O companie de transport naval devine al treilea acționar al grupului Air France-KLM

klm_air_france.jpg

Ședința adunării generale a acționarilor grupului Air France-KLM de la Tremblay-en-France, în apropiere de aeroportul Roissy, Paris, 24 mai 2022
Sursa imaginii: 
Eric PIERMONT AFP via France24

În speranța de a lăsa în urmă coșmarul crizei sanitare, Air France-KLM a anunțat marți o nouă recapitalizare, de 2,26 miliarde de euro, în urma căreia grupul francez CMA CGM, al treilea cel mai mare transportator naval containerizat din lume, va deveni și al treilea acționar al companiei, după statul francez și cel olandez, transmite France24, care citează AFP.

Grupul franco-olandez, care a pierdut aproximativ 11 miliarde de euro din 2020 încoace din cauza pandemiei Covid-19, vrea să folosească cea mai mare parte a banilor strânși pentru a rambursa ajutorul excepțional acordat de statul francez.

Franța și Țările de Jos intenționează să subscrie la această majorare de capital pentru a păstra aceleași niveluri de participare, adică 28,6% și, respectiv, 9,3%, rezultând sume de aproximativ 645 și 220 de milioane de euro. Parlamentul olandez va trebui să dea undă verde acestei ultime majorări.

Pe de altă parte, ceilalți doi acționari principali, compania chineză China Eastern și compania americană Delta Air Lines, își vor vedea redusă participarea în favoarea noului  venit, CMA CGM.

Acesta va investi până la 400 de milioane de euro și va deveni, cu 9%, al treilea acționar al grupului dacă operațiunea, care începe miercuri și durează până pe 9 iunie, va decurge conform planului.

Participația China Eastern în grup va scădea de la 9,6% la 4,7%, iar cea a Delta de la 5,8% la 2,9%.

Intrarea directorului general al CMA CGM, Rodolphe Saadé, în Consiliul de Administrație al grupului franco-olandez, a fost ratificată marți după-amiază de acționarii reuniți în adunare generală în apropiere de aeroportul Roissy, la nord de Paris.

Ca o consecință logică a emisiunii planificate de noi acțiuni, cotația Air France-KLM a pierdut marți 20,63% la Bursa de la Paris, într-o piață în scădere cu 1,66%.

Pentru Christophe Dewatine, secretarul general al CFDT-Air France, operațiunea ,,vine la momentul potrivit". ,,Este mai degrabă o veste bună, cu o surpriză plăcută, de a vedea că statul olandez intră în acest proiect fără să clipească", a declarat el pentru AFP.

Aceasta este cea de-a doua etapă a măsurilor întreprinse pentru a îmbunătăți situația financiară a grupului, după o primă recapitalizare în aprilie 2021.

Pe lângă dublarea participației sale, guvernul francez a acceptat să convertească în obligațiuni perpetue un ajutor de trei miliarde de euro acordat în primăvara anului 2020.

Acest ajutor a primit undă verde din partea Comisiei Europene, ca parte a măsurilor excepționale cauzate de pandemie.

Acuzații de "greenwashing"

Dar CE a obligat Air France-KLM să facă concesii, inclusiv să renunțe la sloturile de aeroport și să interzică efectuarea de achiziții strategice de peste 10% din capitalul companiilor în cauză până la rambursarea a cel puțin 75% din ajutorul de stat.

Air France-KLM dorește să se ,,elibereze" în special de această ultimă constrângere, în timp ce multe oportunități apar odată cu sfârșitul crizei, inclusiv noua companie transalpină ITA, râvnită și de tandemul Lufthansa/MSC.

Grupul va ,,aloca aproximativ 1,7 miliarde de euro" din suma pe care speră să o strângă pentru rambursarea obligațiunilor subscrise de stat, în timp ce ..restul va reduce datoria netă", care se ridica la 7,7 miliarde de euro la sfârșitul lunii martie.

Air France-KLM anunțase deja vineri că vrea să aloce cele 500 de milioane de euro pe care fondul american Apollo le va investi într-o filială care deține o flotă de motoare de rezervă pentru rambursarea ajutorului francez.

,,Pe măsură ce redresarea se instalează și performanțele noastre economice se redresează", Air France-KLM vrea,,să profite de fiecare oportunitate într-o industrie aeriană în transformare", a comentat directorul general al grupului, Benjamin Smith, citat în comunicat.

După ce în primul trimestru și-a redus pierderile cu două treimi, Air France-KLM și-a exprimat optimismul pentru sezonul estival, în ciuda consecințelor războiului din Ucraina: nivelurile de activitate pentru perioada crucială de vară ar trebui să se apropie de cele din 2019 și chiar să le depășească pentru filiala ,,low cost" Transavia.

Potrivit liderilor săi, grupul a ieșit onorabil din criză, după ce a realizat un plan cuprinzător de reducere a costurilor în ultimii doi ani, inclusiv prin eliminarea a 14.000 de locuri de muncă.

Adunarea generală, în cadrul căreia au fost adoptate toate rezoluțiile, a fost marcată de două întrebări din partea activiștilor pentru combaterea schimbărilor climatice, care au acuzat KLM de ,,greenwashing" în publicitatea sa și au amenințat compania cu luarea unor măsuri legislative în Olanda.

 

Traducere de Antonia Dinu, după articolul publicat de France 24