Reintroducerea serviciului militar obligatoriu, printre evenimentele anului în Suedia

2019.jpg

Reintroducerea serviciului militar obligatoriu, printre evenimentele anului în Suedia.
Reintroducerea serviciului militar obligatoriu, printre evenimentele anului în Suedia
Image source: 
pixabay.com

Alegeri o dată... sau poate de două ori, serviciu militar obligatoriu... însă doar pentru cei aleși, plus o taxă de călătorie apărută în 2017 și care pare că s-a dovedit atât de eficientă încât va dispărea în luna iulie. 

Parlamentul suedez mai are două șanse din patru posibile pentru a vota un prim - ministru. Altfel, primăvara va aduce alegeri anticipate.

Conform legii, un candidat la postul de prim - ministru este propus de purtătorul de cuvânt al Parlamentului, iar apoi el  trebuie să fie votat de cel puțîn jumătate plus unu din parlamentari. Asta înseamnă minim 175 de voturi. ...pe care deocamdată nu le-au   primit niciunul dintre cei doi care au fost propuși.

Rând pe rând candidatul dreptei, Ulf Kristersson și  actualul prim - ministru de stânga Ștefan Löfven au fost respinși, iar legea spune că mai sunt posibile doar două încercări.

Asta însă nu s-a întâmplat  și cu  bugetul pentru anul 2019. El a trecut de Parlament cu toate că este unul atât de înclinat către dreapta încât, dacă noul prim - ministru va fi de stânga, el va avea probabil destul de multe dificultăți pentru a-l pune în aplicare.

Din păcate anticipatele vor costa în jur de 40 de milioane de euro și, spun unii comentatori, cum vor fi trecut doar câteva luni de la precedentul scrutin probabil că nu vor aduce  schimbări majore în distribuția locurilor din Parlament.

Însă niște alegeri care cu siguranță vor avea loc pe 26 mai în Suedia sunt cele pentru Parlamentul european. La ele pot vota atât cetățenii suedezi majori (cam 7, 3 milioane), cât și cetățenii altor țări europene, care au rezidență în Suedia. 

Interesant este de observat că rezultatele votului pentru Parlamentul european adesea nu seamănă cu cele ale alegerilor naționale. Suedezii au așteptări diferite de la cei care fac politica națională și cei care trebuie implicați în decizii europene.  În 2014 de pildă, pe locul doi la numărul de reprezentanți în instanțele europene s-a aflat Partidul de Mediu, care altfel nu câștigă de obicei prea multe fotolii în Parlamentul de la Stockholm.

Pentru mai 2019, aceeași formațiune a anunțat deja că îi are pe primele două locuri pe Alice Bah Kuhnke - actual ministru al culturii și democrației și pe Pär Holmgren, care anterior a fost meterolog la Tv. Prima pentru că este una din cele mai vizibile personalități ale partidului, iar cel de-al doilea pentru că îi este cunoscută implicarea în problemele de mediu.

Și tot în 2019 Suedia va reintroduce și serviciul militar obligatoriu. Însă el nu este tocmai ceea ce s-ar putea înțelege din titlu. Mai întâi pentru că se pare că e nevoie doar de aproximativ 4000 de noi recruți, din care 2500 vor fi cei care se înrolează la cerere. Restul de 1500 sunt aleși dintre tinerii născuți în 2000 și care au fost deja chemați la teste în cursul acestui an. Oricine poate fi înrolat, indiferent de sex.

În plus, serviciul militar nu are durata fixă. El va avea între 4 și 11 luni, în funcție de specializarea la care este repartizat recrutul ce va fi chiar plătit cu aproximativ 14 euro pentru fiecare zi pe care o petrece în armata.

Însă, odată chemat la înrolare, nu ai dreptul să spui nu.

În sfârșit, 2019 va însemna probabil și sfârșitul a ceea ce se numește “taxa pe zbor”. Această a fost introdusă în aprilie 2018 pentru orice călătorie cu avionul. Scopul ei era să crească prețul biletelor, astfel încât numărul călătoriilor și implicit nivelul poluării cauzate de avioane să fie redus cu aproximativ 2%. Un bilet pe rute europene a devenit astfel mai scump cu 6 euro, unul pe distanțe medii, cu 25 de euro, iar pentru distanțele de peste 6000 km, călătorii au plătit cu 40 de euro mai mult,

Rezultatele însă nu au fost tocmai cele așteptate. SAS, compania interscandinava a avut un an 2018 minunat transportând mai mulți călători că niciodată, iar Norwegian, un alt mare operator aerian, a anunțat în octombrie 2018 încasări cu 14% mai mari decât în aceeași luna a lui 2017. Nici companiile de charter nu s-au simțit tocmai rău și au continuat să trasporte mii de călători spre destinațîi de vacanță.

Așa că noul buget votat de Parlament prevede anularea acestei taxe începând cu 1 iulie. Dar nimic nu e sigur, fiindcă dacă noul guvern va fi de stânga, el va putea să facă ajustări și să aleagă să mențină “taxa de zbor”, așa cum recomandă de altfel organizațiile de protecția mediului

Ascultă AICI corespondența din Suedia
705

Facebook comments