singur vot, cel al regretatului senator John McCain. De zeci de ori au încercat Republicanii s-o distrugă.  De ce această încrâncenare, ce-i deranjează, de ce refuză să lucreze în cadrul legii pentru a o îmbunătăți dacă e cazul?

 

Susan Dentzer: Din motive complicate, cel mai important dintre care partizanatul pur. E ironic, pentru că multe dintre ideile reformei sunt vechi și au fost promovate de Republicani. Un alt motiv este că avem un sistem federal, și mulți cred că federalul n-are a dicta statelor cum să-și gestioneze piața de asigurări. După ce Casa Albă a fost preluată de Republicani, care aveau deja în mână Parlamentul, tentativele de abrogare a Legii Asigurărilor Medicale s-au înmulțit dar au eșuat toate, în parte pentru că e foarte greu, în context american, de venit cu soluții mai bune. Pe măsura ce publicul și-a dat seama ce se întâmplă,  a înțeles că 80 până la 120 - 130 de milioane de americani afectați de "condiții pre-existente" riscă să-și piardă asigurarea, s-a produs o reacție în sprijinul legii chiar și din partea celor care anterior se opuseseră.

 

Reporter: Verdictul urnelor în noiembrie trecut a schimbat parțial datele. Șansele de supraviețuire a legii sunt teoretic mai mari, dar Administrația continuă să-și folosească autoritatea pentru a-i săpa la temelie, iar unele state continuă să obstrucționeze  inclusiv prin procese ajunse pe rol la Curtea Supremă. Avem deci pericole la orizont pentru Obamacare, dar și șanse de progres, ca urmare a unor initiațive Democrate. Ce urmează?

 

Susan Dentzer: Iată câteva posibilități.  Recunoscând că asigurarea medicală este extrem de costisitoare, legea a prevazut un sistem de subsidii pentru prime, și a introdus ajutoare federale noi,  numite de co-participare,  care vizează co-plăți și alte cheltuieli din buzunar. Administrația Trump a tăiat anul trecut acest din urmă gen de subidii. O idee care se vehiculează este de a le restabili. O altă idee este extinderea standardelor de eligibilitate spre cei cu venituri mai mari. Poate ar trebui create, de asemenea,  noi tipuri de asigurare medicală, cu prime mai convenabile. Toate aceste idei ar putea fi puse laolaltă și ambalate într-o legislație cu șanse de adoptare. Problema este că doar Camera e sub control Democrat - partidul în care există o dorință larg  împărtășită de a face așa ceva. Senatul este însă în continuare dominat de Republicani, al căror apetit pentru reformă nu-i foarte pronunțat.

 

Toate interviurile realizate de corespondentul RFI în SUA, Radu Tudor: http://www.rfi.ro/tag/interviu-sua

Ascultă AICI interviul cu Susan Dentzer