Programul "Prima Maşină", de la 1 noiembrie

Valoarea creditului bancar garantat de stat va fi de maxim 50.000 de lei plus TVA, pe o perioada de 7 ani.

 Dacia şi Ford susţin "Prima Maşină"; APIA cere ajustări pentru accesul mai multor mărci

Guvernul vrea să lanseze din noiembrie programul "Prima Maşină", prin care îşi propune să sprijine achiziţia de autoturisme noi cu credite bancare garantate de stat, şi estimează că proiectul va genera vânzarea a 20.000 de unităţi anual, potrivit Mediafax.

"În primul rând dorim să sprijinim achiziţia de maşini noi de către tineri prin credite bancare garantate de stat, în al doilea rând să stimulăm achiziţia de autoturisme noi mai sigure şi mai puţin poluante şi, în al treilea rând, să încercăm să dezvoltăm cât mai mult producţia locală de autoturisme cu multiple efecte pe industria orizontală", a declarat luni ministrul Economiei, Constantin Niţă, într-o conferinţă organizată pentru prezentarea oficială a programului.

Programul este destinat în principal tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, care vor avea prioritate, dar şi altor categorii de vârstă, şi vizează emiterea de garanţii de stat pentru creditele contractate de beneficiari în vederea achiziţiei de autoturisme noi.

Garanţia statului va acoperi maximum 50% din valoarea creditului acordat în cadrul programului, diferenţa fiind reprezentantă de autoturismul achiziţionat.

Valoarea creditului va fi de maxim 50.000 de lei plus TVA, la care se adaugă costul poliţei CASCO pentru primul an.

Avansul minim solicitat de bănci beneficiarului va fi între 5% şi 10% din valoarea creditului, iar costul total al finanţărilor garantate de stat nu va depăşi ROBOR la 3 luni plus o marjă de 3%.

Durata maximă a perioadei de creditate va fi de 84 de luni.

Autorităţile estimează că prin acest program vor fi vândute 2.500-3.000 de maşini până la finele acestui an, respectiv 20.000 de unităţi noi anual.

Prevederile acestui program vor fi cuprinse într-un proiect de act normativ care va fi analizat de guvern în această săptămână, într-o primă lectură.

Niţă a arătat că plafonul de garanţii va fi stabilit de Ministerul de Finanţe împreună cu Fondul de Garantare, iar până în prezent patru bănci şi-au anunţat intenţia de participare în cadrul proiectului.

Ministrul Economiei a precizat, răspunzând unei întrebări, că nu se intenţionează cumularea acestui program cu programul "Rabla".

"După părerea mea, ceea ce se întâmplă cu Rabla este o problemă. Toate autoturismele vechi pe care le vedeţi le ţin câte un an, doi, după care vin cu ele la programul Rabla, ceea ce înseamnă că noi finanţăm de fapt, indirect, autoturismele vechi din alte state", a spus ministrul Economiei.

El a arătat că rata lunară pentru o maşină de 13.000 de euro achiziţionată prin acest program s-ar plasa la 150 de euro.

Pe de altă parte, Niţă a precizat că nu va fi posibilă achiziţia de maşini prin acest program mai scumpe decât plafonul stabilit, la care clientul să acopere diferenţa.

Vânzările de autoturisme vechi din România sunt de trei ori mai mari decât cele de maşini noi, care înregistrează un volum anual de 80.000 de unităţi.

Totodată, vânzările de maşini noi către persoane fizice reprezintă aproximativ 20.000 de unităţi, potrivit datelor furnizate de Ministerul Economiei.

 Cei doi producători auto din România, Dacia şi Ford, apreciază că programul "Prima Maşină" este unul util, opinie împărtăşită şi de APIA, care precizează însă că va fi nevoie de ajustări care să permită accesul mai multor mărci în cadrul proiectului.

"Am participat la pregătirea acestui program şi consider că este un instrument nou, menit să reanime piaţa automobilelor noi", a declarat Constantin Stroe, membru CA la Automobile Dacia şi preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Prezent la conferinţa de prezentare oficială a programului de la Ministerul Economiei, Stroe a solicitat autorităţilor să prezinte cu cât este mai mic costul creditului prin acest program, comparativ cu variantele de finanţare existente în prezent, iar pe de altă parte să nu neglijeze categoriile de vârstă de peste 35 de ani.

"Pentru noi este foarte importantă miza de a relansa vânzările de maşini noi către persoane fizice. Noi ştim că după criza din 2008 a existat o reticenţă importantă din partea acestora în a cumpăra maşini noi şi sperăm că programul va influenţa favorabil relansarea vânzărilor", a spus Nicholas Maure, şeful Dacia România.

Directorul general al Ford România, Zoltan Brassai, a vorbit despre creşterea ponderii vânzărilor de maşini second hand din ultimii ani în dauna celor noi şi a apreciat implementarea programului, precizând că maşinile B-Max produse la Craiova se încadrează în acest proiect.

"Faţă de derularea programului, credem că vor mai fi probabil unele ajustări, unele corecţii, cum s-a întâmplat şi cu Prima Casă. Credem că trebuie avut în vedere ca programul să nu afecteze din punct de vedere concurenţial piaţa, sunt totuşi mărci care nu intră doar în această limită", a spus Marius Tudor, secretarul general al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule (APIA).

El apreciază că programul ar trebui să permită şi achiziţiile de maşini la preţuri mai ridicate decât pragul de 50.000 de lei propus în actuala variantă a programului.

"Aş remarca că este totuşi un program util în condiţiile în care accesul la credite a fost destul de dificil în ultimii ani", a mai spus reprezentantul asociaţiei.