Petiție online care cere "oprirea motoarelor" și taxarea suplimentară a mașinilor poluante

brasov_poluare.jpg

Brasov
Marius Vintilă a inițiat petiția "Opriți motoarele, redați Brașovului aerul de munte!"
Image source: 
Marius Vintilă

"De cîțiva ani buni, aerul de munte al Brașovului este istorie. Oricine petrece mai mult de 2-3 săptămîni în oraș sau doar intră pe un site de specialitate află că traficul rutier supraaglomerat (în principal) creează prezența în atmosferă a pulberilor provenite de la gazele de eșapament, pulberi care sînt extrem de nocive." scrie în petiție inițiatorul acesteia, Marius Vintilă, și continuă: "Trebuie să înțelegem că folosirea fără sens a mașinii personale dăunează grav sănătății comunității, în primul rînd sănătății copiilor noștri, care sînt cei mai vulnerabili."

Marius Vintilă explică acest demers într-o postare pe pagina sa de socializare: "Două experiențe m-au îndemnat la această inițiativă: pentru prima oară după 1990 am avut ocazia să stau la Brașov un an fără întrerupere. Tot pentru prima dată am susținut punctual, public, un politician care s-a ales într-o funcție publică, respectiv cea de primar. La Brașov stau într-un apartament într-o casă veche, la 10 minute pe jos de centru. La Brașov e fain că sînt aproape munții, unde ies pentru alergare, bicicletă, schi de tură, escaladă, plimbare. La Brașov e fain centrul vechi, cu excepția faptului că a devenit supraaglomerat mai ales cu mașini, nu doar cu oameni. La Brașov altceva nu prea mai e fain. Dar dintre multele probleme le-am ales doar pe cele care ne pun în pericol zilnic sănătatea și care creează situații ce pot fi rezolvate (sau cel puțin ameliorate) cu cheltuieli foarte mici sau zero, prin decizii ale CL care nu necesită o durată mare de implementare, situații a căror ameliorare s-ar observa de asemenea, în scurt timp."

În petiția numită "Opriți motoarele, redați Brașovului aerul de munte!" adresată Primăriei Brașov și Consiliului Local, găsim următoarele propuneri: 

1. Implementarea unor măsuri care să impună respectarea permanentă de către conducătorii auto a limitei de 50 de km/h.
2. Implementarea unei campanii de conștientizare și educare în legătură cu pericolul pe care îl reprezintă poluarea aerului și poluarea sonoră pentru sănătate, mai ales pentru sănătatea copiilor, precum și cu efectele folosirii excesive a autoturismelor personale, atît pentru comunitate cît și pentru posesorii acestora.
3. Sancționarea permanentă cu amenzi - conform legii - a conducătorilor auto care parchează pe trotuare sau care nu plătesc parcarea în locurile publice amenajate.
4. Interzicerea circulației rutiere pentru autoturisme în centrul vechi, cu excepția riveranilor și a transportului pentru aprovizionare.
5. Mărirea numărului de autobuze de dimensiuni mici în centrul vechi pentru a răspunde nevoilor crescute de transport odată cu interzicerea circulației auto.
6. Suplimentarea parcului auto RATBV (inclusiv cu autobuze cu motoare mai vechi și necasate), astfel încît timpul de așteptare să scadă la maximum 7 minute indiferent de zi, oră, rută.
7. Majorarea de cel puțin 4 ori a impozitului pe a doua mașină.
8. Implementarea unui impozit local suplimentar pentru autoturismele mai vechi de 8 ani, pentru cele cu motor diesel, pentru cele cu motor peste 1999 cm cubi și pentru cele cu sisteme de evacuare modificate care produc noxe sau zgomot peste limita admisă de lege.
9. Realizarea unor benzi pentru biciclete și trotinete continue conforme cu normele în vigoare care să traverseze orașul pe cel puțin două rute, astfel încît cetățenii să poată folosi aceste mijloace de deplasare pentru transportul personal zilnic. Ca alternativă, realizarea unor rute ciclabile care să traverseze orașul prin rezervarea pentru circulația bicicletelor a unor străzi paralele cu cele principale, unde este posibil.
10. Realizarea unor lucrări de lățire a trotuarelor, începînd cu readucerea la vechile dimensiuni a trotuarelor îngustate în ultimii 20 de ani.

Inițiatorul petiției, Marius Vintilă scrie despre ceea ce trăiește în Brașov: "Orașul se sufocă. În cele mai multe zile aerul este nociv. Cauza principală sînt mașinile, apoi ceva întreprinderi cărora fosta administrație locală le-a permis să ne polueze chiar din aria urbană, din interes pur economic pentru ele. Mirosul de la gropile de gunoi "ecologice" situate prea aproape de oraș de către aceeași administrație apare odată la cîteva zile. Transportul în comun este foarte lent, iar acesta e unul dintre motivele pentru care lumea preferă mașinile personale, în ciuda faptului că ele ne sufocă și urcă poluarea sonoră la un nivel de asemenea nociv. Praful din oraș se așează pe marginea carosabilului sub formă de noroi. 
Pînă acum noua administrație a arătat că este mult mai capabilă de a găsi scuze pentru care lucrurile nu se pot face decît cea veche, care de altfel nu își bătea capul cu explicații. Nu știu dacă cauza pentru care nu se produc schimbări în această privință esențială (vorbim de sănătatea publică!) este incapacitatea noilor funcționari de a lucra după regulile înțepenite ale instituțiilor române, incapacitatea lor de a produce orice fel de schimbări, lipsa de voință coroborată cu un confort tipic multor funcționari de stat, teama de a lua măsuri nepopulare, sau teama de a nu dezamăgi comunitatea oamenilor de afaceri care i-au susținut în campanie. Probabil o combinație din toate astea. Dacă insiști sau superi de unul singur, fie nu vei fi băgat în seamă fie, în cazul meu, Ideea e că oricare ar fi motivele pentru care lucrurile nu par să se miște, ele trebuie să se miște!... fiindcă la Brașov este dăunător să respiri. La propriu. Sîntem într-o pandemie de boală de plămîni. Dacă nu acum, atunci cine?...
De aia în petiție propun să cerem doar lucruri ce pot fi făcute aproape fără bani, aproape de pe azi pe mîine, care sigur vor provoca reacții de protest dar fără de care ne vom îmbolnăvi mai rău."

Petiția poate fi semnată, aici.