DECRIPTAJ SPECIAL / Igor Dodon: Nu sunt anti-român, nu sunt nici cu rușii, nici cu americanii

ovidiu_nahoi_si_igor_dodon.jpg

Ovidiu Nahoi și Igor Dodon
Ovidiu Nahoi și Igor Dodon
Image source: 
Valeria Vițu / RFI Republica Moldova

Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, a acordat un interviu în exclusivitate RFI România. Am purtat o discuție despre viitorul Republicii Moldova, federalizare, orientare geopolitică și relațiile cu România.

Reporter: Domnule președinte, Republica Moldova trece prin niște transformări destul de interesante după alegerile din februarie și mai ales după evenimentele din vară. Care este viziunea dumneavoastră pentru viitorul pe termen mediu al Republicii Moldova? Cum o vedeți?

Igor Dodon: Cred că ceea ce s-a întâmplat la începutul lunii iunie în Republica Moldova este o nouă filă în istoria modernă a țării nostre. În premieră, este un consens intern între forțe politice care au programe politice absolut diferite, de pe poziții diametral opuse. Dar important este că, în premieră, s-a ajuns la consens între două părți ale societății. Este o șansă foarte bună să consolidăm societatea moldovenească. Un element foarte important, de asemenea în premieră în această regiune, este că forțele geopolitice importante, Rusia, Uniunea Europeană, Statele Unite, au susținut această guvernare. Avem un consens nu doar intern, dar și internațional. Au trecut trei luni, 100 de zile, din momentul în care a fost atins acest consens intern și extern. Au fost obținute unele rezultate și pe intern, dar în special în deblocarea relațiilor cu partenerii externi. Eu pledez pentru menținerea acestei coaliții. Voi face tot posibilul ca mandatul să fie dus până la capăt. Din ceea ce am avut până în această etapă, pot spune că sunt mulțumit de crearea acestui guvern. Sunt lacune, le-am expus și public, dar suntem pe calea cea dreaptă.

”Instituția prezidențială are un concept despre cum vede soluționarea [problemei transnistrene]. Este vorba de acordarea unui statut special regiunii transnistrene în componența statului integru Republica Moldova”.

Rep: Un punct mult discutat este și posibila rezolvarea a problemei transnistrene, inclusiv o variantă legată de federalizare. Multă lume nu o susține în Republica Moldova. Dumneavoastră ce părere aveți?

I.D: Nu există în agenda coaliției de guvernare de la Chișinău, în agenda guvernului, soluționarea problemei transnistrene prin federalizare. Acesta a fost un element de propagandă lansat de fostul partid de guvernare, PD, pentru a încerca să sperie forțele politice din Occident referitor la această coaliție. Noi nu discutăm în această etapă despre soluția politică referitor la problema transnistreană. Instituția prezidențială are un concept despre cum vede soluționarea. Este vorba de acordarea unui statut special regiunii transnistrene în componența statului integru Republica Moldova. Împreună cu guvernul acestei coaliții avem acum un program destul de ambițios pentru următoarele luni, care ține de reforme în justiție, de probleme economice, energetice. În câteva săptămâni avem alegeri locale la Chișinău și în întreaga țară. De aceea ne axăm acum pe aceste provocări, peste care trebuie să trecem. Ceea ce ține de problema transnistreană rămâne pentru perioada următoare când această coaliție se va întări.

Rep: Acest statut special despre care vorbiți este discutat, convenit și cu Blocul ACUM sau este doar viziunea dumneavoastră ca președinte?

I.D: Cu Blocul ACUM încă nu s-a discutat nimic din ceea ce ține de problema transnistreană. Dacă vorbim despre Transnistria, sunt două blocuri de întrebări. Primul se referă la subiectele curente, la tot ce ține de problemele curente ale oamenilor, școli, drumuri, terenuri agricole, deschiderea unui pod, probleme de telefonie fixă și mobilă. Ne axăm pe aceste probleme. Aici avem un consens pe intern despre cum să mergem. Al doilea bloc de subiecte ține de soluția politică, în ce formă o să reintegrăm țara. Referitor la acest subiect încă nici nu am început discuțiile în cadrul majorității parlamentare. Cred că este un subiect de pus în discuție mai târziu.

Rep: Ar putea să fie și un subiect de campanie electorală când se va pune problema și când veți fi și concurenți?

I.D: Nu cred că problema transnistreană poate fi un subiect de campanie electorală.

”Soluționarea problemei transnistrene ar fi o poveste de succes și pentru Rusia,și pentru Uniunea Europeană”

Rep: Care este poziția Republicii Moldova în privința soluționării problemei din estul Ucrainei?

I.D: Noi tot timpul am spus că susținem integritatea teritorială și independența Ucrainei. Ei au o problemă pe care trebuie să o soluționeze în relațiile cu Rusia. Rusia este partener strategic pentru noi, Ucraina de asemenea. Sperăm să rezolve această problemă între ei.

Rep: Sunteți la curent cu noua deschidere răsăriteană a Președintelui Emmanuel Macron. Cum ați primit acele declarații? Deja au fost și vizite. Lucrurile se mișcă.

I.D: Am privit și consider că este un semnal foarte bun. La mai multe foruri internaționale eu am declarat public că susțin ideea creării unei Europe unice de la Lisabona la Vladivostok. Aceasta este unica soluție pentru a păstra stabilitatea și securitatea pe continentul european. Această abordare este foarte profesionistă, foarte pragmatică. Cred că este binevenită. Noi am avut posibilitatea să discutăm cu domnul Macron de câteva ori anul trecut. Am abordat mai multe subiecte ce țin de Republica Moldova și de securitatea regională, inclusiv problema transnistreană. În general, consider că soluționarea problemei transnistrene ar fi o istorie de succes și pentru Rusia și pentru Uniunea Europeană, pentru Occident în genere. Cu câteva zile în urmă la Chișinău a fost secretarul adjunct de stat de externe din Franța. Am avut o discuție foarte bună. Am văzut un interes sporit inclusiv față de acestr subiect. Aceasta înseamnă că în republica franceză președintele își dorește să joace un rol mult mai extins în ceea ce ține de securitatea din această regiune. Noi salutăm această deschidere.

”Dacă încercăm să abordăm subiectul [ alegerii între Est și Vest] , inevitabil o parte a societății nu va fi de acord și putem ajunge la destabilizare”.

Rep: Sunteți președintele unei țări în care societatea pare scindată între est și vest. Cum gestionați lucrul acesta? Sunteți președintele tuturor.

I.D: După cum am menționat, este important faptul că a fost creată această coaliție care reprezintă două părți ale societății. În 28 de ani de independență este pentru pima dată. Așa cum ați spus, opiniile sunt 50 la 50 sau 60 la 40, se schimbă lucrurile, dar tot timpul, jumătate doreau mai apropape de Rusia, jumătate de Europa. În premieră, la 28 de ani de la independență, forțele politice care reprezintă aceste două părți ale societății s-au așezat la masa negocierilor și au creat un guvern. Cred că este un semnal pozitiv. Dacă această coaliție se va menține, iar eu voi face tot posibilul să se mențină, atunci reducem din această scindare și consolidăm societatea. Până la urmă și cei care doresc mai apropae de UE și cei care doresc mai aproape de Rusia vor doar un singur lucru, să trăiască bine aici acasă. Dacă în cadrul coaliței, o parte , Partidul Socialiștlor, are deschidere mai mare în Federația Rusă și poate să deschidă piețe sau să obțină resurse energetice mai ieftine, trebuie să o facă. Cealaltă parte a coaliției poate să discute la Bruxelles, să aibă relații cu alți parteneri occidentali. Este doar un lucru care va aduce plus valoare la calitatea vieții în Republica Moldova.

 

Rep: Credeți că poate fi o variantă pe termen mediu și lung, pentru Republica Moldova, să rămână așa, și-și sau nici-nici?

I.D: Consider că este unica variantă valabilă în Republica Moldova pentru a păstra statul. Încercarea de a ne pune în fața alegerii sau sau, așa cum au făcut-o forțele geopolitice mari pe parcursul ultimilor ani, în cazul Republicii Moldova, poate duce la scindarea, ruperea și destabilizarea țării. Noi avem regiuni, Găzăuzia, Transnistria, nordul țării, care în proporție de 60%-70% și chiar 90% în Găgăuzia, doresc apropierea de Rusia. Avem regiuni în centrul țării, raioanele din centru, care doresc apropierea de Uniunea Europeană sau chiar unirea cu România. Chișinăul este 50 la 50. Dacă încercăm să abordăm subiectul în modul sau-sau, inevitabil o parte a societății nu va fi de acord și putem ajunge la destabilizare. Abordarea pe care o promovez eu de câțiva ani este a politicii externe echilibrate. Acest lucru înseamnă păstrarea Acordului de asociere cu Uniunea Europeană. Eu sunt pentru păstrarea și implementarea acestui acord. Eu sunt pentru păstrarea tuturor acordurilor pe care le avem cu Occidentul, inclusiv de liber schimb, fără vize. În același timp înseamnă păstrarea parteneriatelor pe care le avem cu Rusia. Avem piață de desfacere enormă. Toți doresc! Și România dorește să meargă în Rusia cu produsele sale. Această poziție echilibrată poate să mențină statul Republica Moldova.

”Niciun fel de acord nu e secret. Eu nu sunt de acord cu abordări secrete pentru că ele, mai devreme sau mai târziu, devin publice”

Rep: Există varianta unui acord militar cu Rusia?

I.D: Moldova este un stat neutru. Moldova are semnate acorduri de colaborare militară cu majoritatea țărilor importante și cu Rusia și cu România și cu Statele Unite și cu NATO, Planul individual NATO. Dar fiind țară neutră noi nu putem face și nu dorim să facem parte din vreun bloc militar.

Rep: Am citit în presa din Republica Moldova anumite comentarii de presă - sunt comentarii, dar merită să purtăm o discuție - despre existența unui protocol secret între PSRM și Acum. Puteți confirma așa ceva?

I.D: Am fost categoric împotriva ideii de a avea careva înțelegeri secrete. A fost un acord semnat pe 8 iunie de dezoligarhizare, care în proporție de 95% sau poate chiar și mai mult putem spune că a fost deja implementat. A fost semnat un nou acord , pe data de 16 septembrie, unde am punctat pașii și reformele pe care trebuie să le facem în următorul an sau un an jumătate. Niciun fel de acord nu e secret. Eu nu sunt de acord cu abordări secrete pentru că ele, mai devreme sau mai târziu, devin publice.

Rep: Au fost evenimente interesante în ultimele zile. Au fost și două arestări în rândul deputaților. Cum vedeți, în contextul politic actual, aceste mișcări?

I.D: Consider că procuratura generală, care, în sfârșit, a ieșit din captivitate parțial, nu total, dar urmează reforme, a început să își facă jobul. Eu cu procuratura discut numai în cadrul Consiliului Suprem de Securitate, pe care îl convoc o dată la câteva săptămâni sau o dată la o lună, o lună jumătate. Dar ei au început să facă ceea ce trebuia să facă de mai demult. Au început să dea curs acelor dosare, care erau pregătite la ei, dar sub aspect politic erau presiuni și puse sub masă. Acum au început să muncească. Eu îi încurajez să muncească în continuare.

Rep: Ministrul de Interne Andrei Năstase, chiar la noi la RFI - și puteți găsi chiar astăzi pe site-ul nostru declarația - s-a pronunțat pentru un procuror general venit din vest, chiar din România, spunând că există mai multe lucruri în comun. Dumneavoastră cum vedeți acest lucru?

I.D: Consider că persoanele care conduc instituții de stat în Republica Moldova trebuie să fie cetățeni ai Republicii Moldova, ca în oricare stat. Orice stat european, dacă o să citiți legislația acelui stat, o să vedeți că una dintre cerințele pentru conducătorii de rang înalt este să fie cetățeni ai acelui stat. În România este exact așa. De aceea eu pledez, așa cum este și acum la noi în lege, ca cei care conduc o instituție de stat să fie cetățeni ai Republicii Moldova.

Rep: Cumva, vă distanțati de acestă declarație...

I.D: Nu ne distanțăm. Respectăm legislația Republicii Moldova, care este similară cu a oricărui alt stat, inclusiv a României.

”Eu nu vreau să fim de partea americanilor împotriva rușilor sau de partea rușilor împotriva americanilor”

Rep: Care sunt partenerii pe care vă bazați cel mai mult în construirea unui viitor viabil?

I.D: În primul rând, trebuie să avem relații foarte bune cu vecinii, cu România, cu Ucraina. Avem partenerii strategici Federația Rusă, Uniunea Europeană, Statele Unite. Turcia este un partener strategic. Am semnat un acord de parteneriat strategic anul trecut. Noi trebuie să fim deschiși în relații absolut cu toți.

Rep: Nu aveți parteneri privilegiați?

I.D: Nu este bine să ai privilegiați. Pe vecini ți i-a dat Dumnezeu. Cu ei, în primul rând, trebuie să fii în relații foarte bune.

Rep: Apropo de vecini, cum vedeți relația cu România? Știți foarte bine și nu trebuie să vă spun eu că sunteți considerat în România un președinte pro-rus.

I.D: În primul rând eu sunt un președinte pro-moldovean. Am avut o discuție telefonică cu domnul Iohannis, cu câteva luni în urmă, evident, după evenimentele care au avut loc la Chișinău. Consider că România este partenerul nostru strategic. Acum este partenerul nostru comercial numărul unu. Avem mai multe proiecte de infrastructură, inclusiv în domeniul energetic, care trebuie să fie implementate. Avem multiple proiecte sociale comune care trebuie să fie implementate. Cred că noi nu avem probleme în relațiile bilaterale. Trebuie să le dezvoltăm în continuare.

Rep: Care sunt proiectele cele mai importante în acest moment? Aduceți la Chișinău conducta de gaz?

I.D: În primul rând este vorba despre aceasta alternativă de care avem nevoie pentru că suntem dependenți de tranzitul prin Ucraina, fapt ce nu ține de relațiile noastre cu Rusia. Ține de relațiile Ucrainei cu Rusia. De aceea noi trebuie să finalizăm cât se poate de repede această conductă care a fost Iași – Ungheni. Ea trebuie să ajungă la Chișinău. Noi avem mai multe proiecte discutate cu băncile europene referitor la alte domenii în domeniul energetic. Mă refer la electricitate. Acum, dacă, de exemplu, se stopează tranzitul prin Ucraina și Ucraina rămâne fără gaz rusesc, noi putem să rămânem fără energie electrică. Fără gaz nu se produce energie electrică. În această situație, și în Ucraina tot ar apărea deficit. Noi, în acest moment, cu infrastructura pe care o avem, nu putem să obținem energie electrică pentru toată țara doar din România. Acesta este un alt proiect care trebuie implementat. Restul proiectelor sociale, și sunt foarte multe, se află pe agendă.

Rep: Aveți planuri să ajungeți pe la București?

I.D: Eu înțeleg că dumneavostră intrați acum în campanie electorală.

Rep: Așa este.

I.D: Nu cred că vizitele în campanie electorală sunt tocmai cele mai bine venite. Noi suntem disponibili, dar nu vrem să ne implicăm în procesul politicii interne. Vă urăm succes și după aceea discutăm.

Rep: Ați spus „sunt un președinte moldovean”. Puteți să detaliați puțin? Ce se înțelege prin asta? E un mesaj pentru societatea românească, mai ales...

I.D: Sunt un președinte care pune în primul rând interesele naționale, care ține la statalitatea Republicii Moldova așa cum este scris în constituție, care vrea să aibă relații foarte bune cu vecinii, cu România, cu Ucraina, cu alți parteneri. Dar, în primul rând trebuie să ținem cont de interesul național. De la acesta trebuie să începem. Sunt un președinte care nu dorește ca Moldova să fie implicată în jocuri politice, geopolitice în interesul unor actori. Eu nu vreau să fim de partea americanilor împotriva rușilor sau de partea rușilor împotriva americanilor. Marile forțe geopolitice de foarte multe ori încearcă să te tragă de partea lor împotriva oponentului lor geopolitic. Noi suntem o țară neutră. Am spus și americanilor, și rușilor că dacă au mari probleme să se lupte acolo, dar să nu ne implice pe noi. Să nu ne tragă unul de partea celuilalt!

Rep: Puteți rămâne departe de lume?

I.D: Departe de lume nu, dar neutri. O țară neutră, care nu se implică în lupte geopolitice. Lucrul acesta e dificil pentru o țară mică.

Rep: Ce credeți că trebuie să știe societatea românească despre dumneavoastră și nu știe?

I.D: Că sunt deschis, că nu sunt anti-român. Consider că suntem frați cu România. Avem mai multe etrape de istorie comună. Trebuie să fim prieteni în continuare.

 

Toate edițiile emisiunii Decriptaj : http://www.rfi.ro/tag/decriptaj