Inovația va salva jurnalismul, nu banii de la Google--interviu cu Jeff Jarvis

jarvistheaspeninstitute.jpg

Jeff Jarvis, profesor de jurnalism la Universitatea orașului New York (CUNY)
Jeff Jarvis, profesor de jurnalism la Universitatea orașului New York (CUNY)
Image source: 
Aspen Institute

Jeff Jarvis este titularul catedrei de inovație la facultatea de jurnalism Newmark din cadrul Universității orașului New York (CUNY). Într-o lungă și distinsă carieră, el a fost ziarist și redactor la publicații precum TV Guide, People, Chicago Tribune și New York Daily News,  director-fondator al periodicului Entertainment Weekly, președinte-operațiuni digitale al trustului media Advance, consultant în tranziție informatică la, printre altele, New York Times și The Guardian. Pentru cărțile sale consacrate viitorului jurnalismului în era marilor dizlocări digitale--dintre care să cităm CE AR FACE GOOGLE, tipărită în 2009 de editura HarperCollins--pentru comentariile sale privind actualitatea informatică publicate de cele mai reputate instituții media de pe mapamond,  Jeff Jarvis a fost recunoscut de Forul Economic de la Davos ca unul dintre cei mai influenți 100 de lideri media din lume.

Relația complicată între vechile media și platforme digitale precum Google și Facebook este re-dimensionată de inițiative legislative din Australia și de un acord al celor doi giganți Internet cu trustul Murdoch pentru plata preluărilor de conținut media. Este un acord limitat, prin care Rupert Murdoch, prezență dominantă pe piața media de la antipozi, obține o binevenită infuzie de bani în contextul prăbușirii veniturilor publicitare, iar Google și Facebook evită sau amînă intervenția forurilor de reglementare și impactul mult mai durabil al unor măsuri de impozitare globală de felul celor preconizate și negociate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Jeff Jarvis:  Google a cedat șantajului lui Rupert Murdoch și unor companii media din Europa, care au cheltuit capital politic pentru a forța promulgarea de legislație protecționistă. La un moment dat Google a spus, destul, vom găsi o modalitate de a  plăti,  oficial pentru distribuirea de conținut într-un cadru nou, o "vitrină info".  Știa prea bine Google  că noul produs va avea un trafic redus, deci nu va aduce nici un profit. E doar un fel de mită pentru a pune capăt presiunilor companiilor media.

Reporter:  Punctul de vedere al lui Murdoch este că platforme precum Google storc venit publicitar, este deci nevoie de o re-echilibrare. Are dreptate?

Jeff Jarvis:  Nu i se cuvine, nu i-a dăruit D-zeu  lui Rupert Murdoch acest venit. Arena media e una competitivă, capitalistă, în care el a pierdut. De altfel, a renunțat să se mai bată pentru venituri publicitare, imprejmuindu-și proprietățile cu un zid al accesului plătit, acceptînd astfel audiență redusă.  În schimb, a mizat pe atu-ul fricii. Politicienii și unii concurenți media din Australia se tem de el. E cartea pe care Murdoch a jucat-o pentru a lua  bani de la Google.

Reporter: Care este, dincolo de simplificările care sunt moneda curentă,  relația între media tradiționale și marii actori Internet?

Jeff Jarvis:  Firmele media au văzut, bineînțeles, că au concurență nouă, competitori care au știut să utilizeze mai bine Internetul.  Jurnalismul tradițional a rămas în urmă cu vreo patruzeci de ani, a încetat să evolueze. A ales, în locul strategiilor de dezvoltare, să obțină protecție prin legislație și să mai stoarcă un pumn de dolari sau euro de la platformele digitale. Astfel, marea problema pentru concernele de presă, absența unei strategii informatice adecvate, a persistat. Google și Facebook sunt învingătorii acestei epoci pentru că sunt inteligente, se adaptează rapid,  înțeleg Internetul, servesc publicul ca indivizi, nu masă amorfă. În Statele Unite, companiile jurnalistice sunt proprietatea ori a unui fond de investiții, ori a unei familii epuizate. Calitatea conținutului este în cădere liberă și nu se investește în inovație. E un peisaj extrem de trist.

Reporter: Cine-i vinovat pentru această tristețe?

Jeff Jarvis:  Nu-i nici un vinovat, e doar schimbare. Avem un spațiu mediatic nou, în care media nu mai sunt sub controlul unui număr restrîns de persoane care arată ca mine--bărbați albi în vîrstă. Internetul a deschis porți, voci multă vreme ignorate de mediile tradiționale, albe,  au devenit în sfîrșit audibile. E ceva sănătos și bun. Că n-au știut să se descurce, instituțiile media clasice, e numai vina lor.

Reporter:  Ce ocazii au fost ratate?

Jeff Jarvis:  O, atîtea. Să fie clar, o știu din proprie experiență. Sunt profesor de jurnalism și am lucrat în media tradiționale, unde am lansat tot soiul de site-uri pentru ziare și reviste. În loc să inoveze, să se schimbe, în loc să abandoneze năravurile vechi,  le-au păstrat,  pentru că erau, modurile vechi, extrem de lucrative. În multe orașe americane ziarele aveau monopol, erau extrem de bogate; în loc să se re-orienteze, și-au investit întreaga energie în inerție. Pe o piață media mijlocie din Statele Unite se cistigau, în anul 2000, 40 de milioane dintr-un singur tip de reclame, ofertele de servicii.  Aproape peste noapte, acest venit s-a evaporat. Cum aveau din ce în ce mai puțini bani, au decis  să investească din ce în ce mai puțin în inovație,  întrînd astfel într-o spirală a morții.

Reporter:  Ce metode de resuscitare recomandați? În interviuri anterioare punctati  faptul că "spirala" e de credibilitate și relevanță, nu doar economică, reaminteati că "banii Google ar putea amîna doar inevitabilul: moartea presei în forma actuală", și adăugați că   "aroganța, protecționismul și șantajul nu sunt modele sustenabile pentru viitorul jurnalismului". Care ar fi  aceste modele?

Jeff Jarvis:  Sunt multe căi  de explorat, multe de spus.  Suntem o industrie extrem de ineficientă. Risipim resurse copiind și re-scriind subiectele altora. Trebuie să ne specializăm mult mai mult pe valoare adăugată, să recunoaștem că există și alte surse de venit în afară de publicitate și abonamente. Firmele media trebuie să dezvolte expertiză în mutiple surse de venit. Mai mult decît atît:  am crezut, prea multă vreme, că  jurnalismu-i doar un proces industrial generator de conținut. E mai mult decît atît,  un serviciu public. Trebuie să profităm de această criză pentru a regindi radical rostul jurnalismului, raportul său cu publicul și cu piața, trebuie să identificăm adevărata valoare.  Nu noi, jurnaliștii, decidem, ci publicul.

Reporter:  Spuneați cu un alt prilej că esențial în acest proiect de reformă este revenirea la esența conversațională a jurnalismului.

Jeff Jarvis:  Exact. Lucrez la o carte despre sfîrșitul erei Gutenberg. În decursul documentării am învățat că jurnalismul era, în copilăria sa, conversație. Am pierdut asta pe  undeva. Trebuie să re-învățăm, ca societate,  să dialogăm. D-zeu știe, ne-am cam pierdut exercițiul. Jurnalismul trebuie să revină la rostul sau dintîi, de convocare a comunității, de facilitare a comunicării sociale respectuoase, informate și productive.  Slujim angajamentul  civic, nu generăm doar un produs numit conținut. 

 

Toate interviurile realizate de corespondentul RFI în SUA, Radu Tudor: https://www.rfi.ro/tag/interviu-sua

 
Jeff Jarvis intervievat de Radu Tudor, corespondent RFI în SUA