Sezonul România – Franța: Dimensiunea economică, dincolo de clișee

Sezonul România- Franța, care a debutat joi, în România are și o dimensiune economică, nu doar culturală. La Business ON AIR, Constantin Rudnițchi discutăm despre componenta economică a Sezonului România - Franţa. Despre cum afacerile de succes generează mai mult decât profit, adică generează modernizare, taxe la buget, inovaţie, tehnologie şi dezvoltare.

Invitate:
- Adriana Record, director executiv CCIFER
- Dana Gruia Dufaut, membru în Consiliul de administraţie CCIFER

 

Adriana Record, director executiv CCIFER​: Sezonul economic este o programare de evenimente menite să sublinieze colaborarea, parteneriatul franco-român în domeniul afacerilor. E un parteneriat care se traduce pe lângă oportunități de afaceri și prin povești care de-a lungul timpului, în cei 30 de ani de parteneriat, au transformat atât economia României, cât și natura relațiilor franco-române. Îmbrățișând sloganul sezonului, să uităm de clișee, ne dorim ca acest sezon economic să meargă dincolo de stereotipurile pe care le putem avea atunci când facem business împreună și să vedem cum sunt ele generatoare de oportunități și de creștere, știind că o afacere generează mai mult decât profit. Generează locuri de muncă, taxe și impozite. Mai mult decât atât, generează un potențial de dezvoltare, oportunități pentru viitor, o transformare structurală a societății în care evoluează companiile respective. Împreună dorim să căutăm acele povești care au marcat istoria relațiilor franco-române, care schimbă jocul. Vrem să le evidențiem de-a lungul acestui sezon, mergând dincolo de clișee, care sunt de fapt niște bariere în oportunitățile pe care le putem avea împreună.

C.R: Un clișeu este că noi, cei din media economică, ne referim foarte mult la profit. Dar, așa cum spuneați, cooperarea economică înseamnă mai mult decât profit. V-aș ruga să detaliem acest lucru.

A.R: Așa cum spuneam, afacerile franceze în România, afacerile în general, generează mai mult decît bani, mai mult decât profit. Ele sunt surse de inovație, surse de tehnologie, surse de dezvoltare personală pentru salariații pe care îi au. Sunt surse pentru oportunități viitoare. Investitorii francezi care au venit în România de-a lungul celor 30 de ani au fost investitori stabili și durabili care au crescut împreună cu potențialul României și au ajutat să crească România.

 

C.R: Doamna Adriana Record, v-aș ruga să ne spuneți câteva exemple de companii care au reușit să aibă un impact transversal sau orizontal în economia românească.

A.R: Dana vorbea de peste 500 de companii în industrie. Astăzi avem peste 2300 de investitori francezi. Ei sunt lideri în majoritatea sectoarelor și au contribuit la structurarea acestor sectoare. Fie că vorbim despre fielera auto, unde prezența Dacia a atras o serie de alte companii pe zona de compenente și echipamente. Fie că vorbim despre distribuție, unde prezența marilor rețele de distribuție a schimbat modelul de comportament. Fie că vorbim de telecom, care prin investițiile care au fost făcute a dus la o ruptură tehnologică. Ne aducem aminte că acum 30 de ani nu aveam telefonie fixă în marea majoritate a caselor și că de pe o zi pe alta am avut telefon mobil. Faptul că aceste investiții au fost făcute în timp, într-o manieră durabilă, au permis și au facilitat, au potențat dezvoltarea economiei românești. Nu există doar un beneficiu pentru România. Există un beneficiu reciproc. Și Franța beneficiază de faptul că România este o țară care crește, că are potențial de a absorbi investiții, este o piață de desfacere, de export. Important este că suntem într-un parteneriat pe care îl vedem de la egala la egal în care ambii parteneri câștigă ceva împreună.

Dana Gruia Dufaut, membru în Consiliul de administraţie CCIFER:

“Dacă îmi permiteți să adaug, cred că acest parteneriat este important pentru că companiile franceze lucrează aici cu salariați români, care la rândul lor devin mai competitivi. Clișeele peste care trebuie să trecem este acea împărțire stereotipată între români și străini sau francezi când e vorba de cooperarea economică franco-română. Acel clișeu al unei așa zise exploatări a românilor care nu își are un fundament în realitate. Dintr-o perspectivă de cooperare oamenii cresc pentru că au o colaborare profesională în interiorul unei societăți. Cu partenerii lor de afaceri, dacă nu le convine modul de a lucra la un moment dat, schimbă compania în care lucrează sau își crează propriul lor business, folosind expertiza pe care au dobândit-o. Acest lucru dorim, în cadrul acestui sezon, în următoarele luni, să reamintim. Toate aceste parteneriate sunt făcute în folosul ambelor părți.

 

 

Toate edițiile emisiunii Business on Air: https://www.rfi.ro/tag/business-air