Ceferiștii au primit 10% la salarii. Calea ferată rămâne în secolul trecut

cfr.jpg

Sursa imaginii: 
Facebook / Asociația Pro Infrastructura

Ieri, un amic se afla la ora prânzului în trenul care trebuia să plece de la Constanța spre București. În mod ciudat, trenul nu s-a pus în mișcare la ora programată. Au trecut 5, 10, 15 de minute și nu se întâmpla nimic, trenul era înțepenit și nimeni nu oferea nicio explicație, nici șeful trenului, nici crainicul gării.

După aproape o jumătate de oră de confuzie, amicul și-a luat inima în dinți și s-a dus la ghișeul de informații. Acolo a primit o explicație: „grevă spontană”, iar la întrebarea: „când va pleca, totuși, trenul?”, răspunsul a fost o ridicare din umeri. În aceste condiții, a luat drumul Bucureștiului cu un microbuz.

Protestul spontan de ieri al lucrătorilor de la CFR a avut o cauză: amânarea pentru a doua oară a aplicării legii privind statutul personalului feroviar. Legea trebuia să fie aplicată începând cu septembrie 2021, iar aplicarea a fost amânată, prima oară, până în martie 2022. Acum, prin proiectul de lege a bugetului de stat intrarea în vigoare a statutului feroviarului se amână din nou.

De ce se feresc guvernele să aplice legea? Pe de o parte, pentru că ar trebui să crească salariile angajaților din domeniul feroviar prin stabilirea unui nou coeficient minim de ierarhizare. Calculele arată că nivelul de creștere este diferit, în funcție de calificare, dar cel mai mare avans l-ar obține salariații cu studii superioare la care creșterea salariului poate ajunge până la 30%.

Pe de altă parte, legea prevede și o reducere cu cinci ani a vârstei standard de pensionare pentru cei care au lucrat în condiții speciale. Aceasta înseamnă că la o vechime în activitate de 30 de ani, angajații vor putea ieși la pensie la 50 sau 52 de ani, în funcție de gradul de dificultate al muncii.

 

O grevă care nu rezolvă nimic

Creșterea salariilor în companiile de stat din domeniul feroviar ar însemna în cele mai multe cazuri un dezechilibru financiar și mai pronunțat, iar ieșirea la pensie mai devreme ar aduce o presiune și mai mare asupra bugetului de pensii care oricum înregistrează un deficit îngrijorător.

Să mai adăugăm și alte câteva drepturi pe care le au feroviarii prin lege: plăți compensatorii, în cazul concedierilor colective, de cel puțin cinci salarii medii pe economie, decontarea de angajator a 50% din cheltuielile de concediu sau zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale.

Situația financiară a companiei CFR Călători este precară: în anul 2020, veniturile ajung la 2,2 miliarde lei, subvențiile sunt de un miliard de lei, iar pierderile sunt de aproximativ 580 milioane lei. În ceea ce privește viteza medie cu care circulă trenurile de călători este de 44 de kilometri pe oră. Cele de marfă au o viteză medie comercială de numai 16 kilometri pe oră.

Așadar, transportul de marfă este și el într-o situație dificilă. Transportul feroviar a pierdut teren în fața celui auto, doar 12% din mărfuri se mai transportă pe calea ferată.

România are a șaptea rețea feroviară ca mărime din Uniunea Europeană, dar o bună parte nu este modernizată. Aproape 7.700 de kilometri de cale ferată sunt pe un singur sens, iar 6.600 de kilometri nu sunt electrificați.

Nici compania de stat care administrează domeniul infrastructurii nu a fost performantă în anii 2018-2019, în sensul că veniturile au scăzut și a înregistrat pierderi. Investițiile în infrastructură au crescut cu 50% în trei ani, 2017-2019, dar rezultatele sunt puțin vizibile. Progresele se înregistrează doar pe câteva tronsoane de cale ferată, finanțate în special din fonduri europene.

Situația din domeniul transportului feroviar este dificilă. Investițiile din planul național de redresare și reziliență pot fi un pas înainte. Greva spontană nu rezolvă nimic. Cu excepția faptului că angajații au primit o promisiune de creștere a salariilor cu 10% de la ministrul de resort. Pentru modernizarea transportului feroviar aceasta nu este decât o frecție la un picior de lemn.

 
Rubrica Economia Reală din 21 decembrie 2021