Începe sfârşitul presei scrise şi peste Ocean?

postlogo.jpg

Începe sfârşitul presei scrise şi peste Ocean?

Publicaţia The Washington Post, care s-a confruntat în ultimii ani cu o scădere a veniturilor, va fi vândută fondatorului site-ului Amazon, pentru 250 de milioane dolari. Vânzarea celebrului cotidian survine într-un moment dificil pentru presa scrisă, un sector fragilizat de influenţa tot mai mare pe care o capătă internetul.

Ultima vânzare de răsunet pe piaţa americană a fost cea a ziarului Boston Globe vândut de cotidianul New York Times contra sumei de 70 de milioane de euro. Cu câteva zile în urmă grupul IBT Media cumpărase revisat Newsweek, alt gigant al presei americane.

Familia Graham, cea care deţinea până acum Washington Post de patru generatii adică de mai bine de 80 de ani, a declarat presei că a decis să vândă cotidianul după ce a descoperit previziunile financiare - sumbre - pentru grupul său. "Geniul dovedit al lui Jeff Bezos în înalta tehnologie dar şi în afaceri, viziunea sa pe termen lung şi calităţile sale umane fac din el un proprietar excepţional pentru Washington Post" a spus Donald Graham, ex-patronul publicaţiei. Pe lângă Washington Post, grupul cu acelaşi nume mai deţine active într-o serie de alte publicaţii.

 Washington Post este însă cea mai celebră "marcă" a acestui grup, e un ziar care a marcat istoria presei şi a politicii americane.

 În paginile lui Washington Post jurnaliştii Bob Woodward şi Carl Bernstein au scos la iveală scandalul Watergate care avea să provoace demisia preşedintelui Richard Nixon în 1974. E vorba de "scoopul" cel mai faimos din istoria presei dar nu şi singurul. Dovada sunt cele 47 de premii Pulitzer pe care le-au câştigat ziariştii publicaţiei dintre care 6 doar în anul 2008. Ziarul este difuzat în timpul săptămânii în circa 475 de mii de exemplare şi 840 de mii duminica. În ciuda acestui prestigiu şi unor tiraje deloc modeste, ziarul şi grupul Washington Post nu câştigă bani, ba dimpotrivă. În primul semestru al anului în curs a pierdut 50 de milioane de dolari

Ce le-a promis Jeff Bezos, noul patron al grupului, angajaţilor săi?  Le-a promis atât angajaţilor cât şi cititorilor venerabilului ziar, pe piaţă de 135 de ani, că le va respecta independenţa jurnalistică şi valorile pe care le apără. Totodată însă - era de aşteptat dealtfel - fondatorul Amazon vrea să câştige şi bătălia inovaţiei cu acest ziar, o publicaţie pe care îşi doreşte s-o impună şi pe net aşa cum ea s-a impus în format clasic, imprimat.  Această revoluţie pe care familia Graham nu se simţea capabilă s-o ducă la bun sfârşit îi revine aşadar lui Jeff Bezos. "Vor exista schimbări în următorii ani ca să ne adaptăm la bulversările produse de internet, vom avea nevoie să inventăm, să experimentăm" a mai spus noul patron al cotidianului american

 Jeff Bezos în vârstă de 49 de ani este foarte bogat, revista Forbes îl clasează pe locul 19 în lume cu o avere personală estimată la peste 25 de miliarde de dolari. Cu alte cuvinte cele 250 de milioane de dolari pe care le-a oferit ca să cumpere Washington Post nu reprezintă decât unu la sută din banii de care dispune. Miliardarul nu a dat prea multe detalii privind motivele care l-au împins să facă această achiziţie. Se ştie că fondatorul Amazon nu joacă vreun rol politic chiar dacă apropiaţii săi îl descriu mai degrabă cu poziţii progresiste. Împreună cu soţia sa Bezos a donat anul trecut peste două milioane de dolari unei campanii vizând legalizarea căsătoriilor gay.

Considerat de mulţi drept un vizionar care a revoluţionat, e adevărat, piaţa de distribuţie, Jeff Bezos a făcut avare mai ales cu Amazon, firmă pe care o conduce şi acum. Compania a fost creată în 1994 cu doar 300 de mii de dolari pe vremea când patronul nu avea decât 30 de ani. Dintr-o simplă librărie on-line, Amazon a devenit două decenii mai târziu, un gigant al comerţului pe internet cu o capitalizare bursieră de aproape 140 de miliarde de dolari. Tehnologia nu este însă singurul său domeniu de interes. Bezos a investit astfel în sectoare diferite, uneori în detrimentul beneficiilor propriei sale firme. Încă o dată însă, Washington Post nu a fost cumpărat de Amazon ci de Jeff Bezos în persoană. Unii comentatori estimează de aceea că această achiziţie poate fi considerată drept filantropică dar că este şi o ocazie de a relansa ziarul.