Programul de guvernare. File de poveste

Rar se poate vedea un program de guvernare atât de optimist. Optimist este prea puțin spus. Este doar lapte și miere. Un program de guvernare cu realizări, pe hârtie, care mai de care mai spectaculoase. Se construiește, se modernizează, se digitalizează, se reabilitează și se extinde.

Programul Ministerului Dezvoltării, de exemplu, pare copy-paste după cel al guvernării Dragnea. În următorii trei ani, se vor construi sau reabilita 500 de creșe, grădinițe și școli, 15 campusuri școlare, 20 de cămine studențești, cinci centre universitare și 20 de tabere școlare. Să mai adăugăm reabilitarea a câteva mii de kilometri de drumuri județene și alte mii de kilometri de drumuri și străzi.

În acest moment, aproximativ 40% din suprafața țării a fost înregistrată cadastral. Până în anul 2024, coaliția își asumă că va ajunge la un nivel de 65%. Să adăugăm și cele cinci săli polivalente, opt bazine olimpice, cinci patinoare artificiale și șapte complexuri sportive.

Se vorbește despre o structură simplă și clară a administrației centrale și o așa-zisă reformă a administrației locale, care constă în elaborarea unor Coduri, adică a legislației, care ar trebui să ducă la o profesionalizare a funcționarilor.

La Finanțe, totul va fi bine: se vor colecta mai multe venituri, va scădea evaziunea fiscală, va fi eliminată risipa bugetară, va crește transparența și se vor eficientiza cheltuielile. Trebuie remarcat că din nou programul își propune să întărească guvernanța corporativă a companiilor de stat. Ceea ce este de-a dreptul caraghios, dat fiind că se știe public faptul că firmele de stat au fost împărțite între partidele care formează coaliția. În aceste condiții, ce sens ar avea ca partidul să aleagă profesioniști când interesele de partid cer ca firmele să fie conduse de oameni fideli?

Programul continuă în același ritm susținut. Cu accelerarea investițiilor în infrastructură, cu granturi pentru tinerii care doresc să cumpere sau să construiască o locuință, cu finanțarea achiziției de autoturisme familiale, cu credite pentru tinerii familiști și așa mai departe.

Nu ne mai întrebăm de unde se vor putea finanța toate aceste numeroase proiecte, pentru că programul face trimitere în nenumărate ocazii la planul național de redresare și reziliență, ceea ce ne spune că se mizează pe fonduri europene. Este corect, cu condiția ca guvernul să nu uite că pentru primirea banilor este nevoie să facă reformele asumate în plan.

Cine mai poate crede?

Marele handicap al programului de guvernare este trecutul. Cine mai poate crede într-un proiect atât de ambițios când toate vechile programe au fost ratate în proporții însemnate?

La final, întristarea. După atât de multe realizări pe hârtie să ne întoarcem cu picioarele pe pământ, adică la măsurile concrete care se vor aplica începând de anul viitor. De exemplu, pentru pensiile mai mari de 4.000 lei se va plăti contribuția de asigurări sociale de sănătate, de 10%. Practic, va însemna o reducere a pensiilor cu 10 procente. Unii dintre noi înțelegem necesitatea acestei măsuri, dar pensionarii ce vor spune?

O idee ciudată este aceea ca salariul minim să fie acordat pentru un angajat doar pentru o perioadă de doi ani. Se încearcă, încă o dată, găsirea unei soluții administrative pentru problema angajării pe scară largă, în România, cu salariul minim. Dar, este o falsă soluție întrucât după doi ani angajatorul poate mări salariul cu doi lei și a scăpat de prevederea legală. Sau, mai rău, poate să renunțe la angajat și să găsească pe altcineva.

În rest, apar lucrurile deja tradiționale la început de guvernare: creșteri de pensii și alocații, un ajutor de 1.200 lei pentru cei cu pensii mai mici de 1.600 lei, creșterea salariului minim și, probabil, creșteri de salarii bugetare. Referitor la aceste măsuri trebuie să ne întrebăm: care va fi impactul lor, în anii viitori, asupra deficitului bugetar? Dar, pe de altă parte, în fața unui asemenea program de guvernare nu are sens să îți pui prea multe întrebări.

 
Rubrica Economia Reală din 24 noiembrie 2021