Mark Zuckerberg promite să rezolve problemele care i-au afectat pe utilizatorii Facebook

facebook.jpg

Mark Zuckerberg, fondatorul și directorul general al companiei Facebook, a declarat, miercuri, în Camera Reprezentanților din SUA, că își asumă angajamentul de a corecta greșelile care i-au afectat pe utilizatorii rețelei de socializare.
Image source: 
pixabay.com

Zece ore de mărturie parlamentară, împărțite egal între Senat alaltăieri și Camera Reprezentanților ieri, l-au plasat pe Mark Zuckerberg, fondatorul și directorul executiv al platformei de socializare Facebook, în atenția opiniei publice și sub focul încrucișat al legislatorilor, care l-au chestionat asupra unei game largi de chestiuni ținând de conținut, vulnerabilitate la imixtiune străină și protecția confidentialității datelor personale. Consensul a fost, după acest epuizant exercițiu explicativ, că Zuckerberg s-a achitat mai mult decât onorabil. Acțiunile firmei, care erau în cădere liberă după seria de dezvăluiri negative din ultimele câteva luni, au crescut ieri cu 3 miliarde de dolari.

Facebook, concepută acum relativ puțini ani, într-o cameră de cămin de la Universitatea Harvard, ca un soi de club virtual cu un protocol simplu și inteligibil, a crescut iîntr-un ritm amețitor, devenind un univers de peste 2 miliarde de utilizatori - 200 de milioane și ceva dintre aceștia în SUA - greu de cuprins în formule - sau de strunit în modalități eficiente.

Esența exercițiului de socializare în spațiul virtual este dezvăluirea de informații cu caracter personal. Prin natura contemporană a lucrurilor, aceste informații circulă, sunt colectate, sortate, procesate algoritmic și în ultima instanță monetizate de instituții publicitare care "țintesc" reclame croite pe măsura utilizatorului. Majoritatea problemelor semnalate în decursul mărturiei parlamentare a lui Mark Zuckerberg țin de acest model comercial.

"Se afirmă deseori că erorile se explică prin faptul că ar exista un conflict între interesul financiar și dorințele consumatorilor. Nu sunt de acord.  E vorba mai degrabă de încercarea de a concilia două interese aparent divergente. Pe de o parte utilizatorul vrea acces la aplicații și posibilitatea de a transfera datele personale și cele ale prietenilor pentru a se bucura de experiența socializării, pe de alta dorește ca toată această informație să fie sub lacăt, complet confidențială. Chestiunea nu-i de afaceri, ci de cântărire a acestor interese contrastante", a susținut Mark Zuckerberg.

La modul ideal,  ce-i aruncat în virtual îi aparține proprietarului datelor, care poate seta și reseta distribuția și accesibilitatea lor. În realitate, și din varii motive mai mult sau mai puțin inocente, lucrurile nu se petrec așa.

"Am reperat un grup de aplicații care solicitau date personale fără nici o legătură cu funcționalitatea programului respectiv. Am făcut treptat schimbări, culminând cu cea din 2014, prin care un client se poate înregistra personal, dar, când optează pentru  o aplicație,  nu mai are voie să includă și datele prietenilor. Nu putem desigur garanta că agenții malefici din spațiul virtual vor dispărea complet. Siguranța datelor e un duel permanent între cei care vor să comită abuzuri și noi, cei care vrem să-i împiedicăm, luând toate măsurile de precauție posibile pentru o companie de talia Facebook-ului".

Scandalul Cambridge Analytica de la o astfel de aplicație a pornit. Cercetătorul de la universitatea Cambridge Aleksandr Kogan a conceput un program de profilare psihologică utilizat pentru a colecta datele a 30 de milioane de utilizatori, date care au fost transferate, spre exploatare electorală, firmei Cambridge Analytica, aflată în galaxia de proprietăți a cuplului de donatori ultraconservatori Robert și Rebekah Mercer, eminențe cenușii și susținători financiari de prim rang ai candidatului prezidențial Donald Trump. Prin mecanismul multiplicativ al includerii datelor prietenilor, 30 de milioane au devenit 70 și în ultimă instanță 87 de milioane de clienți Facebook expuși unei sofisticate campanii de influență electorală, care a inclus și conturi sub identități inventate și spoturi publicitare finanțate obscur și posibil ilegal.

Facebook, aflată din 2011 sub monitorizarea Comisiei Federale a Comerțului, a luat și ia contra-măsuri în toate aceste cazuri, cu o urgență dictată de apropierea scrutinului parlamentar din noiembrie.

"Vom investiga fiecare aplicație care a avut acces la un volum mare de date personale. Când constatăm acțiuni suspecte, sau exploatarea incorectă a informațiilor, vom merge până la interzicerea accesului celor implicați la platforma Facebook.  De asemenea, vom face totul pentru a ne asigura că datele sunt șterse, și că toți cei afectați sunt la curent", a anunțat fondatorul și directorul executiv al firmei Facebook, Mark Zuckerberg.

Au fost legislatori care au considerat, în cadrul audierilor, că magnitudinea problemelor cu care se confruntă platforma de socializare face necesară intervenția statului. Spectrul reglementării planează de mult asupra giganților spațiului virtual, și Mark Zuckerberg s-a arătat receptiv, cel puțin declarativ, la ideea unor reglementări rezonabile, care să nu obstrucționeze concurența și inovația. A fost menționată în repetate rânduri, ca model posibil, recenta legislație în materie promulgată de Uniunea Europeană.

"Unele prevederi ale Normativei Europene de Protectie a Datelor Personale sunt importante si pozitive. Una dintre acestea este controlul utilizatorului asupra modului in care e folosita informatia pe care o disemineaza. Un titular de cont are in acest cadrul dreptul de a seta si  restrictiona accesul la datele sale, pe care de asemenea le poate radia oricind doreste. Un alt set de prevederi garanteaza ca utilizatorul stie ce instrumente are la indemina in acest sens, nu doar pe o pagina separata, ci intr-un loc vizibil, ca sa poata lua o decizie rapida. Un alt element este tehnologia foarte sensibila, identificarea faciala de exemplu, a carei dezvoltare trebuie promovata, dar pentru folosirea careia consimtamintul expres este obligatoriu", a mai spus Mark Zuckerberg.

Ascultă corespondența din SUA despre audierea fondatorului Facebook, Mark Zuckerberg, în Congresul american