Chișinău: Demisia in corpore a echipei 10TV, între cenzura ce ar fi fost impusă de conducerea postului și implicarea agenților de pază

10_tv2.jpg

Echipa postului unionist 10TV și-a dat demisia
Image source: 
www.media-azi.md

La Chișinău, echipa postului unionist 10TV a plecat in corpore, după ce conducerea instituției le-ar fi interzis angajaților să publice o știre cu un mesaj critic al unui europarlamentar la adresa guvernării de la Chișinău, privind decizia de expulzare a cetățenilor turci. Conducerea televiziunii nu a venit cu vreo reacție după plecarea jurnaliștilor.

Printre primii care a anunțat despre demisia echipei - patru jurnaliști și trei persoane responsabile de partea tehnică - a fost Anatol Ursu, care până acum a moderat emisiunea „Sfatul Țării”, publicând o postare pe Facebook. Pe aceeași rețea de socializare, și colegii acestuia au scris că au întrerupt colaborarea cu 10TV, scrie portalul Media-azi.md

Anatol Ursu a explicat că echipa redacțională a decis să se concedieze în semn de solidaritate cu colega lor, Alina Panico, prezentatoarea buletinului de știri, care ar fi fost „dată afară”. ”În ultimele două săptămâni, conducerea postului le sugera cum să scrie despre anumite subiecte, recomandări pe care jurnaliștii le-au ignorat”.
 
”Pe 26 septembrie echipei i s-ar fi indicat să nu publice știrea despre criticile aduse guvernării R. Moldova de deputatul Parlamentului European din partea Grupului Stânga Europeană Helmut Scholz. În pofida indicațiilor, echipa a montat pe ascuns și a difuzat materialul. Mai târziu, Anatol Ursu a aflat că redacția ar fi fost vizitată de agenții „Bercut” care ar fi trebuit să o scoată pe jurnalista Alina Panico din redacție, lucru care într-un final nu s-ar fi întâmplat.

Ulterior, conducerea postului a anunțat echipa că televiziunea nu va activa o perioadă. Potrivit lui Anatol Ursu, care și-a citat șefii, reluarea activității instituției urma să aibă loc fără implicarea Alinei Panico. În semn de solidaritate, întreaga echipă a decis să se concedieze. „A fost dată afară colega noastă Alina Panico. Noi am plecat din solidaritate pentru că nu am fi acceptat condițiile la care urma să fim expuși”, a mai precizat pentru Media-azi.md Anatol Ursu.

Întrebat dacă indicațiile veneau de la Silviu Tănase, după o scurtă pauză Anatol Ursu a răspuns doar atât: „El (Silviu Tănase – n.r.) este proprietarul licenței. Atât pot să vă spun”.

Alina Panico a confirmat că a fost concediată pe motiv că a publicat știrea despre declarațiile eurodeputatului. „Joi, 27 septembrie mi s-a cerut să plec de la redacție pentru că am dat acea știre în jurnalul de la 19:00, cu o zi înainte. Colegii mei au zis: «Pleacă Alina, plecam și noi»”, a spus Alina Panico, precizând că paza „Bercut” a fost chemată de Silviu Tănase.

Silviu Tănase, beneficiarul și administratorul instituției, a refuzat să ofere comentarii. Nici pe site-ul postului de televiziune și nici pe pagina pe Facebook a 10TV nu a fost publicată vreo reacție a instituției.
 
Chiar de la lansare, 10TV s-a autodeclarat primul post de televiziune independent, fondat din donații și granturi, care „informează echidistant telespectatorii, privind realitățile din Republica Moldova și din lume”. Televiziunea a fost lansată în septembrie 2016, în parteneriat cu Ziarul „Timpul”, la fel condus de Silviu Tănase, și mișcarea unionistă Acțiunea 2012.

Există mai multe voci care spun că liderul Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc ar sta și în spatele postului de televiziune 10tv și a publicației Timpul.

Corespondentul RFI, Valeria Vițu despre demisia jurnaliștilor de la postul unionist 10TV