Polemici pe tema trotinetelor electrice. Pe unde au voie să circule și cu ce viteză?

vesti_proaste_utilizatori_trotinete_electrice.jpg

Trotinetele electrice s-au înmulțit în România
Trotinetele electrice s-au înmulțit în România

Trotinetele electrice sunt utile într-un oraș poluat și plin de ambuteiaje cum e Bucureștiul, dar utilizatorii lor trebuie să știe că nu au voie să circule cu ele pe trotuar, pentru că sunt considerate vehicule. De altfel, reglementările naționale în acest sector lipsesc și dacă vrea să nu ajungă în situația de a interzice trotinetele electrice, așa cum au făcut alte orașe europene, Bucureștiul ar trebui să reglementeze cât mai repede acest domeniu, spune vicepreședintele Federației Bicicliștilor din România, Mihai Deneș, invitat la emisiunea Planeta Verde.

Un program-pilot de închiriat trotinete electrice va fi introdus de luna aceasta ​în București. E vorba de o companie americană care a încheiat un acord cu Primăria Capitalei. Proiecte similare există și în alte orașe ale țării, precum Timișoara și Cluj-Napoca. În cazul de față, vorbim despre 1.000 de trotinete, care vor putea fi închiriate printr-o aplicație specială de pe telefonul mobil. Problema e însă că proiectul o ia înaintea legislației, care trebuie adaptată noilor realități. Pe unde au voie să circule trotinetele electrice, cu ce viteză maximă, ce obligații au utilizatorii lor?

Mihai Deneș consideră că ”orice vehicul care nu folosește combustia internă este util într-un oraș, pentru că reduce poluarea. Atât bicicleta, atât rolele, cât și trotinetele electrice sau orice mijloc care nu produce poluare este binevenit, mai ales în țara noastră, unde marile orașe suferă de ambuteiaje majore”.

Există reglementări legale în România privind trotinetele electrice? ”Din păcate, nu există nici o reglementare. Există doar vechea reglementare, care asimilează rolele, acele rotițe mici și trotinetele de copii, care pot circula pe trotuar (…), dar nu există nici o reglementare pentru trotinete electrice și din păcate, nu există nici o reglementare unitară în Europa pentru acest tip de nou vehicul apărut într-un număr foarte mare pe toate străzile și trotuarele din Europa”, spune vicepreședintele Federației Bicicliștilor din România.

Mihai Deneș precizează că ”în Elveția este total interzis mersul cu trotineta electrică, se poate folosi doar în spații private. În Austria este interzis pe trotuar. În Paris acum este interzis pe trotuar, dar poate circula pe banda de biciclete, până la noi reglementări. În Barcelona au fost proiecte de scooter-sharing, de închiriat trotinete, proiecte care au fost deja interzise de municipalitatea de acolo, pentru că intrau în conflict cu pietonii. Viteza de deplasare a unei trotinete este mult mai mare decât viteza unui pieton. Pietonul circulă undeva între 2-4 km/h și această trotinetă în mod normal circulă cu maxim 25 de km/h. Din păcate, foarte multe trotinete importate din afara UE nu respectă aceste reglementări de a avea o viteză maximă stabilită prin soft sau hardware și atunci avem o mare problemă”.

 

Viteza trotinetelor electrice, limitată la 25 km/h?

 

Vicepreședintele Federației Bicicliștilor din România crede că proiectul din București ”este fezabil atât timp cât trotinetele sunt limitate la 25 km/h și cei care le închiriază sunt informați privind reglementările în vigoare. Ar trebui să știe că nu au voie să circule pe trotuar, pentru că teoretic este un vehicul și vehiculele nu au ce căuta pe trotuare, nu au ce căuta pe trecerea de pietoni. Este foarte important să tragem acest semnal de alarmă”.

Există reglementări în pregătire la nivel european pentru utilizatorii de trotinete electrice? Mihai Deneș spune că ”există reglementări în discuție, există două părți, Comisia Europeană pe de o parte și Parlamentul European are în discuție reglementarea acestor vehicule printr-un regulament european și CE are o latură de siguranță rutieră, unde se discută în ce condiții pot fi acceptate. De exemplu, la bicicletele electrice există un consens ca ele să circule cu 25 km/h maxim. Celelalte se consideră speed e-bike, sunt deja prezente în Olanda, unde au reglementări speciale, cei care folosesc aceste biciclete, care merg între 25 și 45 de km/h trebuie să poarte cască, să aibă carnet de conducere și o asigurare valabilă”.

 

 

 

 

Toate edițiile emisiunii Planeta Verdehttps://www.rfi.ro/tag/planeta-verde

Emisiunea Planeta Verde din 6 mai 2019. Invitat: Mihai Deneș. Tema: trotinetele electrice