De ce crește prețul energiei? „Furnizorii care transferă tot riscul la clienți riscă să îi piardă” (expert)

Românii plătesc un preţ mare la energie din cauza comportamentului speculativ al furnizorilor, care nu au cumpărat energie prin contracte pe termen lung, ci au preferat pieţele mai scumpe. Iată ce a declarat ministrul Energiei, Virgil Popescu, într-un interviu acordat Agerpres. Ministrul își exprimă convingerea că piața se va regla totuși în perioada următoare, iar prețurile se vor afla în limite convenabile atât pentru furnizori cât și pentru consumatorii casnici. La RFI, profesorul Ionuț Purica, specialist în sectorul energiei, explică faptul că pentru consumatori cel mai important este faptul că pot oricând schimba furnizorul. În același timp, însă, autoritățile statului trebuie să vegheze și să se asigure că acest drept al consumatorului este respectat și pe deplin conștientizat. Ionuț Purica mai spune că, până la finalul anului, ar trebui să se evidențieze furnizorii care au oferte corecte de preț, cei cu prețuri exagerate riscând să se elimine singuri de pe piață.

În interviul acordat Agerpres, ministrul a fost întrebat: „Credeţi că preţul energiei pentru consumatori este mai mare şi din cauză că furnizorii au jucat prost?”

Virgil Popescu a răspuns: „Da, cu certitudine. Au jucat un pic la speculaţie. Nu au câştigat mare lucru din asta pentru că până la urmă au cumpărat mai scump şi au trebuit să vândă un pic mai scump, dacă cumpărau mai ieftin vindeau mai ieftin, dar, repet, piaţa se va regla. Ok, a fost o perioadă de tranziţie. Eu sunt optimist că piaţa se va regla şi mă aştept ca acum să cumpere pentru anul viitor energie, în aşa fel încât să avem o predictibilitate a preţului şi oamenii să ştie acest lucru”.

Purica: Furnizorii care transferă tot riscul la clienți riscă să îi piardă

Ionuț Purica: Sunt două tendințe. Una este aceea în relația dintre furnizor și piața de energie, producătorii și transportatorul de energie. A doua este relația dintre furnizori și clienții lor. Clienții pot fi rezidențiali sau industriali sau comerciali. În prima relație e foarte clar că furnizorii pot să cumpere energia în avans. Există prețul forward, așa cum se cheamă în platforma OPCOM. Dacă se schimbă structura de generare a energie și cum e cazul ploilor recente, e posibil ca hidro să meargă cu mult mai mult procent în generare decât înainte. Evident, energia din hidro fiind mai ieftină se pot schimba prețurile la care poate fi cumpărată energia. În contextul ăsta e vorba de un transfer al riscului. Aici ajungem la a doua interconexiune, cea dintre furnizor și client, aceea în care furnizorul încearcă să transfere tot riscul pe care l-a avut în piață cumpărând energia către client. Aici ajungem într-un context în care fiind o piață liberă, puterea de negociere a clienților e dată de faptul că își pot schimba furnizorul. Un furnizor care nu își păstrează din riscul ăsta și crește prețul cât se poate de mult, evident că la risc se adaugă și dorința de câștig a furnizorului, care e absolut normală în orice piață, riscă să își piardă clienții. Evident că venitul furnizorului cu prețul mare scade pentru că nu mai are cantitate. Iar venitul celuilalt furnizor, care are un preț mai mic, dar va avea o cantitate mai mare pentru că își atrage clienți, va crește. E mecanismul de piață standard.

Reporter: Sunt mulți consumatori care nu sunt încă familiarizați cu această procedură de optare pentru un furnizor sau altul. Oamenii sunt încă obișnuiți să le vină factura la gaze și la energie electrică în fiecare lună și gata. Ceea ce spuneți dumneavoastră e corect, dar practica va arăta că mulți oameni vor ajunge în final să plătească facturi mai mari și nu vor trece la o ofertă al unui furnizor mai bun...

IP: Ideea de bază este că în piață și există o serie întreagă de organisme care trebuie să aibă grijă să se întâmple chesti asta, trebuie păstrată puterea clientului de a-și schimba furnizorul. Nu există limită. Să spui că a venit 1 iulie și nu se mai poate schimba furnizorul. Nu, se poate schimba furnizorul oricând. Dacă ai făcut un contract cu un anumit furnizor și îl schimbi, evident că are dreptul să îți ceară să plătești o anumită cotă. Depinde ce tip de contract se face. Când îți vin facturile mari instantaneu începi să te gândești și să înveți. Ministerul energiei, protecția consumatorului, Agenția națională de reglementări energetice, Consiliul concurenței au un rol foarte important pentru că trebuie să aibă componenta de educare a pieței, a consumatorilor, mai ales a celor rezidențiali, asupra posibilității lor de a avea putere de negociere și asupra faptului că trebuie să aibă grijă ce semnează în contractele cu furnizorii. Evident că nu există contracte standard. Orice contract e între două părți. Dacă furnizorul spune că acela e contractul standard, e o formă de negociere. Nu există contract standard. Poți să negociezi orice.

Rep: La ce evoluție să ne așteptăm în ceea ce privește prețul energiei electrice și prețul gazelor până la urmă spre finalul anului acesta și începutul anului viitor?

IP: Vorbim despre niște timpi de reglare a pieței. De altfel, i-a menționat și ministrul Popescu. Cred că în câteva luni, dacă rămâne valabilă și posibilă și se urmărește chestia asta, trecere consumatorilor de la un furnizor la altul, piața poate să treacă de acest tranzient, de acest regim tranzitoriu și să se stabilizeze pe acei furnizori care știu să își păstreze prețurile la un nivel rezonabil, în sensul de a nu da sub cost, dar nici de a nu crește de așa natură încât să își gonească clienții. Din câte văd în reclame, în mass-media, furnizorii deja fac lucrul ăsta. Deja vorbesc despre niște oferte de preț rezonabile.

Ascultă:

 
Profesorul Ionuț Purica, despre piața energiei