Falsa controversă pe tema fiscalității

procent.png

Sursa imaginii: 
Pixabay (ilustrație)

În pline dezbateri cu privire la schimbările fiscale pe care dorește să le facă actuala coaliție de guvernare, Camera Consultanților Fiscali, prin președintele Dan Manolescu, publică o analiză care arată poziția instituției față de posibilele modificări ale legislației fiscale.

Analiza este demnă de remarcat pentru că iese din clasicele abordări din ultimul timp privind cota unică față în față cu impozitul progresiv sau exemplele deja clasice referitoare la portițele deschise de legislația fiscală.

Camera Consultanților Fiscali propune o altă viziune asupra sistemului fiscal. Chiar de la începutul analizei se arată că un sistem de impozitare, în sine, nu este nici mai bun, nici mai rău decât un altul. Judecarea unui sistem fiscal se face concret, luând în calcul efectele, dar și costurile de aplicare.

Apoi, în sine, un sistem de impozitare nu este un panaceu universal, ci trebuie ajutat de alte pârghii care să antreneze economia. În acest moment, se discută din nou despre schimbări fiscale. Reprezentantul Camerei Consultanților Fiscali arată că problema nu este trecerea la un alt sistem de impozitare, ci destabilizarea unui sistem fără a aplica în schimb reformele de substanță, care să ajungă la efecte și costuri, la cât și cum se colectează veniturile bugetare și la politicile publice de dezvoltare.

Nimeni nu abordează, în România, tema în acești termeni. Mai mult, Camera Consultanților Fiscali arată că, în România, fiscalitatea este mult prea costisitoare. De exemplu, în ultimii cinci ani, la nivelul Uniunii Europene, costul muncii a crescut cel mai mult în România.

Chiar dacă nivelul colectării la buget este cel mai redus din Uniunea Europeană, măsurile privind scăderea fiscalității au continuat. Este vorba despre reducerea cotei unice pentru unele venituri, au apărut facilități în sectorul construcțiilor, au continuat facilitățile din industria de tehnologia informațiilor și comunicațiilor, iar dividendele sunt taxate mai puțin.

Analiza Camerei Consultanților Fiscali se întreabă cum va reacționa întreprinzătorul român la vestea creșterii costurilor fiscale? Întrebarea este desigur retorică, pentru că antreprenorii au probleme în a păstra salariul net lucrătorilor pe care îi au ca angajați, dacă doresc să nu le plece forța de muncă.

România se găsește în capcana salariului mic, dar nu face nimic pentru a ieși din ea. Sistemul fiscal autohton, în condițiile de aplicare a cotei unice, are o rată de impozitare a salariilor mai mare decât cea a  multor state europene care au o cotă progresivă de impozitare. Ceea ce arată că discuția despre cota unică este marginală, mult mai importantă fiind dezbaterea pe tema ratei de impozitare efectivă.

În aceste condiții, percepția pe care o au de multe ori salariații din România este că lucrează mai mult pentru stat decât pentru ei înșiși. Iar statul nu le oferă nici pe departe servicii publice de calitatea celor din Europa de Vest.

În fine, analiza ia în seamă și nivelul productivității muncii, respectiv productivitatea națională față de media europeană. La acest capitol, progresele României sunt impresionante. Adică, în 17 ani, productivitatea economiei românești a crescut de la 37% la 85% față de media europeană.

În concluzie, analiza Camerei Consultanților Fiscali arată că nu este nicidecum suficient să se clameze că se dorește un echilibru social mai bun și un buget mai bogat și pentru a atinge aceste obiective se introduce impozitul progresiv. De fapt, întrebarea corectă este: ce așteptări avem de la un sistem fiscal? Instituția profesioniștilor în domeniul fiscal propune un răspuns și anume „conformare fiscală prin cooperare reală”. Este de fapt un îndemn să se măsoare de două ori înainte de a tăia o dată.

 
Rubrica "Economia Reală" din 15 iunie 2022