Misterele roșiilor care costă 55 lei kilogramul

rosii.jpg

Sursa imaginii: 
pixabay.com

Zilele trecute, câteva posturi de televiziune au găsit și filmat într-una din piețele Bucureștiului niște roșii care costau 55 lei kilogramul. Pe cartonul așezat pe tarabă, vânzătorul scrisese neglijent nu doar prețul, ci și că roșiile erau produse în România. A fost suficient ca știrea să fie transmisă, pentru ca toată lumea să sară „ca arsă”.

Mai întâi s-au sesizat reprezentanții producătorilor români de roșii. Aceștia au afirmat, și au demonstrat cu fotografii, că adevăratele roșii românești nici măcar nu au apărut pe piață. Deocamdată, roșiile din solariile producătorilor autohtoni sunt verzi, legumele respective având nevoie de încă două-trei săptămâni pentru a fi gata să cucerească piețele din țară.

Faptul că roșiile românești sunt încă necoapte era dovada supremă că produsele de pe tarabă nu erau, în realitate, din țară, ci aduse din cine știe ce colț al lumii. Vechea temă a înșelării cumpărătorilor a revenit. Adică, unii comercianți din piețe scriu că marfa este din România, pentru a-i atrage pe clienți, dar în realitate, legumele sau fructele provin din import. Este o practică pe care nicio instituție a statului nu a putut să o controleze.

În acest context, producătorii de legume au vorbit și despre prețul roșiilor românești, care vor fi vândute de la poarta serei cu 20 lei kilogramul. Tot ce este în plus, ca preț, aparține comerciantului sau, după caz, intermediarului. De mulți ani de zile, producătorii de legume, fructe, lapte sau carne se străduiesc să convingă publicul că ei vând ieftin, dar că samsarii, adică intermediarii sau comercianții, fac prețurile cu care produsul ajunge la consumatorul final.

Este o veșnică neînțelegere a lanțului economic care face legătura dintre producător și consumator. Se sugerează ideea că producătorii sunt buni, iar comercianții răi, când, de fapt, lucrurile sunt mult mai simple. Vânzătorii, mici sau mari, din piețe sau marile magazine, au modelul lor de business, au costuri și știința de a face comerț. Concurența în sectorul comercial este intensă, iar o creștere exagerată a prețurilor îi lasă pe vânzători fără clienți.

La urma urmei, producătorii de legume, dacă sunt atât de revoltați că munca lor este speculată de alții, nu au decât să își construiască propria rețea de vânzare, cu tot ce presupune aceasta, adică flotă de autovehicule și magazine fizice sau online pentru vânzarea produselor. În felul acesta, producătorii vor înțelege că sectorul comercial este unul diferit, cu regulile lui, cu investițiile și cheltuielile lui și cu o zonă specifică de riscuri.

Daea - inițiatorul programului „Tomata”

În discuția despre roșiile care costă 55 lei kilogramul a intrat și fostul ministru al agriculturii, Petre Daea. Inițiatorul programului „Tomata”, care înseamnă subvenții pentru producătorii români, a declarat că, pe de o parte, roșiile de 55 lei kilogramul nu sunt din România, iar, pe de altă parte, a atras atenția asupra veșnicei probleme a intermediarilor.

Fostul ministru Daea nu spune niciun cuvânt despre modul în care programul de subvenții a fost deturnat, unii producători transformându-se în importatori pentru a putea încasa banii oferiți de statul român.

În fine, în peisaj, a apărut ieri și ministrul finanțelor, care a declarat că ministerul pe care îl conduce și alte câteva instituții, precum Autoritatea pentru protecția consumatorilor și Ministerul Agriculturii fac controale pentru a descoperi elementele speculative de pe lanțul de valorificare.

„Consumatorul trebuie să resimtă un preț corect, iar producătorul să resimtă un randament corect pentru munca pe care a depus-o”, a afirmat Adrian Câciu, ministrul finanțelor.

Prea vag și repetitiv. Sunt vehiculate aceleași idei, cu intermediarii și samsarii, cu speculanți care se află pe filiera de produs, cu diferențe de profit care ar exista între actorii economici care formează lanțul de aprovizionare.

De ani de zile sunt aceleași probleme. Se vorbește despre ele, dar nu se întâmplă nimic. În tot acest timp, roșiile, românești sau nu, ajung nestingherite pe tarabe la prețul de 55 lei pentru un kilogram.

 
Rubrica Economia Reală din 20 aprilie 2022