În al XII-lea ceas, OMS cere să dispară ”piețele umede” cum a fost cea din Wuhan, posibila sursă a pandemiei

wet_market.jpg

Image source: 
AFP

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a cerut marţi suspendarea la nivel mondial a vânzării de mamifere sălbatice vii pe pieţele alimentare, din cauza riscului ridicat de transmitere la om a unor noi boli infecţioase, relatează AFP. E vorba de faimoasele ”piețe umede”, tradiționale în China și alte state asiatice, unde animale precum pagolinii, maimuțele, liliecii dar și câinii și pisicile sunt tranșate direct pe tarabele comercianților. 

"Animalele, în special animalele sălbatice, sunt sursa a peste 70% dintre toate bolile infecţioase emergente la om, iar multe dintre aceste boli sunt cauzate de viruşi noi", a precizat OMS, într-un comunicat comun cu Organizaţia Mondială pentru Sănătatea Animalelor şi Programul ONU pentru Mediu. Transmiterea la om pe această cale a virusului COVID-19 este una dintre teoriile favorizate de experţii OMS. În raportul lor recent despre originile bolii, ei au subliniat că o piaţă din Wuhan, metropola chineză unde au fost raportate primele cazuri de coronavirus, pare să fi fost unul dintre cele mai importante puncte de răspândire a pandemiei, la sfârşitul anului 2019. De atunci, boala s-a răspândit în întreaga lume şi a provocat peste 2,93 milioane de decese, potrivit unui bilanţ AFP publicat luni.

Pe lângă suspendarea vânzărilor, organizaţiile internaţionale solicită o îmbunătăţire a regulilor de igienă şi dezinfectare în aceste pieţe tradiţionale pentru a reduce atât transmiterea bolilor de la animale la oameni, cât şi riscul de contagiune dintre comercianţi şi clienţi. Ele cer de asemenea o reglementare pentru a controla creşterea şi vânzarea de animale sălbatice destinate comercializării în pieţele pentru consum uman. Organizaţiile solicită totodată instruirea inspectorilor veterinari pentru aplicarea acestor noi reguli şi consolidarea sistemelor de supraveghere pentru a detecta rapid noi agenţi patogeni şi a lansa campanii de informare şi conştientizare destinate comercianţilor şi clienţilor.