Proiect: Suspendarea permisului auto la 45 de puncte. AVAC: O propunere hazlie

Suspendarea permisului de conducere ar putea avea loc abia la acumularea a 45 de puncte de penalizare, nu la 15, cum este în prezent. Măsura se regăsește într-un proiect de lege care a primit aviz  favorabil din partea deputaților din Comisia Juridică. Preşedintele comisiei, Nicuşor Halici, a declarat că ”orice om greşeşte”, important fiind dacă o face cu intenţie sau nu.

„Permisul de conducere sau dovada înlocuitoare a acestuia se reţine în urumătoarele cazuri: la cumularea a cel puţin 45 puncte de penalizare”, prevede amendamentul adus de ministrul Transporturilor, Lucian Şova, articolului 111 din ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind circulaţia pe drumurile publice. În varianta actuală, OUG prevede că „permisul de conducere sau dovada înlocuitoare a acestuia se reţine în următoarele cazuri: la cumularea a cel puţin 15 puncte de penalizare”.

„Amendamentul poate fi explicat în primul rând prin aceea că săptămâna trecută a mai adoptat o propunere legislativă cu privire la modificarea cuntumurilor şi la alte tipuri de cotnravenţii cu privire la legea privind codul rutier. De ce ? S-a considerat că ar trebui mărit şi cuantumul în baza cărora după aceea să fie suspendat dreptul de a conduce autovehicule tocmai pentru că mărundu-se contumul amenzilor şi practic şi a punctelor de penalizare aferente amenzii contravenţionale se ajungea în situaţia că pentu fapte care nu sunt un pericol foarte mare dar care sunt sancţionate cu nişte sume mai mari şi aferent au crescut şi punctele de penalizare să ajungă în situaşia în care un conducător de autovehicule în baza unei amenzi destul de mari pentru o cotnravenţie nu foarte gravă să i se suspende şi permisul de conducere. Atunci am ridicat acest prag de punct de suspendare până la 45 pentru că, până la urmă cu toţii greşim, în orice facem. Important este dacă o facem voit sau nu. Dacă nu o facem cu intenţie şi atunci nu e repetitivă totuşi conducătorul auto să nu poată fi sancţionat pentru o greşeală. pentru că ştiţi foarte bine şi din punctul ăsta de vedere ba mai avem o urgenţă, ba infrastructura nu ne permite, ba suntem în tot felul de timpi în care trebuie să ne încadrăm ca şi şoferi, bineînţeles. Amendamentul este din partea unor parlamentari PSD şi a ministrului Transproturilor”, a declarat preşedintele Comisiei Juridice, Nicuşor Halici.

„Constatăm, în ultima perioadă, propuneri care mai de care mai glumețe cu privire la modificarea legislației rutiere. Din păcate, ceea ce vedem zi de zi în trafic, respectiv o indisciplină rutieră care a atins cote alarmante, presupune o înăsprire a legislației , nicidecum o relaxare prin astfel de inițiative”, spune la RFI, Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație din România. Potrivit acestuia, România se află pe primul loc într-un clasament al ţărilor Uniunii Europene în ceea ce priveşte decesele din accidente rutiere. 2000 de persoane au murit pe șosele, în 2017.

“Șoferul care acumulează chiar și cele 15 puncte, într-un interval relativ scurt de timp, are o problemă cu respectul normelor de conduită în trafic. În momentul în care eu relaxez și mai mult și spun <Ok, ai oprit neregulamentar în zona trecerii de pietoni, obturând vizibilitatea indicatorului și punând în pericol viața pietonilor care utilizează acel marcaj pietonal, dar poți să faci chestia asta nu de cinci ori ca să-ți iau permisul , o poți face de 15 ori>, deja e o problemă. Noi trebuie să punem pe primul plan siguranța rutieră, statistica cumplită privind accidentele rutiere din România și să venim cu soluții”, a explicat Cătălin Codescu.

România se află pe primul loc într-un clasament al ţărilor Uniunii Europene în ceea ce priveşte decesele din accidente rutiere, atunci când este avut în vedere raportul dintre numărul de victime şi populaţia totală, arată datele Comisiei Europene. O statistică realizată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, întemeiată pe frecvenţa daunelor, arată că cei mai periculoşi şoferi din România sunt bucureştenii. Datele arată că peste 6 la sută din maşinile înmatriculate în Capitală au provocat un accident, cele mai multe accidente fiind provocate de tinerii sub 25 de ani.

Cătălin Codescu, președintele AVAC(Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație), în dialog cu Mirela Dădăcuș