Concernul Volkswagen dat în judecată de păgubiţi

vw.jpg

La Braunschweig începe astăzi procesul împotriva concernului Volkswagen.
La Braunschweig începe astăzi procesul împotriva concernului Volkswagen.
Image source: 
Pixabay

Goana după profit şi minciunile unui concern se află în centrul unui proces, declanşat, în Germania, în urma unei plîngeri colective. Potrivit presei germane, procesul ar putea să dureze chiar patru ani pînă se va pronunţa o sentinţă.

La Braunschweig începe astăzi procesul împotriva concernului Volkswagen. Aproape 470.000 de reclamanţi solicită concernului Volkswagen să-şi asume responsabilitatea pentru manipularea tehnică a unor maşini cu motoare diesel – Audi, Seat şi Skoda. Totodată, reclamanţii cer concernului pârât despăgubiri financiare, asta după ce maşinile au fost supuse unor verificări cu scopul de a rectifica programul deficitar montat.

Scandalul Diesel a izbucnit în 2015. Atunci s-a aflat că motoarele diesel produse între anii 2009 şi 2015 depăşesc de 35 de ori normele admise de poluare. Volkswagen a recunoscut practicile ilegale. Se estimează că la nivel global sînt afectate aproximativ 11 milione de maşini.

Într-un prim pas, justiţia va trebuie să decidă dacă Volkswagen trebuie să-i despăgubească pe cumpărătorii maşinilor manipulate. Dacă păgubuţii vor cîştiga procesul, asta nu va însemna că fiecare va primi automat o despăgubire. Fiecare cumpărător va trebui în mod individual să se adreseze justiţiei care va stabili suma pe care o poate primi din partea concernului.

Este pentru prima dată ca un concern german să fie asaltat juridic de către zeci de mii de cumpărători înşelaţi. Concernului i se reproşează de către Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, care îi reprezintă pe reclamanţi, că prin montarea unui soft în maşinile cu motoare Diesel, clienţii au fost înşelaţi cu premeditare. În reclamaţia contra Volkswagen, formulată de avocaţii Oficiului, se spune că cei care au cumpărat maşinile nu au primit marfa promisă. Concernul, în schimb, susţine că, din punct de vedere tehnic, maşinile sînt sigure şi nici unei persoane nu i-a fost vătămată sănătatea. Maşinile se află zilnic în trafic, mai susţine concernul, în consecinţă plîngerea colectivă nu este justificată.

Cea de-a doua înfăţişare în acest proces va avea loc în luna noiembrie. Într-un interviu acordat publicaţiei „Capital”, avocatul părţii vătămate, Marco Rogert, afirmă că o să treacă cel puţin 15 luni pînă cînd se va pronunţa un verdict în acest proces. Dacă una dintre părţi va înainta recurs, acesta se va judeca de instanţa superioară, adică de Curtea federală (Bundesgerichtshof – BGH).

Costurile procesului nu vor trebui achitate de către cei care s-au alăturat plîngerii colective. În cazul unei plîngeri individuale, una dintre părţi are de suportat costurile. Dacă reclamanţii pierd procesul, nici una dintre persoanele care s-au alăturat plîngerii colective nu va mai putea să se adreseze individual justiţiei în această cauză.

Oficiul pentru Protecţia Consumatorlor mizează pe o înţelegere cu cei păgubiţi. Concernul, însă, respinge această soluţie, fiind sigur că nu va pierde procesul care începe astăzi la Braunschweig.

Ascultă AICI corespondența din Germania